Hálózati hiba miatt érvénytelen a 3G Túra

2011.02.25. 12:07

Októberben végigjártuk az országot, hogy összehasonlítsuk a magyar mobilnet-szolgáltatók hálózatát. Mértünk megyeszékhelyen, autópályák mentén és birkák társaságában, és végül azt az eredményt kaptuk, hogy a Vodafone 4,4 megabit körüli átlagos sebességgel megelőzte mindkét riválisát. A T-Mobile alig maradt le, a Telenor jobban. A pontos adatok sajnos nem érdekesek, mert kiderült, hogy hiába végeztünk el több száz mérést, nem a valódi sorrend rajzolódott ki.

P1130729

Kaptunk egy fülest, miszerint valami nem stimmel a győztes Vodafone számaival. A túra alatt is kaptunk leveleket, amelyekben az olvasók kétségbe vonták a cég adatait, és azzal érveltek, hogy ők még sosem láttak a mienkéhez hasonló megabiteket. Az informátor azonban az eltérés okát is tudni vélte, amikor azt állította, a pontatlanság oka a méréshez használt kártyák előnyben részesítése, priorizálása. Érdemes tudni, hogy a SIM kártyákat és a modemeket a szolgáltatóktól szereztük be a teszthez azzal a kéréssel, hogy ugyanolyan csomagokat adjanak, mint amilyet a boltban vásárló átlagember kapna.

Fogtuk a kölcsönkapott tesztkártyákat, szereztünk mindegyik mellé egy-egy mezeit is, amiről a szolgáltató nem tudhatta, hogy éppen ki és milyen célokra használja, és titokban újra elvégeztünk több mint száz mérést a Belvárosban.

Meglepő eredményt kaptunk: a T-Mobile tesztkártyája egyenesen lassabb volt a mezeinél, ikertestvérével szemben 13 százalékos hátrányba került. A Telenornál kisebb volt a különbség, bár itt már ellentétes előjellel, a tesztkártya előnye 3,53 százalék volt a mezeivel szemben. A Vodafone-nál azonban pozitív előjelű és jelentősebb volt az eltérés. A tesztre kapott kártya 69,42 százalékkal mutatott többet a hétköznapi társánál. De ha csak azokat a méréseket vesszük számításba, amikor egyszerre, egy cellában mértünk a két kártyával, akkor a Vodafone-nál 150 százalék volt a két kártya közti eltérés, természetesen a tesztkártya javára.

Az eszközpark
Az eszközpark

Mi priorizálás?

A mobilszolgáltatók hálózatán egy cellán belül az előfizetők osztoznak az elérhető sávszélességen. Ha az adott cella összesen tíz megabitet tud szétosztani, akkor öt kártyával számos mérést lefuttatva azt kapnánk, hogy mindegyiknek két megabit körül alakul az átlagos letöltési sebessége, hiszen tíz osztva öttel az kettő.

Amennyiben egy kártya prioritást, előnyt kap a többivel szemben, akkor ugyan a cellában elérhető tíz megabites maximális sávszélesség nem nő, de az előnyben részesített kártya megkaphatja a sávszélesség 70-80 százalékát, és a többi négy osztozik a maradék 20-30 százalékon.

A mérések után - már novemberben - megkerestük a Vodafone-t, hogy adjon magyarázatot az eltérésre. A szolgáltatóval akkor abban maradtunk, hogy megvizsgálják a helyzetet. November végén azt a választ kaptuk a mobilcég műszaki szakértőitől, hogy egy hónapon át (a 3G Túra ideje alatt is) hibás beállítással működött egy terheléselosztó eszköz, amiből kettő dolgozik a hálózatukban, és állításuk szerint ez okozta az általunk észlelt problémákat.

Nem csak a mi kártyáink élveztek előnyt az összes többivel szemben, állítólag számos ügyfélre kihatott a hiba. A több mint egy hónapig észrevétlenül fennálló hálózati problémát valószínűleg azért csak mi vettük észre, mert az emberek novemberben nem ücsörögnek a Ráday utca sarkán két laptoppal az ölükben, hogy sávszélességet mérjenek.

Elkezdődött a háború

Túránktól függetlenül is végeznek méréseket a szolgáltatók, és abban nincs vita, hogy a Telenor jelenleg harmadik helyezett a mobilinternet sebességét tekintve. A T-Mobile és a Vodafone viszont keményen küzd az első helyért, mindketten magukat kiáltják ki a legjobbnak a hirdetéseikben. Legjobb azonban csak egy lehet, és a T-Mobile úgy gondolta, a Gazdasági Versenyhivatalnál támadja meg a Vodafone állítását. A T-Mobile azzal érvel, hogy az Nemzeti Média és Hírközlési Hatóságnak küldött adatok a mérvadóak, míg a Vodafone szerint csak a nemzetközi szabványok szerint dolgozó P3 mérései alapján lehet győztest kiáltani.

A Vodafone magyarázatával megkerestük a BME Távközlési és Médiainformatikai Tanszékét, és a szakértők elfogadhatónak találták az indokot. A szakértők nem ismerik pontosan a Vodafone hálózatának felépítését, de azt mondták, létezhet akár olyan beállítás is, hogy a páros végű ügyfélszámon regisztrált SIM-kártyák forgalmát mindig az egyik eszköz, a páratlanokat mindig a másik hálózati eszköz kezeli. Így hiba esetén előfordulhat, hogy az egyik ügyfél mindig a hibás eszközre kerül, és emiatt kisebb letöltési sebességet kap, mint a másik ügyfél. Véletlenszerű elosztásnál is elképzelhető, hogy az egyik eszközzel mindig jobb sebességet mérünk, mint a másikkal. A szakértők csak azt furcsállták, hogy a saját hálózatát monitorozó mobilcég nem vette észre hamarabb a rossz beállítást.

Közel a vég

Ezzel együtt a Nagy 3G Túra eredménytelen, hiszen a méréseink nem a valós állapotot tükrözték, mert a hivatalos magyarázat szerint a túra ideje alatt a Vodafone-ügyfelek egy része kevesebb, a másik része nagyobb letöltési sebességet kapott, és mi az utóbbiakba tartozunk a tesztkártyával.

Suba János, a Vodafone kommunikációs igazgatója ugyanakkor azt mondta, hogy baklövés lenne kidobni a 3G túra méréseit. "A helyes következetés szerintünk az, hogy bár voltak műszaki problémák a legjobban teljesítő szolgáltatónál, ezek a végeredményt nem befolyásolják, hiszen még jobban teljesített volna a beállítási problémák nélkül." Suba arra is felhívta a figyelmünket, hogy a mérésekre szakosodott független európai P3 Communications is kimagasló feltöltési és letöltési sebességet mér a Vodafone hálózatán. A kommunikációs szakember úgy fogalmazott, "a novemberi mérések megerősítették a tavaszi eredményeket, sőt még egyértelműbbé tették a Vodafone elsőbbségét az adathálózat minőségét tekintve.

Ha ez valóban így van, akkor már csak az van hátra, hogy a Vodafone is komolyabb garantált sebességgel jelezze a felhasználóknak, mire képes a világklasszis hálózat.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!