Eleonóra
-1 °C
2 °C

Történelmi csúcson az AMD

2007.02.03. 14:31
Erősödés az asztali gépek piacán, ugyanez a laptopoknál, gyengülés a szervereknél: az AMD részesedése a processzorpiacon még sosem volt ekkora. Az Intellel folytatott kemény verseny viszont elvitte a profitot.

Sosem volt még olyan nagy az Advanced Micro Devices (AMD) részesedése az x86-os mikroprocesszorok piacán, mint a tavalyi negyedik negyedévben – ez derül ki a Mercury Research most publikált gyorsjelentéséből. A piackutató ezzel minden bizonnyal jobb kedvre derítette az Intellel közel negyven éve viaskodó kisebbik chipgyártó vezetőit, akik a múlt hét óta az árversenyben megtépázott árbevétel és az ATI-akvizíció miatt súlyos mínuszba forduló eredmény felett szomorkodtak.

Egyre feljebb

A jelentésben szereplő adatok szerint az AMD – az egy évvel korábbi 23,3 százalékról – történelmi rekordra, 25,3 százalékra tornászta fel részesedését a tavalyi utolsó trimeszterben. Ezzel párhuzamosan az Intel piacrésze 76 százalékról 74,4-re esett vissza. A szerverprocesszorok szegmensében a kisebbik gyártó rontott pozícióján: itt a harmadik negyedéves 23,6 százalékról 22,2 százalékra apadt a részesedése (amely egy évvel korábban viszont még csak 16,4 százalék volt.) Az Opteronok árának csökkentése sem tudta tehát ellensúlyozni a rivális új, Core architektúrára épülő, két- és négymagos Xeonjainak térnyerését. A szegmensben egyébként mindkét gyártónak sikerült a közelmúltban új partnereket szereznie: az AMD a Dellt győzte meg, az Intel pedig a Sunt állította maga mellé.

Jól szerepelt viszont az AMD az asztali és a noteszgépek piacán. Az előbbiből 29,1 százalékos, az utóbbiból pedig 19,4 százalékos szeletet hasított ki (az egy évvel ezelőtti 24,4, illetve 15,1 százalék után). Minthogy a processzorpiaci tortából csupán morzsák jutnak más gyártóknak – ilyen a tajvani VIA Technologies és a bizniszből már kiszállt Transmeta –, az AMD egyértelműen az Inteltől lopott részesedést – magyarázta a piackutató.

„A hordozható processzoraik különösen jól fogytak az elmúlt negyedévekben, ami annak köszönhető, hogy meggyőzőbb termékekkel (Turion 64) jelentek meg, és sok energiát fordítottak arra, hogy a gyártókat rábeszéljék: használják is fel ezeket”, mondta Dean McCarron, a piackutató elemzője.