Döcögve indul a nemzeti mobilfizetés

2013.03.26. 13:51

Kedd délelőtt online sajtótájékoztató keretében jelentette be a Nemzeti Mobilfejlesztési Zrt., hogy 2013 őszén elindul az egységes mobilfizetési rendszer. Egyelőre a rendszerspecifikáció vége felé tartanak, ezután indulhat a fejlesztés, majd tesztelés. Egyelőre a parkolás és az autópálya-matrica vásárlása kerül a választékba, később azonban távolsági és helyi tömegközlekedéssel is bővül a rendszer, azaz a vidéki városok lakói is ugyanúgy fizethetnek majd, mint a BKV-t használók.

A rendszer lényege nem a technikai megvalósításban van, már most is léteznek különböző, nem egységes mobilfizetési rendszerek. A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer egységesen biztosítja majd egyrészt a különféle közlekedéshez kapcsolódó közszolgáltatások igénybevételét, másrészt országosan, területi tagoltság nélkül válik elérhetővé a szolgáltatás.

Börzsei Tibor vezérigazgató szerint az eddig megszokott vásárlási módok mellett (SMS és telefonhívás) a kor követelményeinek megfelelően interneten keresztül, valamint okostelefonos alkalmazások segítségével is elérhetőek lesznek. A bővítésekre azonban még legalább egy évet kell várni. Börzsei szerint a közlekedési közszolgáltatók rendszereihez történő csatlakozás, és az új jegytípusok (helyi közösségi közlekedésben az időalapú jegyek) ellenőrzési módjának bevezetése összetett feladatot jelent a partnerszolgáltatóknak.

A Nemzeti Mobilfizetési Rendszerhez 2014-től tudnak majd csatlakozni a partnerszolgáltatók. Úgy tűnik, a rendszer egyedülálló lesz Európában: a készítők a közlekedéshez kapcsolódó közszolgáltatások teljes spektrumát lefedő mobilfizetési rendszerről nem tudnak.

Nem lesz ingyen

Az állam 250 millió forintos alaptőkével hozta létre a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. nevet kapott vállalatot, ennek az összegnek az alapítástól mostanáig körülbelül a felét használhatták fel. A teljes költségvetés a közbeszerzési eljárások lezárása után lesz nyilvános.

Az állami cég, a mobilszolgáltatók eddigi megoldásaihoz hasonlóan kényelmi díjat számol majd fel a fizetések után. Ennek ellenére azt várják, hogy az árakat nem kell emelni, sőt idővel akár csökkenteni is tudják majd a jelenlegiekhez képest.

De mi lesz a pogácsával?

Életem első online sajtótájékoztatója előtt nagyon izgultam. A megszokott termek helyett csak egy virtuális csetszobában gyűlünk össze. Gőzöm nincs az etikettről. Már negyedórája nem történik semmi. Vajon be merjek írni egy kérdőjelet, vagy az olyan, mintha egy offline sajtótájékoztatón előrerohannék és elkezdeném üvölteni, hogy „Mi van? Na, mi van már?”. A továbbiakban sem vagyok teljesen biztos, online sajtótájékoztatón vajon illik enni? És hova tűnik a sajtótájékoztatók lényege, a pogácsa? Azt hiszem, dolgozni kell még ezen, hogy az újságírók elfogadják.

Szerencsére néhány perc múlva megjelent egy Youtube-videó, ezt kellett megnézni, aztán lehetett feltenni kérdéseket. Amik persze nem jelentek meg. Vártam pár percet, aztán inkább telefonáltam: „Technikai gondokkal küzdünk”. Nem sikerült létrehozni egy működő csetszobát 2013-ban. Majd a mobilfizetés talán összejön.