A héten kezdődött kéthónapos tesztüzem jól indult: a Lantern munkanéven futó szerkezettel a közlekedési rendőrök szerdán már fogtak egy illegális bevándorlót és egy autótolvajt. Az eszközt a rendőrök csak akkor használják, ha erősen gyanítják, hogy az ellenőrzött gépkocsi sofőrje hamis személyazonosságot adott meg. A korábbi gyakorlat ilyenkor az volt, hogy őrizetbe vették a vezetőt, és a rendőrségen ellenőrizték az ujjlenyomatát.
A Lantern ezt a helyszínen elvégzi. A kéziszámítógépnél alig nagyobb kütyü szkennerével a mutatóujjak mintázatát képes felismerni. A mintát GPRS révén továbbítja egy szervernek, amely összeveti azt egy kb. 6,5 millió ujjlenyomatot tartalmazó adatbázissal, és negyed órán belül visszaküldi a keresés eredményét és a hozzá tartozó esetleges priuszt. Kifejlesztője, a Police Information Technology Organisation (PITO) nevű rendőrségi informatikai cég szerint a Lantern 95 százalékos pontossággal dolgozik.
A Nagy Testvér ujjaz
Az eszköz nemcsak a rendőrségi munkát gyorsítja, meg, de az ártatlanul meggyanúsítottakat is megóvja egy több órás procedúra kellemetlenségétől. A tervek szerint a Lanternt elsősorban azok a rendőrök fogják használni, akiknek már egy speciális kamera is található a felszerelésükben. A kamera jelzi, ha a lefilmezett autó rendszámával nincs valami rendben, vagy ha sérülést fedez fel a kocsin. A BBC-nek nyilatkozó brit rendőri vezető szerint az ilyen problémás autók sofőrjei jelenleg az esetek 60 százalékában nem a valódi személyazonosságukat mondják be.
Bár a rendőrség hangsúlyozza, hogy a szerkezetet csak azonosításra használják, és az nem rögzíti a beszkennelt ujjlenyomatokat, jogvédők máris aggályaikat jelezték. Mark Wallace, a Szabadság Társulás nevű szervezet civiljogi csoportjának képviselője úgy véli, csak idő kérdése, hogy mikor bővítik a jelenleg önkéntes alapon használt Lantern funkcióit. "Nem kell sok törvényi ügyeskedés ahhoz, hogy kötelezzék a sofőröket a használatára, és rögzítsék is az ujjlenyomatokat" - fogalmazott Wallace.