Eljött a mobilozó gépek korszaka

2008.09.17. 18:46

Több mint 11 millió mobilelőfizetés van Magyarországon, ami jócskán meghaladja az állampolgárok számát. Ennek ellenére a Pannon szerint még legalább kilencmillió előfizetés eladható hazánkban, de nem embereknek, hanem inkább gépeknek.

Nem csúcstechnológiás humanoid robotokról van szó, hanem teljesen hétköznapi gépekről, amelyek kihasználhatják a mobilhálózatot. A villanyóra távolról leolvasható, gépkocsiflották nyomon követhetők, a kereskedők könnyebben magukkal cipelik a kártyaleolvasót, az orvosok pedig távolról gyógyíthatják és felügyelhetik a betegeket a mobiltechnológia segítségével.

A Pannon azért rángatta elő a témát, mert szerinte most kezd felépülni a piac, és hamarosan elterjednek a gépekbe épített SIM-kártyák. Most több százezer ipari előfizetés van, de a szerdai sajtótájékoztatón elhangzottak szerint a lakossági felhasználók hozzák majd meg az áttörést. A potenciál már a magyarországi piacon is óriási, hiszen ha hárommillió háztartással, és csak a mérőórákkal számolunk, azaz a gáz-, víz- és villanyórába egyaránt SIM-kártya kerül, akkor az önmagában kilencmillió új előfizetést jelenthet.

Noha mérőórából van a legtöbb, az egészségügyi megoldások sokkal érdekesebbek. A sajtórendezvényen a MOHAnet által kifejlesztett MedCare jelzőrendszer mutatkozott be, amelynek a központi része valamelyik idősgondozó szervezetnél van, ahol diszpécser fogadja a bejövő vészjelzéseket.

Az idős felhasználó a nála lévő kütyüvel risztást adhat ki, ha rosszul érzi magát, illetve a készülék a szenzorával érzékelni tudja a nagyobb eséseket. Segélykérés esetén a diszpécser felhívhatja a megfigyelt személyt, és ha súlyos a gond, azonnal intézkedhet a segítségnyújtásról. Van helymeghatározóval felszerelt készülék is, amely az eltűnt személy megtalálásában segíthet.

A készülék hűségnyilatkozattal már részletre is kapható, mondta el Havasi Zoltán, a MOHAnet fejlesztési igazgatója, és a szolgáltatás ára akár ezer forint alá is szorítható. Elmondása szerint az adatkommunikáció minimális, a telefonbeszélgetések tarfiája pedig attól függ, hogy miként építik ki a távfelügyeleti rendszert. Amennyiben egy nagyobb, több száz kliensből álló rendszerről van szó, a SIM-kártyák lehetnek olyan díjcsomagban, amelynél a flottán belüli hívás ingyenes, így a diszpécserrel folytatott beszélgetések nem jelentek többlet kiadást a felhasználónak.