250 milliós büntetést kapott a Telenor

2015.05.18. 13:49

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleménye szerint 250 millió forint bírságot kapott a Telenor a jogsértő szerződésmódosítási ügyben. A cég az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályoktól eltérően, megfelelő jogalap hiányában, egyoldalúan módosította az egyéni előfizetői szerződéseket, és utólag mindezt a körülményekben beállt változásokkal indokolta.

A Telenor a vizsgálat szerint összesen 93 tarifacsomag díjait emelte előre nem látható, a körülményekben bekövetkezett változásokra hivatkozva. Mivel azonban az NMHH szerint a szolgáltatóknak ilyen változtatásokra valójában csak pontosan körülhatárolt esetekben van lehetőségük, az eljárás sérti a fogyasztói érdekeket.

A közlemény szerint egyoldalú módosításra csak kivételes esetben van lehetőség, amikor a bekövetkező változások mértéke, intenzitása, gyors lezajlása nem teszi lehetővé a rendes üzletmenet keretében a szerződések kétoldalú módosítását, illetve a megváltozott helyzethez igazodó új díjcsomag-struktúra kialakítását. Ha ez a kivételes helyzet nem áll fenn, a szolgáltató csak kétoldalúan, az előfizetővel létrehozott konszenzus alapján módosíthatja a szerződést.

A cég 250 millió forintos büntetése mellett egy vezető tisztségviselőt is pénzbírsággal sújtottak, neki 500 ezer forintot kell befizetnie az irányadó elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályok és általános szerződési feltételek ismételt megsértése miatt. Az NMHH a közleményben emlékeztet, hogy a hatóság a Telenor egyoldalú szerződésmódosítással összefüggő gyakorlatát 2010 óta már számos alkalommal jogsértőnek találta, és többször megbírságolta a szolgáltatót a jogszerűtlen, egyoldalú szerződésmódosítások miatt.

A Telenor fellebbez

Az NMHH közleménye után nem sokkal a Telenor is sajtóközleménnyel jelentkezett, amiben jelezték: nem értenek egyet az ítélettel, szerintük nem állnak meg a vádak, ezért fellebbezni fognak a döntés ellen.

"A Telenor 2014. július 25-től a jogszabályok betartásával módosította egyes tarifák esetében az előfizetői szerződéseket és erről az előírásoknak megfelelően, a módosítás előtt 30 nappal sms-ben értesítette az érintett ügyfeleket. Az előfizetők a szerződésüket 15 napon belül felmondhatták, de csak nagyon kevesen éltek ezzel a lehetőséggel, a többség elfogadta a tarifaváltozást. Az előfizetőknek a felmondás mellett lehetőségük volt tarifacsomag-váltásra is és sok előfizető kapott további kedvezményeket (például mobilinternetet vagy hálózaton belüli perceket). A Telenor így a jogszabályi előírásokon túl is segített ügyfeleinek, amennyiben nem fogadták el az árváltozást, ezért értetlenül áll az NMHH elmarasztaló döntése előtt és jogorvoslattal kíván élni" – áll a sajtónak elküldött nyilatkozatban.

A távközlési cég kiemelte, hogy a tarifákat sok körülmény, például "a szolgáltatók által fizetett adó, frekvenciadíj, járulék és egyéb közteher, valamint fejlesztési beruházás" is befolyásolja. Kiemelik:

A Telenor árbevételeinek mintegy harmada kerül különböző közterhek formájában az államkasszába és a magyar távközlési különadó mértéke meghaladja például a tömény szesz és a dohánytermékek jövedéki adóját.



  • Tippek
  • Hírek