Jelentse fel nálunk a mobilszolgáltatóját!

2012.02.21. 10:56

Komoly hálózatfejlesztési projekteket indítottak a magyar mobilcégek, de azt tapasztaljuk, hogy a váltás nem megy gördülékenyen. Láttunk kisebb akadozásokat és botrányos leállásokat is, csak azt nem tudjuk, hogy ezek helyi jelenségek, vagy országszerte előfordulnak. Az egészen biztos, hogy amit a szolgáltatók a saját hálózatukról mondanak, azt mindig el kell osztani kettővel, hogy közelebb kerüljünk a valósághoz. Ennél pontosabban azonban nem tudjuk megvizsgálni a mobilhálózatok minőségét, a szolgáltatók pedig azt állítják, hogy nemzetközi mércével is jónak számít a hazai hálózat. Nehéz ítéletet mondani, ezért fordulunk a kedves olvasónkhoz a kérdésünkkel: milyennek látja a szolgáltatóját?

Írja meg nekünk erre linkekre kattintva, ha otthon vagy a munkahelyen nem tud telefonálni, esetleg túl lassan csordogálnak a bitek a mobilinterneten. Fontos, hogy nem a jól dokumentált országos vagy regionális leállásokra vagyunk kíváncsiak, hanem a napi bajokra. Sokféle probléma lehet, például vannak olyan területek, ahol elméletileg lennie kellene térerőnek, az ügyfélszolgálat szerint is van lefedettség, csak éppen telefonálni nem lehet. Nemcsak a pince mélyén, hanem emeleti szobákban is előfordul ilyen. Láttunk rejtélyesebb jelenségeket is, amikor a mobilnetezés kellős közepén megszakadt minden kapcsolat, és kézzel kellett átállítani a telefont GSM-módba, hogy megint lehessen rajta netezni.

Azt is írja meg nekünk, ha a kiszolgálással van gondja. A mobilszolgáltatókat is megizzasztja az ügyfélkezelő rendszer modernizálása, iparági pletykák szerint előfordul, hogy egymás után több szoftverfejlesztő is megpróbálkozik a feladattal, de a több millió ügyfélkapcsolatot és számlát kezelő rendszerek valahogy mégsem lesznek jobbak. Persze nem lehet mindenért az informatikai eszközöket hibáztatni, a Tékozló Homár fogyasztói blog tele van a bolti személyzet és a telefonos ügyfélszolgálat bénázásaival, vagy amikor a felhasználót egyszerűen hülyének nézik.

Libasorban egymás után

A hibajelenségek közti eltérést magyarázhatja az is, hogy a mobilszolgáltatók más-más műszaki háttérrel rendelkeznek, és a modernizáláshoz is különböző beszállítót választottak maguknak. A Telenor a mobiliparban fiatalnak számító ZTE technológiájával építi fel a rendszereit, a T-Mobile-nak továbbra is a svéd Ericsson a partnere, a Vodafone pedig a Huawei segítségével fejleszt. A vállalatok nem egyszerre vágtak bele a hálózat felújításába, más célokat tűztek ki maguk elé, a folyamat eltérő fázisánál tartanak.

A Telenor tavaly decemberben fejezte be a 3G-hálózat a felújítását, és tavaszra a 2G-hálózat régi elemeit is lecseréli. Ezzel az elsők között fejezi be a hálózatfejlesztési projektjét, de a rendszereit ezután is folyamatosan finomhangolni kell. A Hipernet már 21 vagy 42 megabites legnagyobb letöltési sebességet biztosít az ügyfeleknek, és teljesen átalakulhat a hálózati terhelés eloszlása, amikor már nemcsak a laptopokba szánt usb stickek lesznek ilyen gyorsak, hanem az okostelefonok és a táblagépek is.

Előfordulhat, hogy a Vodafone megelőzi a riválisát, a társaság ugyanis áprilisban ér a hálózatmodernizációs program végére. A mobilszolgáltató vidéken már lecserélte a hálózati berendezéseit, és ennek köszönhetően a 2G-hálózaton elérhetővé vált az EDGE, a 3G-hálózaton pedig 21 vagy 42 megabit a letöltési sebesség elméleti maximuma. Most van folyamatban a főváros modernizációja, a metróalagútban és a Belváros bizonyos részein már elérhető az említett csúcssebesség.

A T-Mobile tavaly májusban kezdte el a hálózat modernizációját, és a cég azt tervezi, hogy az ország teljes területén elérhetővé teszi a gyors HSPA+ szolgáltatást. Ez azt jelenti, hogy a társaság 2013-ra mindenhol 21 megabites sávszélességet akar biztosítani az ügyfeleinek. A hálózati tuningolás fontos része a negyedik generációs LTE technológia januári bevezetése, ami eleinte csak a Belvárosban biztosított nagyobb sávszélességet a mobilnetező ügyfeleknek, de az év végére a főváros teljes területét lefedik.