Ödön
1 °C
11 °C

A számítógépgyártók hullanak, mint a legyek

2008.09.19. 22:00
Kisebb, olcsóbb laptopok, nagyobb monitorok, személyre szabható felhasználói felületet versenyeznek majd egymással a közeljövő informatikai piacán.

Pár hónappal ezelőtt egy német taxisofőr meglepődött, hogy a HP Berlinben és nem valamelyik népszerűbb európai városban rendezte meg konferenciáját. Az Acer viszont rátett amerikai konkurensére még egy lapáttal, amikor Budapestre hozta el a világ minden kontinenséről az újságírókat. A nemzetközi press-csapatnak valószínűleg elege van már Párizsból, Monacóból, San Franciscóból, a menő helyekből, azért szervezhetik korábban hanyagolt városokba a konferenciákat, mert valójában persze tökmindegy, hogy hol vagyunk: a zárt épületen belül az előtérben ugyanazok a croissant-ok, ugyanazok az üdítők sorakoznak, mint bárhol a világon, odabent meg a külföldről hozott díszletek, előadók, akcentusok váltják egymást.

Túsz

A Kongresszusi Központban megrendezett Acer Global Press Conference persze nemcsak a helyszín miatt volt különleges, hanem mert a vállalat logója mellett a felvásárlások miatt most már ott volt a Gateway-é és a Packard Bellé is.

Budapesti KK

Elsőként J.T. Wang, az Acer csapat vezetője köszöntötte videóüzenetében a résztvevőket, a szakember nagyjából olyan felszabadultan beszélt a kamerába, mintha egy terroristacsapat ejtette volna túszul, és arról kellett volna beszámolnia, hogy jó egészségi állapotnak örvend, mindenki kedves vele és már nem is nagyon hiányzik már a levágott füle.

Aztán előadók meg grafikonok váltották egymást a színpadon, így hamar kiderült, hogy az Acer a világ harmadik legnagyobb pc-gyártója, amit Stan Shih alapított nejével a hetvenes években, és amit akkor még Multitechnek hívtak. A vállalatot 1987-ben keresztelték át, neve magyarul juhart jelent, ezzel azt kívánták sugallni, hogy az Acer nagy és erős (a kínaiak talán a tajvani cég bosszantására alkották meg a juharbonszájt)

Első második gép

A rendezvényen kiderült, hogy a nagy cégek miért koncentrálnak elsősorban a hordozható gépekre: 2008 első félévében 138 millió pc-t adtak el világszerte, ebből 72 millió volt asztali gép és 66 millió laptop, a két kategória tehát egyenrangú lett. Mindez kétszeresen igaz a tajvani cégre, aminek az eladott gépeinek kétharmada hordozható. Ennél is beszédesebb a növekedés: a desktopok forgalma 1,7 százalékkal, a hordozhatóké 36 százalékkal hízott egy év alatt, szóval az egyik stagnál a másik szárnyal.

Erős tajvani

Az Acer jól lovagolta meg ezt a növekedési hullámot, hiszen 2001-ben még csak minden 25. eladott laptopot gyártotta a tajvani cég, 2008-ban meg már minden tizediket. Kiemelten jól szerepel a brand Európában és a Közel-Keleten, ahol 25 százalékos részesedéssel bírnak a laptoppiacon, ami ellensúlyozni tudja, hogy az Egyesült Államokban csak 8 százalékuk van, de a társaság megígérte, hogy ez növekedni fog.

Főleg, ha ki tudják használni, hogy az elmúlt években egy kisebb forradalom is lezajlott: a laptopok a kilencvenes években kezdtek teljes értékű második számítógéppé válni, majd a kétezres évek közepére egyre többen kezdték el használni őket első számú munkaeszköznek. A következő pár évben azonban megint kialakul a második pécék piaca, de ez már nem az asztali konfigurációké, hanem a netbookoké, a már most is kapható apró, olcsó gépeké lesz, amiket akár a farzsebünkbe is be tudunk gyömöszölni, amennyiben legalább tízcolos fenekünk van.

Ezekből a laptopokból tízmilliót szállítanak idén és várhatóan 25 milliót jövőre, köszönhetően az egyre alacsonyabb árnak: 2007-ben még az ultrahordozható gépek 80 százaléka került többe ezer dollárnál, de az első netbooknak hála az átlagos ár rohamosan csökken. Az Acer persze nem hozta szóba, hogy a kategóriát a konkurens Asus hozta létre az Eee megalkotásával, de tény, hogy most már alig találni olyan gyártót, amelyik ne kínálnak kicsi, olcsó gépet. Az Acer kissé lemaradva, idén júliusban lépett erre a piacra az Aspire One-nal, ami egyébként remek kritikákat kapott, a Cnet például 8,8 ponttal értékelte a 70-80 ezer forint körüli áron kapható gépet és azt állította, hogy az egyik legjobb a kategóriájában.

Hogy minél nagyobbat szakítson ki a növekedésből, több brand alatt gyártja termékeit az Acer: az emachines a gazdaságos kategóriát fedi le, amit Németországban például azzal népszerűsítenek, hogy nem reklámozzák, mert az árérzékeny vásárlók rossz néven veszik, ha a marketingköltségét is ki kell fizetniük: olyan készülékeket keresnek, amiket sehol sem hirdetnek. A középkategóriában megmarad az Acer, akik meg valami izgalmasabbra vágynak, azoknak már házon belül van a Packard Bell meg a Gateway.

Halottak

A későbbiekben kiderült, hogy az asztali gépeknél egyre fontosabb a teljesítmény, míg a laptopoknál a súly és az akku üzemideje a döntő, sőt, az Acer egyik vezetője azt állította, sokan szeretik az egyszerűen használható kütyüket (szemben azokkal, akik az életüket odaadnák egy túlbonyolított vacakért).

Saját mini

Mivel versenyben kell maradni, az Acer minden kategóriában változást ígért: az asztali gépek piacán például a monitorok méretnövekedését jósolta a gyártó, a laptopokhoz érve meg elmondta, hogy nagyon hiányzik a piacról egy MacBook Airhez hasonló, vékony, könnyű, de annál olcsóbb gép. Nagyobb változást jelenthetnek majd a leegyszerűsített interfészek, amiknek már most nagy divatjuk van. Az első Eee-k is speciálisan a laptopra optimalizált felhasználói felületet kaptak, a HP Touchsmarthoz divatos ruhát szabtak a vistás motorra, sőt, az amerikai vállalat már saját operációs rendszer kifejlesztésén gondolkozik, hogy versenyképes maradjon az Apple-lel. Az Acer is bemutatta Budapesten a saját vízióját, ami leginkább a tartalmak, programok átláthatóbb elrendezését teszi lehetővé például egy kéziszámítógépen, vagy a már említett Aspire One-on.

A formásabb házak, a tartósabb akkuk és az újságíróknak adott finom ebédek mögött persze gyilkos harc folyik. A konferencián előkerült egy érdekes táblázat, amin jól látszott, hogy a hetvenes évek végének öt legnagyobb gyártójából három, az első Tendy, a második Commodore és az ötödik IBM már nem is gyárt pc-t, csak a HP és az Apple maradt. De nagy a változás 1994-hez képest is, amikor még Compaq, NEC, IBM, Apple és AST volt a sorrend, mert a ma már a HP van az élen, második a Dell, harmadik az Acer és negyedik a Lenovo. Ha az elmúlt húsz év folyamatait vesszük figyelembe, akkor a top 5-ből 2022-re három csődbe megy. Érthető, hogy az Acer nem akar köztük lenni.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?