A S.T.A.L.K.E.R. 2 kiszivárogtatásával fenyegetnek az oroszok

2023.03.17. 05:50

Az orosz–ukrán háború frontjai immár a számítógépes játékok fiktív világába tolódtak. Orosz hackerek ellopták a készülő S.T.A.L.K.E.R. 2 játék adatait és azzal fenyegetnek, hogy közzéteszik ezeket, amennyiben az ukrán fejlesztők nem váltanak oroszbarátabb stílusra.

banner s2 new
Fotó: GSC Game World

A S.T.A.L.K.E.R. című számítógépes játék rövid ismertetésének ívét onnan indítanánk, hogy Borisz és Arkagyij Sztrugackij tudományos-fantasztikus írók neveit kevesen ismerik, Andrej Tarkovszkij filmrendezőét talán többen, Csernobil neve viszont nagyjából mindenkihez eljutott. A szóban forgó játék lényegében egy posztszovjet egzisztenciális sci-fi-horror szerepjáték, ami mélyebben gyökerezik a valóságban és kultúrában, mint ami ebben a műfajban megszokott. A feladat egymással harcoló frakciókkal, anomáliákkal, gázálarcos zombikkal és más szörnyekkel teleszórt terepen át eljutni a történelem legsúlyosabb nukleáris balesetének helyszínére, abban a reményben, hogy megvalósul legtitkosabb a kívánságunk. Az élmény egyszerre ismerős és végtelenül nyomasztó.

A 2007-ben bemutatott S.T.A.L.K.E.R. játék Ukrajna és Közép-Kelet-Európa egyik legsikeresebb kulturális termékévé vált, amit az is alátámaszt, hogy a játék körüli kultusz másfél évtized után sem kopott meg, és a milliós létszámú közösség máig aktívan termeli technikailag, cselekményben, vagy játékmechanika terén maszek módon frissített változatait. 

Egyszerűen nem akarják megunni.

A S.T.A.L.K.E.R. széria eddig utolsó része 2009-ben vált elérhetővé, az érdeklődők így már egy évtizede várják a folytatást. Ezt az időközben szétesett, majd összeállt fejlesztő a GSC Game World Unreal motor alatt az elmúlt pár évben komoly erőkkel fejlesztette. A 2022 decemberére tervezett bemutatót azonban keresztülhúzta egy másik posztszovjet egzisztenciális horror – az orosz megszállás.

Csernobil szíve

A fejlesztés leállt, mert az alkotók egy része Prágába költözött, másik részük a valódi háborúba vonult. Egyik fejlesztőjük, Volodimir Jezsov nagyjából akkor esett el Bahmutnál, amikor az új játékot kellett volna bemutatniuk. A játék ismerőinek különösen erős csavarnak tűnhet, hogy Jezsov alakította Lokit, a Szabadság frakció vezetőjét a Call of Pripyatban.

Az újabb háborús mozzanat a héten következett be, amikor a Vestnik TSS nevű orosz hackercsapat azzal fenyegetett, hogy az általuk megszerzett 30 gigabájtnyi adatot, egyebek között képernyőképeket, pályákat és a teljes sztorit közzéteszik az interneten, amennyiben a GSC Game World nem kér bocsánatot a Discord szerverről eltávolított orosz és fehérorosz játékosoktól és nem készít orosz lokalizációjú változatot a játékból (ami elvileg csak angol és ukrán hanggal és orosz felirattal készül).

A cég közölte, hogy már egy éve folyamatos kibertámadások érik őket. Twitteren közzétett felhívásuk szerint továbbra is kiállnak Ukrajna szabadsága mellett és 

nem teljesítik a hackerek követeléseit.

Egyben arra kérték a játékosokat, hogy ha a kiszivárgott anyagokkal találkoznak, ne tekintsék meg és ne adják tovább azokat.

Nyilvánvaló marketingértéke mellett a rosszindulatú kiszivárogtatások komoly károkat okozhatnak egy játék fejlesztőjének. Legutóbb ilyen eset a Grand Theft Auto hatodik folytatásáról kiszivárgott 50 perces videó volt. Ahogy az ukrán játék esetében, a támadás itt is évtizedes munkával készülő, komoly várakozással övezett produkciót érintett.

A S.T.A.L.K.E.R. 2 kiadására a dolgok jelenlegi állása szerint 2023 végén kerülhet sor, hivatalos videót a készülő játékról várhatóan március 23-án láthat legközelebb a közönség.

(Gamerant, The Verge)

Frontvonal

Átfogó elemzések, világátalakító kérdések és jövőképek egy kötetben.

MEGVESZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM