Tekla
11 °C
16 °C
Index - In English In English Eng

13 ezer kilométert tettek meg a sofőr nélküli autók

2010.10.28. 15:59
Több mint 13 ezer kilométer megtétele után célba ért a VisLab Intercontinental Autonomous Challenge négy elektromos meghajtású, sofőr nélküli furgonból álló konvoja Sanghajban, a világkiállításon.

Az autók három hónapja indultak Pármából, átvágtak Kelet-Európán, Oroszországon, Kazahsztánon, a Góbi-sivatagon, és Kínán. Ez volt a leghosszabb út, amit sofőr nélküli, teljesen automata járművek megtettek valós forgalomban.

A furgonokat egyenként négy lézerszkenner, 12 szenzor, a szén-dioxid-koncentrációt mérő műszer, gps, és hét videokamera segítette a navigálásban. A négy járművet irányító számítógépek kommunikáltak egymással, és közösen alakították ki az útvonalat, térkép használata nélkül.

A kezelőszemélyzet utasként vett részt a túrán, és csak néhányszor kellett közbeavatkozniuk, például határátkelőknél, vagy amikor Moszkvában dugóba került a konvoj. Az elektromos meghajtású járművek csúcssebessége 60 kmh/óra volt, és két-három óra alatt lemerítették az akkumulátoraikat, amiket aztán nyolc órán át kellett újratölteni – ezért tartott három hónapig a 13 ezer kilométeres utazás.

Az út során csak kisebb, koccanásos balesetekbe futottak bele a sofőr nélküli autók (egyszer a konvoj egyik tagja szaladt bele a másikba hátulról), és egyszer majdnem megbüntette őket egy közlekedési rendőr Oroszországban, de sikerült meggyőzni őt, hogy az autók EU által finanszírozott hivatalos kutatásban vesznek részt, és minden szükséges engedélyük megvan. Egyszer még stopposokat is felvettek, viszont a mérnökök beszámolói szerint Szibériában iszonyú unalmas volt olykor napokon-heteken át a senki földjén zötykölődni anélkül, hogy élő emberrel találkozott volna a csapat.

A projektben részt vevő mérnökök szerint nem csupán azért volt sikeres a kísérlet, mert baleset nélkül sikerült célba érniük, inkább azért, márt változatos időjárási és forgalmi körülmények között, élesben tudták tesztelni a GOLD (Generic Obstacle and Lane Detector) nevű rendszert, ami a járműveket vezette.

Sofőr nélküli autók fejlesztésével több nagy cég is foglalkozik, a Google nemrég jelentette be, hogy a saját magát vezető autója 560 kilométert tett meg a cég Mountain View-i főhadiszállása, és a Santa Monica-i tengerpart között, de hasonló fejlesztések zajlanak a General Motorsnál, a Volkswagennél, és a Stanford egyetemen is. A Párma-Sanghaj maratont teljesítő konvoj fejlesztője, az olasz Vislab cég 2012-re tervezi a következő éles bevetését, ami a mostaninál is sokkal nagyobb szabású lesz.