További Godmode cikkek
- Ez a kisvárosi horror olyan sokkoló, mintha Stephen King agyából pattant volna ki
- Ennél jobb hírt nem is kaphattak volna a Harry Potter-rajongók
- Folytatást kap minden idők legrémisztőbb űrhorrorja
- Kicsi, erős, hordozható: nagyon eltalálta gamereknek szánt tabletjét a Lenovo
- Kínából jött az év legfantasztikusabb videójátéka
A legnagyobb videojátékos expo, a Los Angeles-i E3 legizgalmasabb szeletének általában a nagy konzolgyártók sajtókonferenciái számítanak, hiszen ezeken van esély olyan hardverek leleplezésére, amik aztán az egész játékipart évekre meghatározhatják.
Az idei E3-on a Microsoft ebből a szempontból lépéskényszerben volt. Az Xbox One eladásai nem túl jók a Sony PlayStation 4-ével szemben (az már 40 millió eladott példány fölött jár, míg az Xbox One a becslések szerint legfeljebb 20 millió körül), és a cég részben még mindig a konzol 2013-as, nagyon rosszul kommunikált bemutatását nyögi.
A legerősebb konzol (ha a következő másfél évben nem csinál valaki erősebbet)
Nem csoda, hogy a hétfői sajtóbemutatón, miután egyperces néma csenddel emlékeznek meg az orlandói áldozatokról, az Xbox üzletág vezetője, Phil Spencer bejelentett egy új konzolt, pontosabban egy új modellt. Az Xbox One S 40 százalékkal kisebb, mint elődje, a táp bekerült a dobozba, és a gép le tud játszani 4K videókat is. Augusztustól kapható, a legkisebb, 500 gigás háttértárral felszerelt modell 299 dollárért, az 1 terás változatért 349, a 2 terásért pedig 399 dollárt kérnek majd.
Az Xbox One újragondolásának része még egy apró, de jó ötlet: az Xbox Design Lab, amivel mindenki tervezhet magának kontrollert, külön megadva az előlap, hátlap, a gombok és a joystickok színét. Nyolcmillió kombinációs lehetőségből lehet választani, az egyedi színezésű kontroller 80 dollár, még egy tízesért pedig feliratot is gravíroztathatunk bele.
A konferencia végére is jutott egy új konzolbejelentés, Spencer megerősítette a Project Scorpio néven futó új Xbox létezését, ami egy fél generációváltásként értékelhető. A 4K-t már játékokban is tudja, részletgazdagabb VR-t nyújt, 6 teraflopsos számítási teljesítményével pedig a valaha készült legerősebb konzol lesz – csak éppen 2017 végéig várni kell rá. Spencer elmondta még, hogy minden játék kompatibilis lesz a régi Xbox One-okkal is, vagyis senkit nem hagynak az út mellett az előző modellel. Ez kapta a közönségtől a legnagyobb tapsot.
Másfél évvel előre bejelenteni egy új konzolt – nehéz nem belelátni az előre menekülést egy ilyen lépésbe, és kicsit kockázatosnak is tűnik a dolog, főleg annak fényében, hogy a bemutatón a Play Anywhere nevű szolgáltatás is többször előkerült. Ennek lényege a mémbeli pc master race és a konzolos parasztok közti határ elmosása: a játékosnak egyszer kell megvennie a játékot, és megkapja két platformra, Windows 10-re és Xbox One-ra is, plusz költség nélkül. Ez intuitíve egy baromi jó és nagylelkű ötletnek tűnik (amivel a Microsoft nyilván a Windows 10-penetrációt is erősíteni szeretné), ugyanakkor ha 2017 végén jön egy bika Xbox, és addig sok menő Xbox-játék kijön Windowsra is, akkor ki és miért venne a következő másfél évben Xbox One-t...?
Folytatás folytatás hátán
A Play Anywhere-játék volt például a bemutató egyik nagy durranása, a Gears of War 4, ami mindig is a Microsoft egyik erős exkluzív játéksorozata volt (és ami így már nem lesz annyira exkluzív, hiszen pécére is kijön). A színpadon működés közben demózta az egyik fejlesztő és egy szinkronszínész, a szokásos külsőnézetes lövöldözés egész hangulatos lesz, érezni a látványon, hogy eggyel jobb konzolgenerációra készült, mint az előzőek.
Az igazi szépségdíjas viszont a Forza Horizon 3, a cég autóverseny-sorozatának szeptemberben érkező újabb darabja. Lenyűgöző Ausztráliát rajzoltak hozzá a grafikusok, amit keresztül-kasul be lehet járni, négyszemélyes kooperatív módban is. Erősebb Xbox One/Windows-exkluzív bejelentés még a stratégiai beütésű Halo Wars 2, ami ugyan csak februárban jelenik meg, de mostantól egy hétig lehet bétában próbálgatni; a Rare új üdvöskéje, a Sea of Thieves, ami egy nyílt világú kalózkodós játék lesz inkább stílusos, mint szép grafikával; valamint az első Resident Evilekből meg a Bayonettákból szalajtott Kamija Hideki sárkányfetisiszta akciójátéka, a Scalebound.
