Lukács
9 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Vitorlával a globális felmelegedés ellen

2007.10.14. 11:55
Sárkányvitorlákkal modernizálná a tengeri áruszállítást egy német hajózási vállalat. A kiegészítővel elég sok üzemanyag megtakarítható, ráadásul a légkörbe is kevesebb szén-dioxid jut.

Hat évvel ezelőtt Stephan Wrage hamburgi mérnök kitalálta, hogy a teherhajókra siklóernyőhöz hasonló kormányozható vitorlát szerel, és így tehermentesítik azok dízelmotorját. Rengeteg kísérlet és körülbelül kétezer tesztelésre fordított munkaóra után a koncepció megérett a kipróbálásra: november elején indul útnak a Beluga SkySails Brémából, hogy az Atlanti-óceánt átszelve Észak-Amerikába hajózzon.

A hatalmas teherhajó orrában tizennégy méter magas, zártszelvény profilú árboc van. Ezen kúszik fel a magasba a kötelekkel rögzített, százhatvan négyzetméter felületű sárkányvitorla. A kétszáz méter magasban kifeszülő vitorla köteleinek egyikében húzódik a távvezérlő kábel: a hozzá kapcsolódó robotpilóta gondoskodik arról, hogy a sárkányvitorla mindig a széljárást legjobban kihasználva forduljon, maximális húzóerőt biztosítva.

Az újkori vitorlás haladási elve pont fordítottja az egykori gályákénak: míg az utóbbiakat kormányosaik úgy navigálták (néha cikkcakkban haladva), hogy a vitorla optimális szélerőt biztosítson a hajó haladásához, addig a Beluga és majdani követői nyílegyenesen haladnak előre, csak a sárkányvitorla pozíciója változik a magasban.

A robotpilóta a kötélzet segítségével arra kényszeríti a vitorlát, hogy emelkedő, illetve zuhanórepülésben feszüljön neki a tenger fölött áramló levegőnek. Ezáltal olyan relatív sebesség alakul ki, amely jóval meghaladja a mindenkori szél erejét. Hatos szélerősségnél, amely csupán 40 kilométer per órás, a sárkányvitorlára ható virtuális szél sebessége esetenként eléri a 180 kilométer per órát is.

Klikk a képre!

Ez hatalmas húzóerőt jelent, amely jócskán tehermentesíti a hajómotort. A Beluga üzemeltetője, egy brémai hajóstársaság arra számít, hogy a novemberi út során 15-20 százaléknyi üzemanyagot lehet majd megtakarítani. Ez napi 4-5 tonna dízelolajat jelent - vagyis napi 1500 dollárral alacsonyabb üzemeltetési költséget.

Emellett minden el nem égetett tonna gázolaj körülbelül három tonnával csökkenti a Beluga szén-dioxid-kibocsátását. A világtengereken közlekedő kereskedelmi hajók a Föld légkörébe jutó szén-dioxid három százalékáért felelősek, tehát a sárkányvitorlások a globális felmelegedés elleni küzdelem zászlóshajói lehetnek.