Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

MTA: Korszerűsíteni kell a természettudományos oktatást

MTI
2003.04.16. 10:28
A Magyar Tudományos Akadémia szakbizottsága úgy ítélte meg, hogy a természettudományos tárgyak tanításának feltételei fejlesztésre és korszerűsítésre szorulnak. Az MTA kulcsfontosságúnak ítéli a természettudományos tárgyak helyét és szerepét a 2005-től életbe lépő kétszintű érettségi rendszerében.

Az MTA természettudományos közoktatás helyzetét elemző ad hoc bizottsága az MTI információi szerint nem tartja megengedhetőnek a természettudományi tárgyak óraszámának további csökkentését. A bizottsági tagok fontosnak tartják, hogy a természettudományos szemlélet és ismeretek jelentőségüknek és nélkülözhetetlenségüknek megfelelő súllyal jelenjenek meg a tantervekben, a tananyagban, az óraszámokban és a számonkérés során egyaránt.

A Bazsa György egyetemi tanár által vezetett testület szerint nem kétséges, hogy a tananyagok mennyiségét csökkenteni kell, de ez nem járhat együtt a tanítási keretek, az óraszámok csökkentésével.

A bizottság a megjelent dokumentumok alapján úgy véli, hogy a érettségi két szintjének eltérő funkciója nem jelenik meg az új követelményrendszerben. Jelenleg úgy tűnik, a két szint között csak a követelmények mennyiségében és valamelyest mélységében van nem érzékelhető funkcionális eltérés.

A testület szorgalmazza a felsőoktatás egészén belül annak tisztázását, hogy fontosnak és elégségesnek tartják-e az érettségizők minél teljesebb általános műveltségét, jobb kommunikációs képességét vagy az egyes szakmákhoz tételes "előismereteket", többlettudást várnak el elsősorban azokon a szakokon, ahol túljelentkezés van. Elengedhetetlennek tartják, hogy a kötelező érettségi tárgyak között legyen egy természettudományos tárgy is.

A közoktatásban nem arra van szükség, hogy minden tanulót a természettudomány művelésére készítsenek elő, hanem arra, hogy kialakítsák a diákokban a tudomány eredményeire alapozva a megfigyelés képességét, a megismerés módszereit, a természeti összefüggések ismeretét. A természettudományos tárgyak tekintetében meghatározónak tartják az elméleti és gyakorlati ismeretek, az osztálytermi előadás és a kísérletezés egészséges arányát, utóbbiaknak meghatározó szerepük van a tanulói képességek fejlesztésében.

Az MTI értesülései szerint a testület állásfoglalását eljuttatta Magyar Bálint oktatási miniszternek is.