Zsuzsanna
-2 °C
13 °C

Komoly bajban a Boeing reménysége

2009.07.30. 15:55 Módosítva: 2009-07-30 15:59:11
Egy terheléses teszt során az átlagos körülmények közt fellépő terhelést is csak nehezen viselte el az új Boeing.

Úgy néz ki, a korábban megírtnál sokkal kisebb erő hatására is képes eltörni a Boeing 787-es szárnya, írta meg a Seattle Times. Egy, a társasághoz közel álló mérnök szerint az alkatrész egy teszt során a szövetségi előírásoknál jóval kevesebb terhelést bírt csak ki, így nem alkalmas a a gép a légi közlekedésre.

saupload boeing 787

Az információt egy másik, független szakértő is megerősítette, aki elmondta, hogy a sérülés mindkét oldalon jelentkezett, méghozzá azon a ponton, ahol a szárny a törzshöz csatlakozik.

A hibára még májusban derült fény, amikor a Boeing egy teszt során felfelé feszítette a talajon álló gép szárnyait. A 17 merevítőrúd úgy sérült meg, hogy a szárny súlya az üzemanyaggal együtt éppen csak elérte azt a maximális értéket, amivel valós körülmények közt is számolni kell. Márpedig az előírások szerint tartalékokat kell építeni a gép minden elemébe.

A korábbi hírek sokkal kisebb problémáról szóltak. Múlt héten még a Seattle Times is azt írta, hogy a végső terhelésnél roskadt csak össze a szerkezet, ami ötven százalékkal több, mint ami valós körülmények közt előfordulhat, bár az előírások szerint még ezt is teljesítenie kéne a repülőnek. A mostani információkból azonban kiderült, hogy már a valós terhelés is komoly kockázatokat jelenthet, hiszen a 787-es alig bír annál többet.

A terheléses próba kudarca miatt a Boeing le is fújta a tovább tesztrepüléseket, mert azok nem sok hasznos eredménnyel jártak volna: a próbák többségét meg kellett volna ismételni a szárnyhiba kijavítása után.

Mivel a felfedezett sérülés jelentős és az viszonylag kis túlterhelés mellett is jelentkezik, még megjósolni is nehéz, hogy mennyibe kerül majd a korrigálás, ahogy a várható késésről sem mondott még semmi a Boeing. Az biztos, hogy a 787-es szárnyait a Mitsubishi, a szárnyak illesztését a Fuji készíti, úgyhogy valahol Japánban kell keresni a megoldást.

Bár a vizsgálatok szerint a gyenge illesztés nem okozna semmilyen katasztrofális balesetet, a légitársaságoknak folyton ellenőrizniük kéne a szárnyakat, és rengeteget kellene költeniük a folyamatos javításra. A felelősség meg a Boeingé, nem a partnereké, ezért az amerikai cégnek kellene viselnie a pluszköltségeket is.

Pedig tíz gép már készen van, ezeket egyenként kell módosítani. De át kell alakítani azt a harminc repülőt is, ami darabokra szedve vár az összeszerelésre.

A további munkálatok miatt a Dreamliner még később kerülhet csak piacra. Már most is kétéves késésben van a szállítás, ami komoly presztízsveszteséget jelent a Boeingnek, nem is beszélve az anyagi veszteségről, hiszen jelentős összegeket fizet az amerikai cég partnereinek.

Szakértők szerint azonban a hiba javítása legalább fél éves újabb késést jelent a 787-esnek.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!