Komoly bajban a Boeing reménysége
További Hardver cikkek
Úgy néz ki, a korábban megírtnál sokkal kisebb erő hatására is képes eltörni a Boeing 787-es szárnya, írta meg a Seattle Times. Egy, a társasághoz közel álló mérnök szerint az alkatrész egy teszt során a szövetségi előírásoknál jóval kevesebb terhelést bírt csak ki, így nem alkalmas a a gép a légi közlekedésre.
Az információt egy másik, független szakértő is megerősítette, aki elmondta, hogy a sérülés mindkét oldalon jelentkezett, méghozzá azon a ponton, ahol a szárny a törzshöz csatlakozik.
A hibára még májusban derült fény, amikor a Boeing egy teszt során felfelé feszítette a talajon álló gép szárnyait. A 17 merevítőrúd úgy sérült meg, hogy a szárny súlya az üzemanyaggal együtt éppen csak elérte azt a maximális értéket, amivel valós körülmények közt is számolni kell. Márpedig az előírások szerint tartalékokat kell építeni a gép minden elemébe.
A korábbi hírek sokkal kisebb problémáról szóltak. Múlt héten még a Seattle Times is azt írta, hogy a végső terhelésnél roskadt csak össze a szerkezet, ami ötven százalékkal több, mint ami valós körülmények közt előfordulhat, bár az előírások szerint még ezt is teljesítenie kéne a repülőnek. A mostani információkból azonban kiderült, hogy már a valós terhelés is komoly kockázatokat jelenthet, hiszen a 787-es alig bír annál többet.
A terheléses próba kudarca miatt a Boeing le is fújta a tovább tesztrepüléseket, mert azok nem sok hasznos eredménnyel jártak volna: a próbák többségét meg kellett volna ismételni a szárnyhiba kijavítása után.
Mivel a felfedezett sérülés jelentős és az viszonylag kis túlterhelés mellett is jelentkezik, még megjósolni is nehéz, hogy mennyibe kerül majd a korrigálás, ahogy a várható késésről sem mondott még semmi a Boeing. Az biztos, hogy a 787-es szárnyait a Mitsubishi, a szárnyak illesztését a Fuji készíti, úgyhogy valahol Japánban kell keresni a megoldást.
Bár a vizsgálatok szerint a gyenge illesztés nem okozna semmilyen katasztrofális balesetet, a légitársaságoknak folyton ellenőrizniük kéne a szárnyakat, és rengeteget kellene költeniük a folyamatos javításra. A felelősség meg a Boeingé, nem a partnereké, ezért az amerikai cégnek kellene viselnie a pluszköltségeket is.
Pedig tíz gép már készen van, ezeket egyenként kell módosítani. De át kell alakítani azt a harminc repülőt is, ami darabokra szedve vár az összeszerelésre.
A további munkálatok miatt a Dreamliner még később kerülhet csak piacra. Már most is kétéves késésben van a szállítás, ami komoly presztízsveszteséget jelent a Boeingnek, nem is beszélve az anyagi veszteségről, hiszen jelentős összegeket fizet az amerikai cég partnereinek.
Szakértők szerint azonban a hiba javítása legalább fél éves újabb késést jelent a 787-esnek.