Csak ablakra tapadva lehet telefonálni

2012.04.10. 13:23
Februárban megkértük olvasóinkat, jelentsék fel nálunk a mobilszolgáltatókat, hogy szembesíteni tudjuk a társaságokat a kritikákkal. Meglepő eredmény, hogy a problémák öt éve változatlanok, és az is, hogy a hiba nem feltétlenül a szolgáltató készülékeiben van.

Több százan küldték el az Indexnek a mobilszolgáltatókkal kapcsolatos panaszukat, és legtöbben azt írták, hogy csak az ablakra tapadva tudnak telefonálni. A probléma gyakoriságáról árulkodik, hogy egy olvasónk kisfia már ezt játssza a játéktelefonnal, az ablak felé lépkedve: „Halló? Hallasz? Nem hallasz? Így hallasz? Most jó? Nem? És most? Végre hallasz! Hogy vagy?”

Néhol segélyhívásra alkalmatlan szintre süllyed a térerő, és a több megabites mobilinternet sebessége két perc után 20-200 kilobit per másodpercre tud lassulni, írta felháborodott olvasónk, aki szerint ez szomáliai szint. Vannak bizarr számlázási anomáliák is, például egy fix havidíjas előfizetésen megjelent 18 forint tartozás, amit a szolgáltató hónapokig továbbgörgetett. A fix díjat mindig befizető ügyfél eléggé meglepődött, amikor tartozás miatt kikapcsolták a mobilinternetjét. Még jó, hogy nem küldtek behajtókat a lakására.

De a legfurcsább jelenség az, hogy a szlovák határtól 30 kilométerre lévő Gerecsében, illetve a román határtól hasonló távolságban lévő kishomoki térségben időnként a külföldi hálózaton roamingolnak a mobilok.

Pár száz panaszból természetesen nem lehet arra következtetni, hogy rossz a magyar mobilhálózat, sőt a mobilszolgáltatók még mindig azt állítják, hogy Magyarországon nagyon magasak az elvárások, és nemzetközi szinten is jó a hálózatunk minősége. Ennek ellenére meglepett, hogy a legutóbbi hasonló cikkem óta, amit öt évvel ezelőtt írtam, egyáltalán nem változtak a problémák, még mindig az alapfunkciókkal van a legtöbb baj. Kifogásolták is az olvasók, hogy minek hirdetnek a cégek 4G-t, Hipernetet meg Internet Édent, amikor sokszor telefonálni sem lehet.

Muszáj építeni, de tilos

Nem lett volna tisztességes, ha csak a felhasználókat kérdezzük meg a bajokról, és a szolgáltatók is egészen megdöbbentő sztorikat meséltek. A budapesti hegyvidéki kerületekben például olyan szigorú építési szabályzat van, ami megnehezíti, szinte lehetetlenné teszi a bázisállomások kiépítését – mondta Szabó Tamás, a Vodafone rádiós hálózattervezési és beruházási vezetője.

A gazdag környéken senki nem adná bérbe a saját háza tetejét, pedig antennák nélkül lehetetlen mobilszolgáltatást nyújtani. „Egy frekventált budai kerületben volt olyan terület, ahol nyolc-kilenc éven át próbálkoztunk állomásépítéssel, egy tízemeletest kellett volna befűzni, de ellenálltak. Ennek sok ezer előfizető látta kárát. Aztán egyszer csak csörgött a telefon, a közös képviselő mondta: anyagilag megszorultak, jöhet a bázisállomás" – fogalmazott Szabó.

A Telenor küldött egy képet arról, hogy az antennákat milyen jól el tudják rejteni. Nem fogják kitalálni: a házon látható egyik kémény nem füstöt ereget, hanem rádiójelet, az ugyanis az álkémény, ami több szolgáltató antennáit rejti.
A Telenor küldött egy képet arról, hogy az antennákat milyen jól el tudják rejteni. Nem fogják kitalálni: a házon látható egyik kémény nem füstöt ereget, hanem rádiójelet, az ugyanis az álkémény, ami több szolgáltató antennáit rejti.

Hasonló volt a helyzet egy prémium lakóparkban, ahol a korábban látott legmagasabb bérleti díjnak a sokszorosát akarták elkérni a bázisállomások és antennák elhelyezéséért, amibe a szolgáltatók nem mentek bele. Ezután a lakógyűlés megakadályozta a szolgáltatás kiépítését. Sok esetben azok az emberek okoznak gondot, akik befektetési céllal vesznek lakást, mert őket egyáltalán nem érdekli a lefedettség, hiszen nem laknak ott. Viszont attól tartanak, hogy az antenna elriasztaná a jővőbeni vevőiket.

