Minden, amit tudni akart az iPhone 6-ról, de sosem merte megkérdezni

2014.06.01. 08:22
Itt a nyár, ez pedig az okostelefóniában megszokott menetrend szerint azt jelenti, hogy a Samsung Galaxy S aktuális éves kiadása már megjelent, az internet népe pedig teljes lendülettel vetheti bele magát a találgatásba, hogy mivel fog erre válaszolni ősszel az Apple, milyen lesz az idei iPhone-modell. Mivel ez már a nyolcadik generáció a telefonból, teljesen logikus, hogy a neve iPhone 6 legyen. Összeszedtünk mindent, amit tudni lehet róla.

Az, hogy az iPhone 6-tal az Apple-nek muszáj nagyot villantania, mert már nagyon a nyakára nőtt a konkurencia, nem egy kimondott újdonság, ez megy már legalább 2-3 éve. A cég azóta sorra erőszakolja meg a Steve Jobs által lefektetett alapelveket, először az iPhone 5-tel megnövelte a méretet (Jobs szerint a képátló 3,5 hüvelyknek rendeltetett az idők végezetéig), tavaly pedig azt a blaszfémiát is elkövette, hogy két verziót adott ki a telefonból, és a fekete-fehér sablont is eldobta, színes műanyaggal az olcsó 5C-ben és ízléstelen aranyszínnel az 5S-ben. Akárhogy is, a dolog működik: az Apple ugyan feleannyi telefont ad el, mint a nagy vetélytárs Samsung, de ezzel ugyanannyi bevételt és kétszer annyi profitot generál, mint a koreaiak. És bár az idei modellről szokás szerint hivatalosan semmit nem lehet tudni, hogy, hogy nem, a közvélemény-kutatások azt mutatják, hogy látatlanban is elsöprő az érdeklődés utána, még iPhone-mércével mérve is. Hát akkor lássuk, mi lesz az almás logó mögött idén.

A méret a lényeg

Sok irányból, komolyan vehető forrásokból megerősített hír, hogy idén két különböző méretben jön az iPhone, és mind a kettő nagyobb lesz, mint a legutóbbi modellek. A kicsit 4,7, a nagyot 5,5 hüvelykes képátlójúnak várják a jól értesültek, vagyis az iPhone rövid úton a legkisebből a legnagyobbá válik a csúcskategóriás mobilok között (a jelenlegi élmezőny a Galaxy S5-től a HTC One M8-on át az LG G2-ig és a Nexus 5-ig 5 hüvelyk körül játszik). A Macrumors grafikája mutatja be a legjobban az iPhone hízókúráját:

macrumorz.png

A képernyő méretéből adódik is a következő fontos kérdés, a felbontás. Amióta az Apple marketingesei kitalálták a sokszoros Arany Bullshit díjas retinafelbontás kifejezést, a cég kínosan ügyel arra, hogy az iPhone-oknak legyen a legszebb és legmenőbb kijelzője. Mármint marketingvonalon, mert a számok azt mutatják, hogy bizony itt is elhúzott a konkurencia az Apple mellett. A cég az iPhone 4 óta, vagyis négy éve 326 ppi (pixel per inch, egy hüvelykre jutó képpontok száma, a képminőséggel úgy-ahogy arányos) pixelsűrűséggel dolgozik, miközben a vetélytársak már bőven 400 fölé mentek – sőt, a most bemutatott új LG-csúcstelefon, a G3 már 500 feletti értékkel villog.

Az új iPhone-nál tehát muszáj a felbontáson nagyobbat emelni, mint a képernyőméret növekedése indokolná, mindezt úgy, hogy megmaradjon a 16:9-es képarány is, a régi felbontásra tervezett appok se nézzenek ki hülyén, és lehetőleg valami hd-szabványnak is megfeleljen a képernyő, hogy ne torzuljanak a hd-videók. Na, ez így mind egyszerre konkrétan lehetetlen. A hírek szerint az Apple megoldása az, hogy minden elvárásnak megpróbál majdnem megfelelni, és az egészen egyedi 960×1704 pixeles felbontással dobja piacra az új telefonokat. Ez pixelsűrűségben a kisebb képernyőnél 416, a nagyobbnál 356 ppi-t jelent, nyers felbontásban majdnem full hd-t, viszont az előző generációhoz képest a képpontok száma mindkét irányban pont a másfélszeresére emelkedik, az arányok megmaradnak, a régi alkalmazások nem fognak nagyon bénán festeni. Persze akkor is újra fogja rajzolni minden fejlesztő a sajátját, hiszen a nagyobb méretek új lehetőségeket hoznak, például rögtön kényelmesen elfér öt sor ikon is a képernyőn az eddigi négy helyett.

Terminátor drágakővel

Mennyi az annyi?

