Havok: grafikus processzorokba költözik a fizika
A Havok épp egy ilyen megoldást jelentett be, melynek alapja a játékfejlesztők szélesebb köre számára idén nyáron elérhetővé váló Havok FX köztesszoftver. Minthogy a cég fizikai modelljét jelenleg is számos stúdió licenceli, várhatóan az új motort is sok játékban felhasználják majd. A Havok FX révén a fizika kezelése egyetlen GPU-ban, a rendereléssel párhuzamosan is történhet; ehhez egy Shader Model 3.0-kompatibilis videokártyára van szükség, a szükséges számítási teljesítményt is figyelembe véve legalább egy GeForce 7600-ast (vagy ezzel összevethető, más gyártótól származó kártyát) ajánlanak.
Izgalmas az NVIDIA-val közösen fejlesztett, SLI Physics néven készülő megoldás is, amelyben a kétkártyás konfiguráció egyik GPU-ja végzi a kép renderelését, a másik pedig igény szerint vagy a fizikai modellel van elfoglalva, vagy ha erre nincs szükség, beszáll a renderelésbe az első GPU terhelésének csökkentése, illetve az ábrázolás részletességének növelése céljából.
A Havok FX motor tízezernél több test mozgásának egyidejű számítását támogatja, és nemcsak a merev és rugalmas szilárd testek kölcsönhatásait teszi valósághűbbé, hanem olyan modellekkel is elboldogul, melyek hagyományosan nagyobb kihívást jelentenek (folyékony, füst- és ködszerű anyagok, számos apró testet tartalmazó térrészletek, ruhák stb.). A feladat áthárítása a grafikus processzor(ok)ra a CPU, illetve a CPU által használt külső interfész jelentős tehermentesítésével jár, így a realisztikusabb ábrázolással egyidejűleg nőhet a megjelenítési sebesség is.