Nagyobb verseny lesz a szélessávú piacon
Pataki Dániel, az NHH elnöke csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón elmondta: a retail minus elnevezésű módszert azért vezetik be, hogy az öt nagy szolgáltató, az Emitel, a Hungarotel, az Invitel, a Magyar Telekom és a Monortel területén az új, hatékonyan működő internet szolgáltatók megfelelő árréssel vehessék igénybe a nagykereskedelmi szolgáltatást, s így versenyképes kiskereskedelmi árakkal jelenhessenek meg az adott területen.
Az módszer lényege, hogy az öt nagy szolgáltató kiskereskedelmi árai alapján számolják ki a 15-30 százalékos árrésű nagykereskedelmi árat, amit a felsorolt szolgáltatóknak alkalmaznia kell, igaz, lefelé eltérhetnek tőle. A mostani számítást egy hónap múlva felülvizsgálják, majd ezt követően hat havonta hoznak új árhatározatot.
Az elnök hozzátette: az NHH tanácsának határozata szerint az öt szolgáltatónak a többi internetes cég számára országos hozzáférést kell lehetővé tennie, azért, hogy azokon a területeken is beinduljon a verseny, amelyeken eddig nem működött a jelenlegi helyi vezetékes szolgáltatón kívül más vállalat.
Az elnök szerint az új szabályozás lehetővé teszi azt is, hogy a régebbi előfizetők díjai is csökkenhessenek, mivel amikor lejár a hűségnyilatkozatuk, már az új, a korábbinál alacsonyabb nagykereskedelmi ár alapján köthetnek szerződést.
A március végi adatok szerint az országban 450 ezer ADSL-előfizetés volt, több mint 90 százalékuk a Magyar Telekom és az Invitel szolgáltatási területén, igaz, ez a két társaság eddig is nyújtott országos hozzáférést másoknak.
Kérdésekre válaszolva az elnök elmondta: nem várják, hogy a szabályozástól a havi 5.000 forint körüli ADSL-árak csökkennek, ám országosan kiegyenlítődnek, azaz ehhez az európai viszonylatban is elfogadható összeghez közelítenek a magasabbak. A szabályozás az ország mintegy 15 százalékán hozhat jelentősebb ármérséklést.