Az iPhone finoman szólva sosem arról volt híres, hogy különösebben olcsó lenne. Az iPhone 6 nagyobb kijelzője (ami egy telefon esetén messze a legdrágább alkatrész), és a felhasznált új, és drága anyagok, a zafírüveg, a Liquidmetal-ötvözet, egyaránt arra mutatnak, hogy magasabb lesz az induló ár, mint az 5S-é volt. Simán meghúzhatja az áremelést az Apple, elvégre a Galaxy S-sorozat már egy árkategóriában játszik az iPhone-nal, és azzal, ha megint kicsit drágább lenne az almás telefon, csak helyreállna a világ rendje. Elemzők 50-100 dolláros emelést tartanak reálisnak. Mit jelent ez? Az 5S ma kártyafüggetlenül 650-850 dollár között megy, mire ez elég Magyarországra addigra 221-289 ezer forint lesz belőle. 50-100 dolláros emelés arányosan 17-34 ezer forint plusz jelentene ehhez. Persze nyilván lesznek mindenféle hűségnyilatkozatos megoldások is, ahol még többet fizet az ember, csak havi bontásban.

Na de hogy fog már ránézésre kitűnni a tömegből az iPhone 6, ha a kijelzője legalábbis nem körözi le a konkurenciát? Na, itt kezdenek nagyobbakat szólni az Apple friss ötletei. Először is az, hogy miből lesz a telefon. Azt beszélik, az új telefon folyékony fémből, vagyis a Liquidmetal nevű ötvözetből lesz. Ez annyira terminátorosan, sci-fisen hangzik, hogy alighanem kórusban zokog a gyönyörűségtől az egész marketinges divízió Cupertinóban. Hűtsük le a kedélyeket: a folyékony fém valójában abszolút nem folyékony, a nevét onnan kapta, hogy egészen puha az érintése. Egyébként van benne alumínium, titán, réz, nikkel, meg még pár egyéb fém, a különlegességét pedig az adja, hogy nem kristályszerkezetben élül fel, mint a fémek szoktak általában, hanem olyan amorf a struktúrája, mint az üvegé. Ebből adódóan nagyon erős, de könnyű, nem korrodálódik, nehezen karcolódik és kopik. Persze drága, de hát az mikor zavarta utoljára az Apple-t.

És hogy még menőbb legyen az egész, a folyékony fém házhoz zafírüveg képernyő dukál. Amiben meglepő módon tényleg zafír van. Oké, szintetikus zafírkristály, de akkor is. Ez pedig nem csak azért jó, mert állati menő módon hangzik, hogy a telefonunk konkrétan drágakőből van, és éppen csak kicsit csúsztatunk vele. A zafírt kicsit tudományosabban úgy hívjuk, korundkristály, ha krómmal van szennyezve, akkor piros színű és rubinnak nevezi a köznyelv, ha bármi mással, akkor zafír, és vagy átlátszó, vagy kék, vagy zöld. A zafírüvegbe persze az átlátszó verzió kerül, aminek fő tulajdonsága, hogy nagyon kemény. Annyira, hogy a tiszta zafírt gyakorlatilag csak a gyémánt karcolja meg. Egy telefont persze ilyesmi aránylag ritkán fenyeget, de ha ilyen kínzást kibír, az már bőven jó:

A zafírüvegről még azt kell tudni, hogy jóval nehezebb, mint az iPhone-oknál most használt Gorilla Glass, és drágább is. És az Apple a hírek szerint iszonyú mennyiséget vásárolt fel belőle az elmúlt hónapokban.

Mi van a dobozban?

Az Apple eddig minden iPhone-generációt új processzorral küldött harcba, ez így lesz idén is, és az A8-as várhatóan ugyanúgy kb. 30%-kal lesz erősebb a tavalyi A7-nél, mint ahogy az volt erősebb a tavalyelőtti A6-nál. Annál érdekesebb, hogy a processzort a Samsung helyett a tajvani TSMC gyártja majd. Ezzel megszűnik az a vicces helyzet, hogy a két cég egymás legnagyobb konkurense az okostelefonok piacán, sokmilliárdos perekkel támadják egymást a bíróságokon – és közben az Apple csúcstelefonjához a Samsung gyártja a központi processzort. Az A8-as egyébként négymagos lesz és 64 bites, és lesz benne egy külön négymagos processzor is kizárólag grafikai feladatokra. A pletykák szerint a processzor (és az akkumulátor) fő erénye az lesz, hogy vékonyabb lesz az eddigieknél (a nagyobb képernyő miatt egyébként is több hely van a telefonban az alkatrészeknek), így a telefon az eddigi 7,6 milliméternél jóval vékonyabb lehet, akár 6 mm alá is kerülhet.

