Tas, Anasztázia
2 °C
7 °C

Jogsértő a letöltések lassítása

2009.10.25. 22:05
Az internetszolgáltatók nem korlátozhatják a letöltéseket előzetes figyelmeztetés nélkül, és a sok adat letöltése nem jelenthet szerződésszegést. A hírközlési hatóság kiemelten vizsgálja az előfizetőket korlátozó cégeket.

Néhány internetszolgáltató még mindig kemény eszközzel szankcionálja az általa túl nagynak vélt adatforgalmat, általában a forgalom lassításával büntetik meg a legaktívabb internetezőket. Ezzel a témával sokszor foglalkoztunk, cikkünknek az ad aktualitást, hogy a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) idén átfogóan vizsgálja a forgalomkorlátozó (a cégek szóhasználatával élve menedzselő) távközlési cégek gyakorlatát. Az elmúlt hetekben pedig számos figyelmeztetésben kritizálta a hibás szolgáltatói praktikákat.

Az NHH egyik alaptézise, hogy a sok letöltés önmagában nem jogsértő, és ez alapján nem korlátozható a szolgáltatás. Sőt kimondja, hogy inkább a szolgáltatók gyakorlatával vannak gondok. Márton György, az NHH szóvivője elmondta, hogy jogszerűen csak három esetben lehet lassítani az ügyfelek adatforgalmát. Ha a felhasználó veszélyezteti a hálózat működését, ha az egyetemes hozzáférést másnak adja el, illetve akkor, ha díjtartozása van.

Fejletlenség

A szolgáltatók viszont azért lassítanak, mert lassú a hálózatuk. Bár az előfizetőhöz kihúzott vezetéken - az optikán, a rézdróton, a kábelen - csak az ügyfél adatforgalma halad át, a központok és a gerinchálózatok kapacitásán osztozkodnak az ügyfelek, egymás rovására. Ha néhány előfizető sok adatot tölt le, akkor a könnyen torlódás alakul ki. Viszont a sok letöltés nem jelentheti a szerződés megszegését.

gyors

Pontosan túl sokat tölt le

A kritizált szolgáltatók egyike a Pannon. A mobilcég pontozza a felhasználóit az alapján, hogy az adott napon mennyire terhelték a hálózatát. Aki átlép egy határon, annál csökkentik a sebességet. Emellett egy eszköz kiszűri a fájlcserélőket, és kizárólag azoknak a forgalmát lassítja.

Mint megtudtuk, a Pannon a hatósági figyelmeztetés hatására jobb rendszert dolgozott ki, amelyhez a nagy letöltők talán könnyebben tudnak alkalmazkodni. A cég automatikusan megszünteti a korlátozást, ha a pontszám visszaesik a kritikus szint alá, és maga a felhasználó is jelezheti, hogy már felhagyott a hálózat túlterhelésével. Emellett a Pannon sms-ben értesíti a júzereket, mielőtt alkalmazza a korlátozást.

Forgalomzavar

A Vodafone 5 gigabájt adatforgalom túllépése esetén, a hálózat terheltségétől függően lassítja a letöltési sebességet. Az a legnagyobb gond, hogy a korlátozás a számlázási ciklus végéig tart, nincs olyan feltétel, amelynek a teljesítésével az ügyfél ismét a teljes sebességet élvezhetné.

A Vodafone is reagált a hatóság figyelmeztetésére, szeptember közepe és október eleje között bevezeti a figyelmeztető üzeneteket. Az ügyfél először akkor kap sms-t, amikor a díjcsomagjában foglalt adatmennyiség 80 százalékát elérte.

A T-Mobile szerint túlzott a használat, ha a júzer 7 egymást követő napon 20 gigabájtnál többet tölt le, és ebben az esetben 14 napra lelassítja a letöltési sebességet. Ebben az esetben is gond, hogy nem határoztak meg olyan követelményt, aminek a teljesítése után az ügyfél ismét teljes sebességgel internetezhetne.

Megkülönböztetés

A UPC tapasztalt a sebesség menedzselésében, az elmúlt években megvívta a harcát az előfizetőkkel. A weboldalán elég részletesen tájékoztatja az ügyfeleit a módszereiről: csúcsidőben minden nem valósidejű forgalmat késleltet a többi adatforgalom javára (valósidejű például egy online videó vagy a cset). Nem automatikusan, hanem csak akkor, ha az adott területen túlterhelt a hálózat. Ez a korlátozás annyit jelent, hogy például a fájlcserélő rendszerek letöltési és feltöltési sebessége lassul.

Az NHH szerint gond, hogy a hálózatmenedzselő rendszer használatakor nem megállapítható a legkisebb adatátviteli sebesség értéke. A UPC viszont azt mondja, hogy a hatósági vizsgálatok szerint folyamatosan teljesíteni tudják a garantált átviteli sebességeket.

A UPC egyébként azzal támasztja alá a hálózatmenedzselő módszerét, hogy az ügyfelek alig 1 százalékának van extrém adatforgalma, és hogy a fájlcsere felelős a letöltések körülbelül 40, míg a feltöltések 75 százalékáért. Az NHH szerint az UPC nem bizonyította be, hogy ezek összefüggnek, és az is lehet, hogy sok ügyfél használja a fájlcserélő rendszereket, nem csak az extrém 1 százalék.

Fogalomzavar

Az NHH arra az apróságra is felhívta a figyelmet, hogy korlátlan internetelérés valójában egyáltalán nem létezik, akármit is állítanak ezzel szemben a szolgáltatók. Korlátlan sebesség azért nincs, mert minden hálózatnak véges a kapacitása, és ebből az következik, hogy korlátlan mennyiségű adatot sem lehet letölteni. A korlátlan jelző legfeljebb azt jelentheti, hogy a szolgáltató nem rontja le szándékosan a minőséget, és nem is határoz meg egy pontos adatforgalmi határt.

Ha valóban csak az ügyfelek elenyészően kis része tölt le sokat, akkor a díjcsomagok csak akkor lenne igazságosak, ha a szélsőségesen sokat letöltőkkel fizettetnék meg azokat az infrastrukturális fejlesztéseket, amelyekre csak nekik van szükségük.