nonono

Zuckerberggel csalogatják a mobilnetre a fejlődő világot

2015.03.02. 20:06

Ez nagyon hülyén fog hangzani, de a fejlődő világban Mark Zuckerberg a mobilszolgáltatók cukrosbácsija, és arra használják az általa vezetett Facebookot, hogy mindenkit rászoktassanak a netezésre. A barcelonai Mobil Világkongresszus (MWC) első napját lezáró beszélgetésen néhány sikersztorit mutattak be arról, hogy a Facebookkal közösen dolgozó mobilcégek miként tudták jelentősen megnövelni az előfizetőik számát.  

Mark Zuckerberg valószínűleg nagyon szeretne a mobilszolgáltatók kegyeibe férkőzni, mert hosszasan dicsérte az általuk elvégzett munkát. Pár órával korábban a Deutsche Telekom standján a szolgáltatók is elmondták, hogy mit gondolnak a mostani helyzetről. Ki vannak bukva azon, hogy egyes nem megnevezett cégek (értsd: a Facebook) minimális befektetéssel nagyon sok pénzt kaszálnak, miközben ők, a szolgáltatók, rettenetesen nagy befektetéssel építenek ki hálózatokat, és sokkal kevesebb hasznot látnak ebből.

Azért vagyunk itt Barcelonában, mert itt vannak azok a partnereink is, akik évtizedek óta azzal foglalkoznak, hogy összekössék az embereket.

 – mondta Zuckerberg, és nagyon igyekezett elismerően beszélni a szolgáltatók által elvégzett munkáról. Elismerte, hogy drága a hálózatok kiépítése, de azt is megemlítette, hogy ők is sokat tehetnek annak érdekében, hogy nőjön a mobilcégek nyeresége.

Szexi dolog a léggömbökről beszélni – utalt Zuckerberg az eldugott helyeken internetelérés biztosító projektre –, de nem szabad elfeledkezni arról, hogy az operátorok végzik el az igazi munkát. 

Wired magazin újságírója, Jessi Hempel, a panelbeszélgetés moderátora többször is megkérdezte Zuckerberget, hogy mit gondol a távközlési szabályozásról, amit a szolgáltatók a Facebookra is ki szeretnének terjeszteni, de a cégvezér mindig ügyesen továbblépett, azzal mentegetőzve, hogy ő nem szabályozóhatóság, nem tud érdemben hozzászólni.

El kell mondani, hogy miért jó a mobilnet

A beszélgetésen a hangsúly a fejlődő országokon volt, mert ott él a legtöbb olyan ember, aki még soha nem látott biteket. Az egész távközlési iparágban ez most a legfontosabb projekt, hogy ez valahogyan megváltozzon.

A Facebook és a partnerei az Internet.org nevű kezdeményezéssel 6 országban nyújtanak ingyenes alapszolgáltatásokat az embereknek, és mindenhol a helyi igényeknek megfelelő appokat veszik be a csomagba. Afrikában például oktatási és egészségügyi információk elérését biztosítják ezekben az ingyenes adatcsomagokban.

A panelbeszélgetésen Jon Fredrik Baksaas, a GSMA mobilipari szövetség elnöke és a Telenor csoport vezetője elismerte, hogy a Facebook vonzó szolgáltatásokat nyújt, de ezért rámutatott más lényeges dolgokra is.

Most 190 millió ügyfelünk van több tucat országban, és 20-25 százalék internetezik mobilról. Hogyan lesz ebből 80 százalék?

– kérdezte Baksaas, és részben meg is válaszolta azzal, hogy a hagyományos mobilok piacán akkor láttak robbanásszerű növekedést, amikor 40 dollár alá esett a telefonok ára. Szerinte ugyanilyen árzuhanásnak kell bekövetkeznie az okostelefonoknál is.

A szolgáltatók és a Facebook kapcsolatát Christian de Faria, az Airtel Africa nevű mobilszolgáltató vezére festette le a legjobban:

Olyan ez, mint a Szépség és a szörny, amelyben a szörny kezd egyre inkább emberivé válni. Biztató dolgok történnek, és még nem láttuk az együttműködés negatív hatását. Egyelőre. 

Jon Fredrik Baksaas már tudott mondani példát arra, ahol ütköztek az érdekeik a Facebookéval: „vakartuk a fejünket tavaly, hogy milyen hatása lesz a Whatsapp-nak”. Az üzenetküldés fontos bevételi forrás a mobilszolgáltatóknak, de szerinte az IP alapú világban ennek is változnia kell. Zuckerberg szerint ma már nem is kérdéses, hogy az embereknek kellenek a csevegőprogramok. ma az emberek megértik, hogy lesznek csevegőappok. „Az appok korszakában élünk” - jelentette ki a Facebook vezetője.

A beszélgetést végül azzal zárták, hogy végül is voltak hasonló akciók a hangszolgáltatás bevezetésekor is, amikor ingyenes beszédpercekkel próbálták meggyőzni az embereket, hogy kezdjenek el mobilozni a vezetékes telefon használata helyett. Csupán arra kell odafigyelni, hogy mit adnak ingyen, és ne legyenek köztük olyan dolgok, mint például a videók letöltése, amelyek túlságosan leterhelik a hálózatot. Magyarán rásóznak az emberre egy csomó olcsó vackot, hogy a valódi élményért már fizessenek.   

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM