A Forma-1 középmezőnyéből az élvonalba vágyó Sauber a számítástechnikát hívta segítségül a felzárkózáshoz. Legújabb szerzeménye, az ALBERT névre keresztelt szuperkomputer a csapat aerodinamikai tesztjeit értékeli majd, és segít a mérnököknek abban, hogy minél áramvonalasabb modellekkel álljanak elő. Az alkalmazott módszer, az úgynevezett CFD (Computational Fluid Dynamics) a szélcsatornában keletkező áramlások numerikus modellezésén alapul, és meglehetősen számításigényes eljárás.
A zsebszámológép és a világbajnok között
Ennek megfelelően az ALBERT meghökkentő paraméterekkel büszkélkedhet: összesen 530 darab AMD Opteron processzor hajtja, amelyeket a célra tervezett, nagy szilárdságú, hűtött foglalatokban helyeztek el. A rendszert, amibe 1 terabájtnyi memóriát és 11 terabájtnyi tárolóhelyet építettek, egy svájci cég, a DALCO állította össze, míg a szoftvert a kifejezetten áramlástani elemzőprogramok fejlesztésére szakosodott Fluent szállította. Ha csúcsra járatják, a Sauber szuperszámítógépe 2,3 teraflopsos teljesítményre képes, vagyis másodpercenként 2,3 billió (2,332,000,000,000) lebegőpontos műveletet képes elvégezni. Összehasonlításképp: egy hétköznapi zsebszámológép 10 flopsos teljesítménnyel hasít, míg a nemrégiben a világ leggyorsabb számítógépének kikiáltott IBM Blue Gene 70,72 teraflopsot produkál.
Felzárkóztató
Az ALBERT-től - ami harmincszor erősebb a Sauber korábbi szupergépénél - és az idén üzembe helyezett új szélcsatornától a Sauber mérnökei azt várják, hogy segít csökkenteni a Forma-1 élmenői és a svájci csapat közötti különbséget. Az idei világbajnokságot a konstruktőrök között a Ferrari fölényesen, 262 ponttal nyerte a 119 ponttal második helyezett BAR előtt. A Sauber 34 pontjával a középmezőnyben, a hatodik helyen végzett - igaz, a Saubert követő négy sereghajtónak összesen is csak 25 pontot sikerült szereznie.
Enzo vs. ALBERT
A nagycsapatokat egyelőre nem kell félteni: a Ferrari például jóval a Sauber előtt, már idén júliusban bejelentette, hogy AMD Opteron processzorokra alapozott szervercsoportot (klasztert) állított üzembe az aerodinamikai számítások elvégzésére. A Ferrari rendszere ugyanarra a Direct Connect architektúrára épül, mint a Sauber ALBERT-je; teljesítményéről pontos adatokat nem tettek közzé, de annyit tudni, hogy a rendszer "lebegőpontos műveletek milliárdjait" képes elvégezni egy másodperc alatt.