Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

Hangstúdió a videokártyában

2004.09.06. 11:01
Lehet, hogy a gémerek 3D-s videokártyái húzzák ki a slamasztikából a bajba jutott digitális hangstúdiókat? Egy kis amerikai cég, a BionicFX legalábbis ezt ígéri.
A hangtechnikában az utolsó néhány év egyértelműen a virtuális hangstúdiókról szólt, az egészen kicsi házi rendszerektől kezdve fel egészen a százezer dolláros nagyságrendig. Aki pedig látott már ilyet, az tudja, hogy a technológiának ez a fordulata - a hagyományos stúdióberendezések (szintetizátorok, szemplerek és hangfeldolgozó effektek) kiváltása szoftveres megoldásokkal - millió kis előnnyel jár. Ezekért az előnyökért azonban fizetni kell, a virtuális stúdiótulajdonos munkájának jó részét a számolgatás és az optimalizálgatás teszi ki: ahhoz, hogy valós időben, egyszerre lehessen futtatni akár húsz, harminc vagy ötven stúdióalkalmazás-elemet, bele kell férnünk Intel (vagy más) processzorunk teljesítménykorlátaiba.

Álca

A hangtechnikai piac még világméretekben sem számottevő nagyságrendű, összehasonlítva mondjuk a videojátékokkal, így a 3D-s videokártyákon találhatókhoz hasonló olcsó és nagy teljesítményű segédprocesszorok elterjedésére itt nincs esély. Még a profik is csak jóval gyengébb képességű kiegészítők közül válogathatnak, viszont jóval magasabb áron.

A furfangos James Cann, a BionicFX fejlesztője viszont azt állítja, hogy szabadalma, az AVEX (Audio Video Exchange) kitörést jelent ebből az ördögi csapdahelyzetből. A csel abból áll, hogy Cann a digitalizált hangjeleket egyszerűen videotextúráknak álcázza, így küldi át őket a videokártyára, ahol persze már saját, előzetesen odatöltött programrészlete várja az adatokat feldolgozásra. Az iszonyatos sebességgel elvégzett műveletek végeztével az eredmény kiolvasható a videokártyából.

Negyven gigaflop

A teljesítményviszonyokat legjobban a számok érzékeltetik: míg a jelenlegi leggyorsabb Pentiumok öt-hat gigaflop körüli erővel képesek számolni, a BionicFX által ajánlott Nvidia grafikus chip negyven gigaflopon pörög, amihez hasonlóról a hangtechnikusok eddig még csak nem is álmodhattak. Igaz, Cann még hozzáteszi a Tom's hardware-nek adott interjújában, hogy ezt a teljesítményt maradéktalanul egyelőre még nem lehet kivenni a kártyából, mivel az AGP busz áteresztőképessége ezt nem teszi lehetővé; a helyzeten az új PCI Express csatolórendszer várhatóan sokat javít majd.

Teremakusztika

Egyelőre még sok a kérdőjel az új technológia körül, mivel működés közben - a fejlesztőkön kívül - eddig senki sem látta: a piaci startot januárra ígéri a cég, az első nyilvános bétaverziót pedig októberre. Az első alkalmazás egy teremakusztika-szimulátor (közismertebb hangmérnök-nevén: zengető), a BionicReverb lesz. A zengetés közismerten nagy számításigényű feladat: a terem közepén képzeletben elhelyezett hangforrás tiszta hangjából kell előállítani a falakról különböző irányokba visszaverődő hanghullámok által előadódó hangképet. Ahhoz, hogy ez minél pontosabb, élethűbb lehessen, óriási számítási kapacitásra van szükség - az AVEX technológia, ha jól működik, sokmillió forintos berendezések minőségét közelítheti meg az asztali játékpécéken.

Cann jövendölése szerint programja csak az első lépés, és a grafikus kártyák számolási képességeit a közeli jövőben számos más területen is ki tudjuk használni, például tudományos alkalmazásokban, vagy akár a jól ismert SETI programban is.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?