Nagy kaland mobillal fizetni a kasszánál

2013.08.06. 12:35
Július végén, kis késlekedés után elstartolt a három hazai mobilszolgáltató, az OTP Bank és a SuperShop által kitalált MobilTárca, amivel gyakorlatilag az okostelefonok SIM-kártyájába települ a bankkártyánk. Fél éven át csak pár ezer kiválasztott tesztelő tudja használni, éppen azért, hogy kiszűrjék a hibákat. Ami elég sok van. Beszámolónk az első tapasztalatainkról.

Tesztjeink többsége rutinfeladat: megnyomkodunk egy kütyüt, és leírjuk, hogy milyen volt. De az okostelefonba épített pénztárca kipróbálása nem az egyszerű feladatok közé tartozik. Egy olyan rendszerről van szó, ami a telefonba integrálja a bankkártyánkat, és amikor a kasszánál fizetünk, akkor nem a plasztiklapot nyomjuk az eladó kezébe, hanem mi magunk odatartjuk a telefont a banki terminálhoz, és a megfelelő alkalmazásban tárolt kártyánkról veszik le a pénzünket.

Ideális esetben legalábbis ez történik.

Már a boltba belépve tudtam, hogy ez nem egy átlagos vásárlás lesz. A biztonsági őr kiszemelt magának, persze én is ezt tettem volna a helyében, ha meglátok egy rikító sárga gatyába és metálos pólóba öltözött sihedert, aki összevissza bolyong az üzletben. Fokozta a hangulatot, hogy egy i-szo-nyú lassú néni miatt tízfősre duzzadt a kasszánál a sor, amit egy dobozos sört szorongató alkesz néha halk bazmeggel kommentált, miközben kigombolt inggel lihegett mögöttem a hőségtől.

És akkor én itt magyarázzam el, hogy nincs kártya, mobiltelefonommal fogok fizetni.

„Csókolom, lakossági teszt, remélem működik” – vetettem oda a mobilommal babrálva, és a Spar pénztárosnője gyorsan vette a lapot. Neki édesmindegy volt, hogy mivel fizetek, ha átmegy a tranzakció. Persze, nem működött. Úgy egy percig elvacakoltunk azzal, hogy a mobilt miként kéne odatartani a leolvasóhoz, mert nem akart létrejönni a kapcsolat. Végül sikerült, de addigra leizzadtam magamról fél kilót. Igyekeztem nem a növekvő sor irányába nézni, de azért bedobtam még azt is, hogy van SuperShop kártyám, elvégre csak ezért mentem oda a közelebbi CBA helyett. Újabb vacakolás, a gép hibaüzenetet dobott, én meg inkább lemondtam a kedvezménypontokról, és nem vártam meg, hogy meglincseljenek a sorban várakozók. Azt hiszem, egyedül a pénztáros élvezte a mutatványomat, elköszönés előtt csodálkozó arccal mondta: „Micsoda ötlet! Még soha nem láttam ilyet, nagyon izgalmas!”

Egészen más élményem volt a Széna téri Starbucksban, ahol a POS-terminál azonnal és hiba nélkül elfogadta a mobilos bankkártyámat, amit a barista teljes közönnyel fogadott, de a végén azért belerajzolt egy szokásos szívecskét a grande latte tejhabjába. Próbaképpen egy budafoki CBA-t is megnéztem, mert nemrég újítottak fel, gondoltam, csak lesz ott csúcstechnikás kassza. Ott még az sem volt kimatricázva, hogy egyáltalán elfogadnak-e kártyákat, és mivel nem láttam felismerhetően PayPass-kompatibilis terminált, inkább a régimódi plasztikkártyámmal fizettem.

Lesz ez még jobb is

Egyetlen hét tapasztalatai alapján nem mernék messzemenő következtetést levonni a mobiltárca várható sikeréről, hiszen 6 hónapig tart a zártkörű teszt, éppen azzal a céllal, hogy kiszűrjék a lehetséges hibákat. De már az is jól látszik, a résztvevők közül mely szereplők tudják – pontosabban: tudnák – a legtöbb extra értéket beletenni a mobillal való vásárlásba.

Most ezek a szolgáltatás gyenge pontjai:

1. Kevés helyen fogadják el

Országszerte több mint tízezer helyen vásárolhatunk érintésmentes PayPass kártyával, ami kevés az összesen több mint nyolcvanezer kártyaelfogadó helyhez képest. Az Index.hu közvetlen közelében például egyáltalán nincs ilyen hely, tehát kizárólag hazafelé élvezhetem az új fizetési módszer előnyeit. De ha csak ez lenne a gond! A telefonokra telepíthető MobilTárca szoftver menüjének mélyén találunk egy elfogadóhelyekről szóló cikket, amelyben a sok fölösleges marketingszöveg között némi hasznos információt is elrejtettek. Azt viszont egy szóval sem említik, hogy telepíthetünk a telefonunkra egy PayPass-kereső appot (itt letölthető). Ehelyett van a szövegben egy link a Mastercard angol nyelvű, rosszul tördelt weboldalára, és ott alapbeállítással az Egyesült Államokban kereshetünk elfogadóhelyeket. Fail. Szerencsére csekély erőfeszítéssel kijavítható a hiba.