Ha már előkerült az akkumulátor, érkeztek kósza hírek vezeték nélküli töltésről (ideje lenne a Nokia, az LG és a HTC után), de még érdekesebb az a technológia, ami egy perc alatt nulláról 100%-ra töltést ígér, és túllép azon a jelenségen is, hogy a töltés sebessége és hatékonysága egyre lassul (az első 80% gyorsabban megy bele a telefonba, mint az utolsó 20). Sajnos ezt csak 2016–17 körül várhatjuk kereskedelmi forgalomba kerülő kütyükben. Viszont sok forrás írja azt, hogy gond van az akkumulátorok gyártásával, így előfordulhat az is, hogy a szokásos őszi szezonban csak a kisebbik iPhone 6-verzió jön ki, a péklapátra (amihez erősebb aksi kell) pedig egészen karácsonyig várni kell.

Mióta az emberek leszoktak a digitális kamerákról, és a telefonjukkal fényképeznek, központi kérdés az új okostelefonokba kerülő kamera minősége is. Ahogy a fényképezőgépeknél pár éve, úgy itt is dúl a megapixel-háború, amiből az Apple igyekszik kimaradni, és marad a 8 megánál (más források szerint 10-re emel), annak ellenére, hogy a Galaxy S5 már 16 megapixelnél jár, nem is beszélve a Nokia Lumia 1020 41 megapixeles szörnyetegéről. Ehelyett képstabilizátorról, f/1.8 rekesznyílásról és hasonlókról szól a fáma.

És a lényeg, a NAGY TITOK

A legvadabb pletykák

A cikkben csak a több, aránylag hiteles forrásból megerősített híreket állítottuk össze, de természetesen akadnak egészen vad, a valóságtól elrugaszkodott, ám éppen ezért igen szórakoztató pletykák is az iPhone 6 körül. A kedvenceink a 3d-s szkennelésre alkalmas szonár, a hajlítható képernyő, és a hőmérsékletet, nyomást, páratartalmat mérő szuperszenzor.

Az az eddigiekből már látszik, hogy az iPhone 6 nagyjából folytatja az eddigi hagyományokat: kicsit erősebb, kicsit szebb, kicsit nagyobb, kicsit többet tud. Ez elég lehet a szokásos méretű sikerhez, több tízmilliós eladáshoz, és az Apple kincstárának újabb milliárdokkal való hizlalásához. Csak éppen nem az a forradalom, amire mindenki vár a cégtől, és aminek igazából már tavaly lett volna az ideje: 2004-ben robbantak be az iPod eladásai, három évre rá jött az iPhone, még három év múlva az iPad, újabb három év múlva pedig 2013 lett, és nem történt semmi.

Egy legkevésbé sem hivatalos fantáziarajz az új iPhone-ról
Egy legkevésbé sem hivatalos fantáziarajz az új iPhone-ról

Vagy mégis, csak nem vettük észre. A tavalyi iPhone-generációban ugye megjelent a Touch ID ujjlenyomat-olvasó, és az ideiben elvileg már lesz NFC is (éppen ideje, kb. 2011 óta alap az androidos telefonokban). És mindehhez az Apple-nek van 800 millió regisztrált iTunes-felhasználója, a túlnyomó többségüknél a hozzáféréshez kötött bankkártya adatokkal. Ahogy erre több elemző rámutat, ebből a három tényezőből egyenesen következik egy szinte tökéletes mobil fizetési rendszer. A telefon egy duplán lopásbiztos bankkártyává változik, ahol a kártyaszám vagy akár maga a telefon hiába kerül illetéktelen kezekbe, az ujjlenyomatos azonosítás miatt senki nem fér a pénzünkhöz.

Az iTunes önmagában is hatalmas biznisz, mostanában 16 milliárd dollár forgalmat generál, és 20 százalékot nő évente. Ha egy önálló cég mutatna fel ilyen számokat, a fél világ róla beszélne, csak hát az Apple esetében ez eltűnik a még brutálisabb összegek mellett. Ha az iPhone mobil fizetési platformmá válna, online semmi perc alatt lenyomná a Paypalt – csak a paypalos fizetési lehetőség ikonja mellé kellene a weboldalakra egy iPhone-nal fizetek lehetőség is, az ember leokézza a telefonon az összeget, lehúzza az ujjlenyomatát és kész is. És ugyanez működhet offline is, az NFC-kapcsolaton át, nem kell se kártyaolvasó terminál, se PIN-kód, és para, hogy mi van, ha épp most nyúlják le a kártyaadatainkat.

Ahhoz, hogy az Apple titokban világhódító globális mobilfizetési platformot építsen az iPhone-ra, és aztán a jó ég tudja, mennyi pénzt keressen a tranzakciókból lecsípett jutalékokkal, tulajdonképpen már csak annyi kell, hogy jó sokat adjon el az iPhone 6-ból, meg majd az utódaiból. Abból ítélve, hogy a premierre, plusz a karácsonyi szezonra a cég 90 millió darabos készlettel készül, nem kell nagy bátorság kijelenteni: pontosan ez a tervük.