Valami valahol nem ment

„Úgy kell dolgoznunk, mint az állatorvosoknak. A humán gyógyászat egy fokkal egyszerűbb, mert a beteg el tudja mondani, mi a gondja, hol fáj neki. Az állatorvos viszont csak annyi információt kap, hogy két napja nem eszik a kutya" – mondta Szabó Tamás.

Az ügyfél sokszor nem hajlandó elmondani, hogy a hibát hol és mikor tapasztalta, pedig információk nélkül a mérnökök nem tudnak elkezdeni dolgozni. Müllerné Székely Noémi ügyfélszolgálati igazgató elmagyarázta, hogy minél aktívabb egy felhasználó, annál pontosabban kell tudni, mikor tapasztalta a hibát. Aki óránként tízszer telefonál, annál nagyon hosszú adatsort kell végignézni.

A leggyakoribb panaszt, hogy nem épül fel a hívás, sok minden okozhatja, nem csak a szolgáltató hálózati eszközei. Az irodaházak vasbeton szerkezete, a fémgőzölt füstüveg ablakok, az alumínium redőnyök mind rontják a vételi viszonyokat. Az építőcégek ritkán figyelnek oda a leendő lakók és bérlők mobilozási igényeire, pedig már a tervezésnél sokat lehetne segíteni a szolgáltatóknak és a felhasználóknak. A Telenor azt mondja, sokat segít a szolgáltatás tervezésében, ha az ügyfélszolgálaton jelzik nekik, egy korábban lakatlan épületbe beköltöztek, vagy új ház épült, amit a hálózat megépítésekor még nem vehettek számításba. A cégnél régóta fut egy állomáspályázat is, amivel az épületek tulajdonosai önként jelezhetik, hogy a szolgáltató bázisállomást építhet oda.

Emellett az olyan, a szolgáltató által nehezen kiszámíthatató természeti jelenségek, mint a záporok, illetve a fák lombjai is akadályozzák a rádiójel terjedését.

Másra koncentrálnak

Sajnos a mobiltelefonok az elmúlt húsz évben egyre csinosabbak lettek, de – és ez különösen igaz a legolcsóbb modellekre – műszakilag egyre kommerszebbek. Ma már senki nem gyárt antennás telefont, pedig a jó vételhez megfelelő méretű antenna kell, amit nem takar el a felhasználó tenyere vagy a készülék borítása. Ehhez a T-Mobile hozzátette, az okostelefonok esetében a gyártók inkább az új használati funkciókra, a maximális átviteli sebesség növelésére törekednek, és előfordulhat olyan, hogy egy később megjelenő, optimalizált és javított szoftver jobb felhasználói élményt hoz.

Megoldás lehet még egy külső antenna felszerelése, ami a T-Mobilnál díjmentes azokon a területeken, ahol a térkép szerint lennie kellene beltéri lefedettségnek. A térképről még azt kell tudni, hogy – bár komoly és összetett számítások alapján készülnek – csak egyfajta állapotra vonatkoznak. Ha más a készülék érzékenysége, ha azt zsebben vagy fiókba tartják, illetve nem az utcaszinten, hanem egy árnyékolt épületben van a felhasználó, akkor eltérések lehetnek a térképhez viszonyítva. Üzleti előfizetőknek a mobiltársaságok olyan jeltovábbító berendezéseket vagy femtocellákat tudnak ajánlani, amivel jelentősen javítható a beltéri lefedettség.

Végezetül van néhány praktikus tanácsunk is azoknak, akik nem jutnak dűlőre a szolgáltatójukkal, és valóban csak az ablaknál tudnak telefonálni. Egy olvasónk módszere az, hogy rácuppant az ablakra egy autós telefontartót, és belehelyezi a készüléket, hiszen ott jó a térerő. Ezen kívül egy bluetooth fülhallgatóra van szükség, mert így szabadon járkálhatunk a lakásban. Hasonló módszerrel oldható meg az internetezés: érdemes mobil hotspotot használni, mert az ablaknál lerakott eszközzel nemcsak a vétel lesz jobb, de még a Windows-probléma is elkerülhető – nem okoz gondot a számítógépes driverek telepítése.