Rossz albérlő a Facebook az Androidon

2013.04.14. 00:13
Múlt héten a Facebook és a HTC bejelentette a közösen kifejlesztett First okostelefont, amely a közösségi portál szolgáltatásaira van kihegyezve, de ennél is nagyobb a jelentősége annak, hogy a készüléken futó szoftver, Facebook Home néven, szinte bármelyik androidos készülékre telepíthető lesz. Kipróbáltuk a Facebook által uralt Androidot.

Felpezsdült az internet a Facebook Home megjelenése után, pedig a közösségi portál androidos alkalmazását most még kevesen tudják kipróbálni. Az egy hete bejelentett újítás csak az Egyesült Államokban érhető el, és ott is csak néhány kiválasztott telefonon, például a HTC One X-en és a Samsung Galaxy S III-on. Szerencsére a hekkerek azonnal feltörték az új appokat, így azokat mi is ki tudtuk próbálni. Külön köszönet jár mindezért Paul O'Briennek, aki a Modaco portálon elérhetővé tette a módosított telepítőfájlokat.

Balra egy saját bejegyzés, jobbra az a menü látható, ami a profilképünk lenyomásakor jelenik meg.
Balra egy saját bejegyzés, jobbra az a menü látható, ami a profilképünk lenyomásakor jelenik meg.

A Facebook Home egy alkalmazás, amely lecseréli az okostelefon gyári indítómenüjét. Így amikor bekapcsoljuk a készülékünk kijelzőjét, nem a korábban megszokott widgetek és ikonok kerülnek a szemeink elé, hanem a legfrissebb közösségi hírek. Az ötletet nem a Facebook találta ki, hiszen hasonló elven működik a Windows Phone 8 menüje is, azon is beállíthatjuk, hogy bekapcsoláskor milyen tartalmak jelenjenek meg. Az Androidon viszont ezt a módszert sokkal szabadabban lehet alkalmazni, hiszen a nyílt rendszerbe bárki belepiszkálhat.

Akit egyébként sem lehet leszakítani a Facebookról, annak nagyon fog tetszeni a Home. Nem kell belépőkódot megadni, sem alkalmazást elindítani, mégis rögtön megnézhetjük a családi barátunk 14325. babás fotóját, vagy a kollégánk 985 forintos menüebédjéről készült homályos képet. Pillanatok alatt végig lehet pörgetni a friss bejegyzéseket, gyorsan lehet lájkolni és hozzászólni.

Ha kétszer rábökünk egy bejegyzésre, akkor azt már lájkoltuk is. Ha csak egyszer bökünk rá, akkor megjelenik a saját facebookos profilképünk, amit balra húzva belépünk az üzenetküldőbe, jobbra húzva a legutóbb használt alkalmazásba, felfelé húzva pedig megnyílik egy újabb menü. Ebben a menüben tudunk szöveget és képet posztolni a Facebookra, illetve be is jelentkezhetünk közeli helyekre. Az alsó blokkban pedig a kedvenc szoftvereink indítóikonját helyezhetjük el, tehát nem is kell többé belépnünk a készülék hagyományos menüjébe, hogy megnyitsunk egy appot.

Van arca

Bárhol is vagyunk a Facebook Home programban, mindig látszik a kijelzőn egy kis kerek ikon, annak az ismerősnek a profilképével, akivel legutoljára kapcsolatba léptünk. Ezt a kerek ikont a Facebook Csevegő Fejeknek (Chat Heads) nevezte el. Rábökve megnézhetjük a legfrissebb üzeneteinket, és gyorsan válaszolni is tudunk. Az ikont megragadva át is tudjuk azt helyezni, hogy ne takarja el a háttérben lévő bejegyzést, de eltüntetni nem lehet. A Csevegő Fejek funkció a normál Facebook Messenger programban is megjelenik, tehát azok is használhatják, akiket a Home nem hozott lázba.

Bal oldalon az sms-küldés látható, jobb oldalon a csevegő fejek
Bal oldalon az sms-küldés látható, jobb oldalon a csevegő fejek

Még egy dolgot ellopott a Facebook a Microsofttól: a Messenger most már nemcsak a közösségi üzeneteket kezeli, hanem ugyanitt megjelennek az sms-ek is. Pontosan így működik a Windows Phone is, amint azt már számtalanszor megírtuk. Sajnos az Androidon még egy kicsit hibás a rendszer, mert az sms-ekre nem tudtunk válaszolni. Erről mások is panaszkodtak, tehát a hiba valószínűleg nem a mi készülékünkben van.

Ki nevet a végén?

Egyelőre azonban úgy tűnik, nem túl sikeres a Facebook Home. A cikk megírása idején 2701 felhasználó közül csupán 515-en adtak rá maximális öt csillagot, és kétszer többen voltak azok (egészen pontosan 1186-an), akik egy csillaggal jelezték elégedetlenségüket. Az osztályzatok átlaga 2,5 ponttal közepesnek mondható. Néhány szöveges kritika elolvasása után világosan látszik, hogy az emberek egyszerűen nem akarják ilyen mértékben átadni a telefon irányítását a Facebooknak, és még mindig nagyon fontosnak tartják, hogy gyorsan tudjanak telefonhívást indítani. Ezzel csak egyetérteni tudunk, a közösségi bejegyzéseket előtérbe toló Facebook Home jobban illene a tartalomfogyasztásra kihegyezett a táblagépekre, mintsem az alapvetően kommunikációs eszközként használt telefonokra.

Képernyőfotó 2013-04-13 - 10.04.10 PM.png

Hogy mi volt a a Facebook Home célja, az nagyon könnyen kitalálható, hiszen a közösségi portál ugyanúgy hirdetésekből él, mint a Google. Ha a Facebook uralja a főmenüt, és ott tartalmakat helyezhet el, akkor ugyanott az általa szervezett hirdetések is felbukkanhatnak. A reklámzabáló nézőközönség sokkal hamarabb tudna találkozni a Facebook hirdetésével, mint a Google-éval, mert az utóbbiakhoz előbb meg kell nyitni a keresőcég valamelyik alkalmazását.

A Facebook Home felületén a későbbiekben akár egy különálló alkalmazásbolt is megjelenhet, ami helyettesíteni tudná a Google Playt, és minden eladott app a Facebooknak termelne bevételt. Ez nem is olyan nagyon elrugaszkodott ötlet, hiszen pontosan ezt csinálta az Amazon a Kindle Fire táblagépekkel. A kereskedőcég az Android alapjára ráhúzta a saját grafikus felületét, levelezőjét és szoftverboltját, hogy ezekből ne a Google profitáljon.

Korai lenne azt mondani, hogy a Facebook Home elbukott, mert a közösségi portál fejlesztői valószínűleg éjjel-nappal a frissítéseken dolgoznak, és mire hivatalosan is eljut Magyarországra a szoftver, addogra számos hibáját kikalapálják. Nagyon jól tudják a Facebooknál, hogy egy jól kitalált felülettel akár a vezető szerepet is megszerezhetik az okostelefonokon, és ennek megfelelően fognak fejlesztői erőforrásokat állítani a projektre. A Facebook-vezért Mark Zuckerberg ráadásul már sokszor elmondta, hogy náluk a mobil a legfőbb fejlesztési irány.

Amiatt sem kell aggódniuk, hogy esetleg nyomulósnak neveznék őket, hiszen csupán a felhasználók igényeket elégítik ki. A fiatalok már most is több időt töltenek el csevegéssel, posztok írásával és olvasásával, mint telefonálással. Bár az iOS kezelőfelületén nem hajtható végre ilyen brutális módosítás, mint az Androidon, az Apple platformját a Facebook már rég bevette, hiszen a gyári beállítás részévé vált, hogy a menüből lehet megosztani tartalmakat.

A csata azonban folytatódik, a Google is számos alkalmazást adott ki iOS-re, amelyek a kategóriájukban a legjobbak között vannak, és természetesen mind a telefonok, mind a számítógépek piacán komoly fegyvertény, hogy a keresőcég uralja a szoftveres platformot. Az okostelefonokon az Android operációs rendszert, a pc-ken pedig az egyre sikeresebb Chrome böngészőt.

Így lesz Facebook-mobil az Androidból

A Facebook Home telepítéséhez először le kell törölni a készülékről a Facebook hivatalos szoftvereit, beleértve a Messengert is. Ha nem tudjuk, mert a gyárilag telepített alkalmazások része a Facebook, akkor pechünk van, és ezen csak a készülék rootolása segít, ami már a garancia elvesztésével is járhat.

A készüléken engedélyezni kell az ismeretlen forrásból származó programok telepítését, és ezután lehet szépen sorban feltelepíteni a Modacóról letöltött fájlokat. Újra be kell jelentkezni az adatainkkal a fő Facebook programba, és amikor megnyomjuk a készüléken a főmenübe vezető gombot, akkor a gyári menü helyett a Facebook Home indítását kell választani. Ezt egy mozdulattal alapértelmezetté is tudjuk tenni, így a készülék minden egyes bekapcsolásakor, illetve a kijelző aktiválásakor rögtön az ismerőseink bejegyzései kerülnek a szemeink elé.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!