Jónás, Renátó
5 °C
18 °C

Útdíjfizetés lézerrel és mikrohullámmal

2002.05.31. 14:21
Megszületett a döntés az osztrák autópályák útdíjrendszerének üzemeltetésére kiírt pályázatban. A Benetton tulajdonában levő olasz Autostrade a Kapsch osztrák elektronikai vállalattal 2004-ig kiépíti a világ első teljes lefedettségű elektronikai útdíjbehajtó rendszerét. A mikrohullámú kapukból, lézerszkennerekből és videokamerákból álló rendszer lekörözte a Siemens GPS-alapú megoldását.
Ausztriában sokan győzelemként ünnepelik a megbízás odaítélését. "Nemzetközi delegációk fogják csapatostul megtekinteni a rendszert" - vélte Peter Newole, az Autostrade szóvivője. Arra számítanak, hogy tucatnyi ország, köztük Németország, Nagy-Britannia, Svédország, Spanyolország és Görögország alkalmazni fogja ugyanezt az újdíjrendszert.

Az elektronika gyártásáért és telepítéséért felelős Kapsch TrafficCom a tőzsdére lépést tervezi, ami ritkaságnak számít az újgazdaságban tapasztalható általános gyengeség közepette.

Mikrohullámú kapuk

A döntést sok osztrák építőipari vállalkozás is ünnepli. Végtére is a rendszer komoly infrastruktúrát igényel, számtalan mikrohullámú kapuval, amelyek az útpálya felett a forgalmat figyelik.

Kari Kapsch, a bécsi székhelyű családi kézben lévő vállalkozás igazgatósági elnöke visszautasította azt a vádat, hogy a technológia kiöregedettnek számítana. "A rendszer már nemzetközi szinten is bizonyított, és fiatalabb még a Siemens által kínált változatnál is" - nyilatkozta a sajtótájékoztatón.

Ez utóbbi azonban ebben a formában nem igaz. A Kapsch rádióhullámú útdíjas rendszere alapjaiban az osztrák közlekedési minisztérium egyik szakértője által 1991-ben felállított specifikációkon alapul. Akkor a Tauernautobahn-AG kapta a kísérleti nyúl szerepét, és megbízták a kiírással. De ott mind a mai napig nincs automatikus útdíjfizető rendszer. Néhány vállalat csődje és bukása után végül a Kapsch tudott működőképes berendezést felállítani. A tesztüzemet az olasz Autostrada folytatta le.

Más cégek is tesztelnek

Ezalatt az Alcatel és a Siemens is megkezdte az elektronikus útdíjfizető rendszer fejlesztését. Többet közt infravörös jeladók használatát tesztelték, de ez végül nem bizonyult működőképesnek minden időjárási körülmény közepette. A Siemes végül teljesen egy műholdas alapú GPS-rendszerre állt át, ahol a járműben az egység elektronikus térképen követi az útvonalat, és beépített mobiltelefonon adja le a központba a tartózkodási helyet.

Ezzel szemben a Kapsch csak az autópályára felhajtás és lehajtás során regisztrálja a járműveket. Lézerszkenner tapogatja le a tengelyszámot és a teherautó formáját, felismerve ezzel a járműszerelvény méretét és felépítését.

Levonják a sofőr számlájáról

A számolt kilométerek alapján aztán azonnal kiszámolják az esedékes díjat, és levonják a tulajdonos bankszámlájáról. Ha valaki megkísérli becsapni a rendszert, például a fedélzeti egység kikapcsolásával, hogy megspórolja a kilométerenként esedékes 30 centes útdíjat, az út mentén elhelyezett kamerák automatikusan leolvassák a rendszámot és jelentik a központnak. Így a büntetőcédula a számlával együtt automatikusan érkezik.

Ennek ellenére néhány problémára fel kell készüljön az osztrák állami autópályaüzemeltető vállalat, az ASFINAG, amely 747 millió eurót fizet az Autostrada-nak a rendszer kiépítéséért. Az a gépkocsivezető például, aki a dugóban órákra elakad egy mikrohullámú kapu alatt, jókora adag sugárzásnak teheti ki magát. Kérdéses, hogyan viselkedik ilyenkor egy szívritmus-szabályzó.

A kabriósok szembe kapják

Hasonló kérdések merülnek fel egy kabrió lézeres letapogatása során, amikor a sugár a vezető szemébe juthat. A cégek már most nekiláthatnak jó ügyvédeket keresni. Sok kamionos meg fogja kísérelni, hogy mellékutakra térjen át.

Az ASFINAG évente 600 millió eurós bevételre számít, mely összeget a pénzügyminisztérium máris epekedve várja. Már több mint tíz éve követelik osztrák politikusok, hogy vezessenek be az ország autópályáin egy útdíjbeszedő-rendszert.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?