Kaptak egy erősebb blokkot az indie fejlesztők is, az ID@Xbox programban a Microsoft igyekszik minél több ígéretes aprólékot összeszedni. Egy teaserrel bemutatkozott a Limbo fejlesztőinek új játéka, az Inside (szürkés árnyalatú, komor valami, sok nem derült ki róla), bejelentették, hogy az Ark című, elég népszerű dinoszauruszos túlélőjáték is Play Anywhere-es lesz, és megerősítést nyert a Gwent, a Witcher 3 önálló játékká avanzsáló gyűjtögetős kártyázása (szeptembertől zárt béta, ott a helyem!). Kicsit láthattunk a Complusion Games bizarr újoncából, a We Happy Few-ből is, ami nekem el is lopta a Microsoft show-ját, kevés játékot várok most ennél jobban (és csak július végéig kell várnom rá). Retrofuturisztikus nyomasztó utópia, tessék belenézni:
További Microsoft-bejelentések címszavakban:
- A verekedős Killer Instinctbe érkezik egy új karakter, General Raam a Gears of War 4-ből.
- Szeptemberben jelenik meg a tavalyi E3-on bejelentett robotos akciójáték, a ReCore.
- Xbox-tulajdonosok 30 nappal előbb játszhatnak a Division Underground című kiegészítőjével, a Battlefield 1 pedig egy héttel előbb kipróbálhatják, mint a többi gémer.
- Volt egy színpadi demo, a szeptemberben megjelenő Final Fantasy XV-ből is, de elég gyatrán ment, és nem tűnik meggyőzőnek a játék.
- Megújul az Xbox Live, valamikor a nem túl távoli jövőben érkezik a Windows 10 Cortanája, a fórumok és klánok megfelelője, a Clubs és a Looking For Group, lesz egy bajnokságrendszer, valamint saját háttérzenét is adhatunk a játékokhoz.
- A Minecraft keresztplatformos támogatást kap, ugyanazokat az online kockavilágokat élvezhetik Windows-, Xbox-, iOS-, Android- és VR-kütyü-tulajdonosok.
- Ezt inkább kétsoros versben: Tekken hét / kétezertizenhét.
- Jövőre debütál a zombis túlélő horror State of Decay második része is.
És ha már zombik: 2017-ben lesz Dead Rising 4, elég vicces karácsonyi tematikájú trailert kapott.
Olcsó VR, sok játékkal
Az orlandói eseményekről szintén megemlékező Sony a saját sajtótájékoztatóján nem jelentette be a régóta pletykált erősebb PlayStation 4-modellt. Sőt, általában hardver- és szolgáltatásfronton nem volt erős az előadás, azt leszámítva, hogy a cég saját VR-megoldásáról kiderült két fontos adat: október 13. és 400 dollár. Mivel a HTC VR-kütyüje és az Oculus Rift is sokkal drágább, a Sony VR-jának van esélye a piacon, bár a sajtótájékoztatón bemutatott VR-játékok kivétel nélkül elég rondák voltak. Ami nem csoda, hiszen két mozgóképet kell előállítani, szemenként egyet, az pedig 60 fps-sel számolva másodpercenként 120 kép, és ezt a PS4 csak gyérebb grafikánál bírja – ezért is lenne indokolt egy erősebb modell a Sonynál. Több mint 50 VR-játék érkezik még idén a kütyühöz, például a Star Wars Battlefront X-Wing VR Mission alcímű spinoffja, egy Batman-játék, a Final Fantasy XV, egy Here They Lie című horror és egy akciójáték Farpoint néven.
Egyébként a cég meglepően kevés bullshittel tartotta szikár, de ütős bemutatóját, ahol egymást érték a baromi jó trailerek, és olyan kórusos nagyzenekar nyomta élőben a háttérzenét, amit az God of War zeneszerzője vezényelt. Ja, igen, mert lesz új God of War. Minden lacafaca nélkül ennek trailerével indította a Sony a show-t, és koppantak is az állak a padlón. Az alcím nélküli God of War játékmenetében kicsit eltér az elődöktől: a mitikus lények mészárlása továbbra is központi feladat, de Kratosnak egy gyereket kell pátyolgatnia, a kameranézet is kicsit más, közelebbi, és ráadásul nyílt világú mókának tűnik az egész. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy HOGY NÉZ KI, TE ATYAÚRISTEN.
