Titkok a Várkert Bazár mélyén
További Cellanapló cikkek
Két napon át nyüzsögtek a Várkert Bazárban a hazai mobilipar kisebb-nagyobb szereplői a Smartmobil 2015 konferencián, hogy a szervezett sztorizgatás szünetében lényegesebb információkat is szerezzenek egymástól. Például azt, hogy
- A MobilTárca egy rakás bankot kiképzett arról, hogy miként lehet mobillal vásárolni, és most azt várják, hogy erre mit lépnek. Hamarosan újabb mobilszogáltatónál indul el a szolgáltatás.
- Magyar közönségnek magyar nyelvű előadás kell. :-((((
- Az ígéretes, Indexen is bemutatott Sopreso eltapsolt 50 millió forintot, és egy vitatott fejlesztéssel még rontottak is a megoldásukon.
- A Magyar Telekomnak is lehet olyan előadása, amiben nem minden magenta.
- Az IND-t eladó Nyíri József és alapítótársai kőgazdagok lettek.
- Tök véletlen, hogy a napokban itt járt Houlin Zhao ITU-főtitkár, és hogy a külügyi tárca – meglepő rugalmassággal – átugrott a konferenciára, hogy tartsanak egy rövid beszédet. Nekünk meg adtak egy rövid, exkluzív interjút.
A Smartmobil egyik izgalmas tétmérkőzése a University College London és a magyar Corvinus Egyetem vállalkozói központjai közötti különbségeket helyezte a nagyító alá. Az ötvenezer hallgatót képző brit intézménynek 2005 óta van vállalkozásokkal foglalkozó részlege, amely kapcsolattartással, startupokkal foglalkozik, és segítenek a vállalatoknak üzleti tervet készíteni, kódolni vagy növekedni.
Alastair Moore, a Centre for Entrepreneurship munkatársa elmondta, 2011 környékén kezdtek jobban fókuszálni a mobiliparra. Arra jöttek rá, hogy az ezzel kapcsolatos az ismereteket teljesen máshogyan kell átadni a diákoknak, mint más tárgyakat, mert olyan gyorsan változnak a dolgok, hogy az egy évre előre megtervezett tananyag a szemeszter vége előtt elavulttá válhat.
Hézső Bence a Corvinusról ezzel szemben arról beszélt, hogy miként próbál nulla támogatással felépíteni egy egyetemi inkubátort, amely segítené az üzleti kultúra épülését. Ezzel az a célja, hogy olyan cégeket építsenek fel, amelyek valóban vállalkozások, és nem csak az uniós pénzek, pályázati források ügyes lehívásáról szólnak. Sajnos, mint kifejtette, nehéz olyan partnert találni, aki már felépített egy jól működő, nem adócsaló céget.
Senkit sem érdekel
A Smartmobil fénypontja a CEE Lift off! nevű startupverseny volt, aminek a felvezetéseként Oszkó Péter tartott előadást, azzal a címmel, hogy „Mibe fektetnek a cégek 2015-ben?”. Fél perccel később már arról beszélt, hogy ez egy hülye kérdés, és azért mondhat ilyet, mert ő találta ki. „Észre kell venni, hogy a befektető nem fejlesztő, nem neki kell kitalálni, hogy mi az újdonság. Ha ők alakítanák a trendeket, akkor nem töltenének ennyi időt startupperek versenyeztetésével, és ők maguk alapítanának cégeket” – mondta Oszkó Péter, aki egyébként az OXO Labs üzleti inkubátor nevében beszélt. Azt azért elárulta, hogy nem termékbe vagy technológiába tesz pénzt a tőkés, hanem csapatba, együttműködési készségbe, végrehajtási képességbe.
A Smartmobil neve egy kicsit félrevezető, erősebb volt a startup cégekkel kapcsolatos tartalom, mint a szűkebben vett mobiltechnológia. A CEE Lift off! egészen fenomenális show volt, pörgős forgatókönyvvel, látványos színpaddal és változatos csapatokkal. A versenyt végül az osztrák Locca nyerte, akik a világ legkisebb, gps-t és mobilnetet használó nyomkövetőjét fejlesztették ki. Ezzel háziállatok, gyermekek tartózkodási helyét követhetjük egy térképen, és a készülék néhány típusát akár fel is lehet hívni.
Erős versenyző volt még a Signall, a videós jelnyelvtolmács, bár a fejlesztésük befejezéséhez szükséges két év, valamint a millió dolláros nagyságrendű várt befektetés lenullázta az esélyeiket.
Voltak érthetetlen ötletek, mint a Handy Smart TV; mintha a tavalyelőtti Android TV-nél akartak volna jobbat csinálni, miközben ezt már a Google is megtette a legfrissebb verzióban. A legkisebb kereskedők (egy-egy kis bolt, akiknek soha nem lesz pénzük mágneskártyás megoldásra) papírra pecsételős hűségkártyáit digitalizáló uStamp pedig ott követte el a legnagyobb hibát, hogy eleve csak a magyar piacban gondolkoztak. Az ötlet jó, kivitelezhető, de egy ilyen helyi bizniszt verítékes munkával kell megoldani, a startup versenyek ligájában ugyanis jóval nagyobb növekedési célokat várnak el.
Ugyanezt mondhatjuk el a Smartmobilról is, már ami a növekedést illeti. Kiváló a szervezés, jó a helyszín, látványos és élvezhető a rendezvény, de kéne már egy jó nagyot lépni, hogy az évek óta ismétlődő, jól megszokott áprilisi időtöltésből egy izgalmas nemzetközi rendezvény nőjön ki, ami kihagyhatatlan célpontja a régió mobilipara számára.
Rovataink a Facebookon