2. A SuperShop kiforratlan

Ha eltekintünk a kasszánál történt hibától, akkor sem vagyunk elégedettek a kedvezménykártyás cég megoldásával. Itt is túlteng a marketingrizsa, és amikor meg akarjuk nézni az egyenlegünket, először egy egész kijelzőnyi fölösleges szöveget kell átlapoznunk. Ezeket az információkat érdemes lenne áttenni a főmenüben egy különálló „segítség” menüpont alá, hogy az egyenleg lekérdezése gyors és kényelmes legyen.

A SuperShop jelszókezelő rendszerére is ráfér egy frissítés. A jelszó csak betűkből és számokból állhat, minimum 8 és maximum 16 karakteres lehet. Ha a bankkártyához elég egy négyjegyű PIN-kód, akkor itt miért nem? Ráadásul nem lehet a jelszóban különleges karakter, pedig állítólag azok növelik a biztonságot. Nekünk az okozott gondot, hogy a korlátozások miatt olyan jelszót kell megadnunk, ami nem passzol 25-30 egyéb jelszavaink hosszához, jellegéhez, és ezért képtelenek vagyunk azt megjegyezni. Így egy hét alatt ötször kellett új jelszót kérnünk.

3. Zárt rendszer

Megpróbáltuk feltelepíteni a MobilTárca szoftvert egy Sony Xperia T mobilra, hiszen ezen futott a barcelonai mobilkiállításon a GSMA szövetség mobiltárcás tesztje. A telepítő azonban hibaüzetenettel kilépett, valószínűleg azért, mert a Telenor mostani tesztjében ezt a készüléket nem hitelesítették. Minden egyes készülék, szoftver és SIM-kártya kombinációját együtt tesztelik le, ezek együtt kapnak engedélyt a virtuális bankkártyák kezelésére, tehát meglehetősen zárt a rendszer. Túlságosan szigorú ez, hiszen a más banki műveletekre (utalás, csekkek befizetése) használt OTP Direkt szoftvert szinte bármilyen készülékre feltelepíthetjük.

Nincsenek jó helyzetben azok sem, akik valamilyen okból feltörték a telefonjukat. A rootolt készülékek tiltólistára kerültek, azokon nem fut a mobiltárca app. Nagyon úgy tűnik, hogy a mobillal való vásárlás lehetősége eleinte a szolgáltatófüggő, felhasználó által nem módosított készülékekre fog korlátozódni, aminek az Android-rajongók nagy része nem fog örülni. A túlbiztosított rendszert látva nagyon kíváncsiak vagyunk, hogy vajon mennyire lesz gördülékeny egy szolgáltatóváltás, amikor az ügyfél nemcsak a telefonszámát akarja majd magával vinni, hanem a mobilos bankkártyáját is.

4. Hol vannak az adatok?

Egyetlen igazán ütős érvet tudunk a mobillal való vásárlás mellett: elvileg nagyon könnyen tudnánk nyomon követni a kiadásainkat, ami segítene spórolni, beosztani a családi büdzsét. Tudnánk, ha a bankok is támogatnák ezt, és beépítenének a szoftverükbe a kiadásainkat kategorizáltan nyilvántartó megoldást. De nagyon úgy tűnik, hogy a résztvevő cégek nem a pénzügyi kultúránkat szeretnék ápolni és fejleszteni, sőt ennek éppen az ellenkezője mondható el. A MobilTárca appban csak az utolsó tíz kártyás kötésünket tudjuk ellenőrizni, ami ugyanolyan értelmetlen korlátozás, mint hogy az OTP Direkt felületén csak az elmúlt 90 nap pénzforgalmi adatait kérhetjük le. Túl gyakran vásárol mobillal? A vízművek 90 napnál régebbi befizetés hiányol? Sajnáljuk kedves ügyfelünk, Ön megszívta! A bank több évtizedes, prémiumszámlás ügyfeleként egyáltalán nem örülök annak, hogy drága, papírra nyomott színes kiadványokat küldenek nekem postán (ami olvasatlanul a papírszemétben köt ki), és nem a pénzügyi szolgáltatásokat teszik hasznosabbá.

Az is nagy előrelépés lenne, ha minden blokkról digitális másolatot kapnánk a készülékünkre, vagy megkapnánk azokat emailben. A pénzügyileg fejlettebb országokban az utóbbira is van példa.

Na jó, de mit adott nekünk a mobiltárca?

Egyelőre kevés a mobillal való fizetés előnye, de azt már most látjuk, hogy a bankok és a pénzügyi szolgáltatók tudnák a legtöbb értéket beletenni. Amíg nincs elég PayPass-elfogadóhely, amíg az automatákba érméket kell bedobálni, amíg nem kapunk pénzügyi statisztikákat bármennyi tranzakcióra és korlátlan időtartamra, addig a mobiltárca csak egy újabb funkció a készülékben, amit pofonegyszerűen tudunk helyettesíteni a jól bevált bankkártyánkkal. Természetesen nem ez volt az utolsó írásunk a szolgáltatásról, a következő fél évben tovább használjuk a mobiltárcát, és időnként beszámolunk a fejleményekről.