Élet a gépvadonban
A sokk után rögtön jött egy erős trailerrel a Syphon Filterek készítőinek horrorjátéka, a hátborzongatóan hömpölygő zombikkal büntető Days Gone, majd a The Last Guardian új trailere, amiben a címmel szemben rögtön két őrző lény is feltűnik. A játék kilenc év után szabadulhat a fejlesztői pokolból, október 25-én végre megjelenik (ha addig el nem halasztják). Aztán működés közben csodálhattuk meg a Horizont, ezt a tavalyi E3-on bemutatott, elég furcsa világú akciójátékot. Vademberek küzdenek állatként kóborló robotlények ellen hi-tech íjakkal és szakócákkal – nekem nagyon bejön.
Újabb nehézágyú: a Heavy Raint alkotó Quantic Dream Detroit: Become Human című játéka, ami az emberszabású robotok nem is olyan távoli jövőjébe repít. Az emberekre megszólalásig hasonlító androidok közül egy korábbi trailerben megismerhettük Karát, most egy rendőrségi robotot láthatunk túszmentés közben. Illetve nem is olyan biztos, hogy az a túsz megmenekül, minden a játékos döntésein múlik, mint azt a trailer szépen le is vezeti. Többszereplős, a Heavy Rainhez hasonlóan cselekményközpontú és kicsit az interaktív filmek felé húzó finomság várható.
Aztán jött a fent említett VR-blokk, bejelentették a Resident Evil VII-et (VR-ra is), és megnézhettünk egy trailert az új Call of Dutyból, az Infinite Warfare-ből. Mivel ez sci-fi környezetben játszódik, parádés űrharcot látunk, amiben fontos szerepet kap az űrhajóskesztyűból kilőhető csáklya, valamint a légzsilipek használata. Látványos, de már ezen a bemutatón is érezni, hogy fárad a sorozat (nálam már évek óta csak a guilty pleasure kategóriába fér be, néha már oda sem).
További Sony-bejelentések címszavakban:
- A Call of Duty: Modern Warfare kap egy felújított verziót.
- A szupersikeres ifjúsági akciójáték, a Skylanders sorozat októberben új szintre lép az Imaginationsszel, amiben bárki tervezhet magának Skylanders-lényt.
- A retrót ezúttal a Crash Bandicoot képviselte, októberben felújított változat jön.
- Két hét múlva megjelenik a Lego Star Wars: The Force Awakens, amire ásításrohammal tudok csak reagálni.
- Lesz majd valamikor Pókember-játék, az Insomniac fejleszti.
Kodzsima, a dadaista
Végül a show lezárására is jutott egy bombameglepetés: megjelent Kodzsima Hideo, a játékipar egyik legünnepeltebb fejlesztője, aki a Metal Gear Solid sorozattal ment a mennybe, majd a Konami tavaly összerúgta vele a port, és csúnya szakítás lett a vége. A sztárfejlesztő a Sony kebelén talált vigaszt, és a közönség megőrült, amikor diadalmasan csak annyit mondott, hogy „I am back!” Aztán bejelentette legújabb játékát,
Már elnézést a kifejezésért, de a klasszikus vicc jutott eszembe a két dadaistáról, amikor a Death Stranding trailerét néztem. A semmiből megjelenő olajos kéznyomok, egy csecsemő, aki egyszer csak eltűnik a Walking Dead Norman Reedusának kezéből, döglött halak, cetek, kereszt alakú heg és lebegő alakok a levegőben – szerintem a maestro most kicsit túltolta a művészieskedést. Nem vagyok teljesen hülye ilyen téren, leveszem például a biblikus utalásokat, de azért merjük kimondani, hogy a király meztelen; képzeljük csak el, hogyan reagálnánk egy ilyen trailerre, ha nem volna ott Kodzsima neve. De ott van, a tömeg megint megőrül, és ez végül is azt is jelenti, hogy ha valaki, hát ő beleszarhat a zongorába.
A nehezen értelmezhető produkcióval együtt is elég egyértelmű, hogy a Sony erősebb játékfelhozatalt villantott, mint a Microsoft, ütősebb exkluzív (és tényleg exkluzív!) címekkel – és így az E3 legjobb sajtóbemutatóját tartotta. A Microsoft felhozatala sem rossz, egy másik évben kimondottan meggyőző lenne az is, de a cég mostani helyzetében egy másfél éves ígéret és pár szimpatikus szolgáltatás kevés lesz, hogy beérje riválisát. Persze ezt a benyomást még árnyalhatják az E3-on látottak. Magyar idő szerint kedden este 9-kor kezdődik a show, a következő napokban igyekszem mindent kipróbálni, amit csak lehet, és jönnek majd az újabb E3-cikkek, figyeljék a címlapot.
Rovataink a Facebookon