Forradalom előtt a mobilpiac

2010.11.19. 11:02
Október végén írtunk arról, hogy az Apple és a Gemalto teljesen új SIM-kártyán dolgozik, amit nem lehet majd kivenni a mobiltelefonból. A világ mobilszolgáltatóit képviselő GSMA felkarolta az amerikai gyártó ötletét, és szabványosítja a technológiát.

A GSMA felállított egy munkacsoportot, amelynek 2011 januárjáig meg kell teremtenie az új technológiára vonatkozó szabályokat, és így a távolról aktiválható SIM-kártyák már 2012 elején megjelenhet a kütyükben.

Nehezen vitatható, hogy az Apple sokat profitálhat az új technológiából. Ezzel a lépéssel kiveszi a szolgáltatók kezéből az értékesítést, hiszen a boltjában saját maga aktiválhatja a mobilokhoz tartozó előfizetést. Vagy a felhasználó is megteheti ugyanezt az iTunes online áruházában.

Tehermentesítés

A GSMA eddig nem támogatta a távoli aktiválást, de úgy tűnik, mostanra több lett annak az előnye, mint a hátránya. A következő évek ugyanis arról szólnak majd, hogy az égvilágon mindenbe SIM-kártyákat építenek, jönnek a mobilnetes kamerák, zenelejátszók, ekönyv-olvasók, intelligens vízórák és navigációs eszközök.

Bár a szolgáltatók elbukhatják az eszközeladáson lévő hasznot, eközben óriási tehertől szabadulhatnak meg. Nem kellene több száz - nagyobb országokban több ezer - üzletben tucatnyi vonzó kütyüt kiállítani, nem kellene raktárkészletet fenntartani, és meghibásodott eszközöket sem ők kezelnék. Megvesszük a kütyüt a gyártó márkaboltjában vagy egy elektronikai áruházban, majd választunk hozzá előfizetést.

Versenyélesítés

A szolgáltatók az alapvető feladataikra koncentrálhatnak, a hálózat fejlesztésére és a díjcsomagokra. Érdemes is lesz ezekre nagyon odafigyelni, mert a beépített SIM-kártya igencsak megkönnyíti a szolgáltatóváltást. Ha a gyártó maga választja ki azt a mobilszolgáltatót, amelyre a kütyüi kapcsolódnak, és a vevők neki küldik a havidíjat, akkor egyetlen gombnyomással több millió ügyfelet vihet át más szolgáltatóhoz.

A Kindle ekönyv-olvasóban most is úgy van mobilnet, hogy a felhasználónak nem kell havidíjat fizetnie, mert ezt a gyártó, az Amazon elintézi helyette. Valószínűleg egy globális távközlési szolgáltató adja a hozzáférést, amelyik kialkudott a helyi szolgáltatóknál valamilyen nagykereskedelmi átalánydíjat a mobilnetre, és azt adja el az Amazonnak. Multinacionális vállalatok (Coca cola, Tesco stb.) köreiben és népszerű ez a konstrukció: a vállalat befizet néhány évre pár százmillió dollárt, és nem kell több tízezer dolgozó telefonszámláját kezelnie.

Még annak is van esélye, hogy a távoli aktiválással örökre megszűnik a roaming, amennyiben az Apple, a Sony és a többi elektronikai vállalat nem azzal próbálnak majd nagyobb profitot termelni.