Jogvita miatt állt le a debreceni menetrendapp

2017.02.08. 16:19

A Facebookon és egy blogbejegyzésben is terjedt a hír, hogy a Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV) letiltotta a valós idejű közlekedési adatok közzétételét, így megakadályozta, hogy egy, a helyiek körében kedvelt, de harmadik fél által készített alkalmazás működni tudjon.

A DKV sajtóközleményt adott ki, melyben leírják, hogy az alkalmazás készítője előzetes megkeresés és engedély nélkül használta a társaság kizárólagos rendelkezése alatt álló adatokat, és álláspontjuk szerint azokat

csak adatvisszafejtés, vagyis tiltott adatszerzés útján lehetett megszerezni,

ezért ismeretlen tettes ellen feljelentést tettek a rendőrségen.

A Debreceni Menetrend nevű alkalmazás működése múlt péntek óta nem volt teljes, a fejlesztő szerint azért, mert a DKV nem járult hozzá az adatok közzétételéhez, ezért azt eltávolították az alkalmazásból. A Járókelő blognak az app fejlesztője elmondta, hogy az elmúlt napokban többször keresték a DKV-t, de nem sikerült felvenni velük a kapcsolatot.

Szincsák Tamás (aki amúgy más városok, például Budapest közösségi közlekedési adatait is felhasználja menetrend-alkalmazás készítéséhez) elmondta,

hogy az adatokhoz egyszerűen hozzáfért, azokat nem védte semmi,

leszámítva azt, hogy a DKV saját alkalmazása kevesebbet mutat meg, mint az, amit ő készített.

A DKV-nak van saját alkalmazása is DKV transIT néven, de ez az értékelések szerint kevésbé jól használható, mint a külső fejlesztő által készített másik app. Ezen változtathat, hogy a DKV közleménye szerint a hivatalos alkalmazás új változata már valós idejű indulási időket, forgalmi híreket és térképes járműkövetést is tartalmaz.

A DKV ugyanakkor a közleményben azt írta, hogy nem az alkalmazással van bajuk, hanem a módszerrel, ahogy az adatokat megszerezte a külső fejlesztő.

Cívis különvélemény

A debreceni tömegközlekedés sosem kényeztette el a város lakóit. A jelenleg közlekedő 56 busz-, a két villamos- és öt trolijárat (-vonal, -viszonylat, -whatever) a második legnagyobb magyar város igényeit csak nagy jóindulattal fedi le, elég ha csak azt nézzük, hogy az esti órákban nem ritkák a húszperces félórás követési idők, a város külső részeiből eljutni a belvárosba akár másfél-két óra is lehet. Ebbe a nyomorúságos helyzetbe hozott jókora könnyebbséget a most kiherélt app: valós idejű útvonaltervezéssel, járatkövetéssel, bőséges információkkal segítette a tömegközlekedőket. Teljesen nyilvánvaló, hogy nem akadályozni, hanem támogatni kell az ilyen jellegű, alulról jövő kezdeményezéseket, jogi csűrés-csavarás ide vagy oda. (nak)

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?