Virtuális terápia

2001.01.17. 12:35
A hardverek javuló teljesítményének és áruk csökkenésének köszönhetően egyre szélesebb körben alkalmazzák a virtuális valóságot fóbiás betegek terápiájában.
A pszichiáter arca lilás fényben úszik, szemei vörösen világítanak, mint egy pár sárhányóra szerelt macskaszem. A falon pókok másznak, és rövid tőmondatokban beszélnek hozzád. A pszichiáter beszél hozzád, kérdez valamit, de nem tudsz figyelni rá, mert a pókok hangosak. ,,Buta vagy! Buta vagy!" - kiabálják. Azután eltűnik minden és megjelenik egy szó.

Tessék kapaszkodni!
Így néz ki, a Janssen gyógyszergyár új skizofrénia elleni piruláit népszerűsítő virtuális valóságban játszódó reklámfilmje.

Csodás gyógyulás

Az úttörők, Jaron Larnier és Char Davies, úgy gondoltak az általuk kifejlesztett virtuális valóságra, hogy annak egyetlen célja az esztétikai élmény, a gyönyörködtetés. A résztvevő egy ilyen valóságban nagy mennyiségű fényjelenségen lebegett keresztül, mintha egy három dimenziós trippes Winamp pluginbe került volna. A kilencvenes évek elején pirkadó lelkesedés idején, szinte minden valamire való magazin címlapján megjelentek egyszer.

Mélynyomóra épített helikopterülés Vietnám-szimulációhoz
A virtuális valóság és a pszichiátria először 1993-ban találkozott. Larry Hodges, a számítástechnika professzor, és Barbara Rothbaum pszichiáter professzor arra gondoltak, hogy jó lenne egy vicces sisakot nyomnak egy fóbiás beteg fejébe, aztán felviszik egy virtuális liften magasra, és virtuálisan megreptetik.

1995-ben nagy érdeklődést kiváltó tanulmányt közöltek sikeres virtuális valóságterápiájukról. A tanulmány hatására, az olasz Giuseppe Riva, aki addig szemkövető rendszerek alkalmazásával idegrendszeri sérülésekkel kapcsolatos kutatást végzett, átállította gépeit és programozni kezdett. 1997-ben sikeresen gyógyított meg egy arachnofóbiás hölgyet.

VR-t minden háztartásba!

Olcsó sisak
Hodges és Rothbaum később vietnámi veteránok harctéri neurózisára dolgoztak ki virtuális valóságterápiát, de elért eredményeiket nem sok eséllyel ajánlgathatták más pszichiátereknek. Akkoriban ugyanis túl kevés rendelő volt felszerelve a terápiához szükséges kétszázötvenezer dolláros Silicon Graphics munkaállomással, és ötvenezer dolláros mozgáskövető virtuális szettel.

Ma az asztali számítógépek piacán kitörni készülő árháború közvetlen közelségében, tizedakkora befektetéssel - háromezer dollárból - megoldható egy VR-terápia hardverigénye. Elterjedésének egyetlen akadálya - véli Larnier -, hogy a pszichiáterek nagy általánosságban rühellik a számítógépeket.

Virtuális tömegek, azoknak akik félnek emberek előtt megszólalni. Virtuális pókok arachnofóbiásoknak. Virtuális síugrás tériszonyosoknak. Virtuális csatajelenetek a veteránoknak és gamereknek. Egyedül Amerikában húszmillióan szenvednek olyan mentális problémák miatt, amelyeket a virtuális terápia sikeresen gyógyíthat.



  • Tippek
  • Hírek