Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Bárkiből lehet Knight Rider

2007.02.20. 09:30
Mindenki jobban jár, ha átadjuk a robotoknak a kormánykereket. A mesterséges intelligencia ugyanis sokkal biztonságosabb, mint az intelligencia teljes hiánya, amely a közutakon elég gyakori jelenség.

Jobb felszereltségű autók vészhelyzetben tudnak egy kicsit segíteni a sofőrnek, 2020-ban azonban már olyan robotpilóták lesznek, amelyek egymillió mérföldet meg tudnak majd tenni emberi bevatkozás nélkül, egyetlen balesetet sem okozva, amire alighanem elég kevés ember képes. Egy évtizeddel később, 2030-ban meg már olyan fejlett technológia lesz az autókban, hogy lazán hátradőlhetünk, és teljesen a robotokra bízhatjuk majd a vezetést. Ezt Sebastian Thrun mondta, aki 2005-ben egy nagyon drága eszközökkel felszerelt Volkswagen Touareggel elnyerte egy sivatagi robotautó-verseny kétmillió dolláros fődíját. Ezt a versenyt az amerikai védelmi minisztérium fejlesztésekért felelős részlege, a Darpa írta ki, és az indulóknak olyan járgányt kellett készíteniük, amely emberi segítség nélkül is meg tud tenni a sivatagban pár száz kilométert.

Thrum és stanfordi munkatársai igazán mindent megtesznek annak érdekében, hogy ez valóra váljon. Most a soron következő robotautós versenyre készülnek, amelyet már nem kietlen sivatagban, hanem szimulált városi környezetben rendeznek meg, idén novemberben. A csapat vasárnap be is mutatta az új autót, a Junior névre keresztelt VW Passatot. Bízunk benne, hogy nem David Hasselhoff sikerein felbuzdulva ragaszkodnak a német autókhoz, és nem kell majd bozontos mellszőrzetet növesztünk a robotautós jogsi megszerzéséhez.

Belát a kanyarba

Junior sokkal többet tud, mint a Touareg, és sokkal bonyolultabb feladatokkal kell megbirkóznia. A sivatag versenyen nem kellett megkülönböztetni egymástól az objektumokat, a robotpilóták éppúgy megkerülték a törékeny bokrokat, mint a hatalmas sziklákat. Ehhez képest a városi versenyben mozgó objektumokat kell majd észlelni és elkerülni, ráadásul be kell tartani a közlekedési szabályokat is. A robotpilótának ráadásul nemcsak érzékelnie kell az autó környezetét, hanem meg is kell értenie azt, sőt, bizonyos dolgokat előre kell látnia. Például nagyon pontosan tudnai kell, hogy a következő kereszteződésnél kell-e bekanyarodnia, és hogy bekanyarodás után a mellékutcában nagyjából mire számíthat.


Junior

Junior természetesen nagyon távol áll a boltokban kapható Passattól. Kormányát, gyújtásvezérlőjét és fékeit átalakították, hogy számítógéppel vezérelhetőek legyenek, emellett a karosszériára szerelőpontokat építettek, hogy ezekre feltehessék a különleges érzékelőket. Lesz rajta például egy 360 fokban körbeforgó lézeres távolságmérő, amely valós időben alkot háromdimenziós képet az autó környezetéről. A tárgyak felismerését hat videokamera is segíti. Lézerek és radarok lesznek az autó ütközőjén is, beleépítenek műholdas helymeghatározót, és erős Core 2 Duo processzorok segítségével értékelik majd az adatokat.