Az angol futballszövetség beperelte New Yorkban a népszerű videomegosztó szájtot, és ugyanezen a napon a kaliforniai NBC Universal csatlakozott a Viacom egymilliárd dolláros szerzői jogi peréhez. Emellett a YouTube tavaly nyár óta pereskedik Bob Tur újságíróval, aki azt nehezményezi, hogy az engedélye nélkül tették elérhetővé az 1992-es Los Angeles-i tüntetésekről készített felvételeit. Végül pedig Thaiföld kormánya a napokban bejelentette, hogy jogi lépéseket tesz az ország királyán élcelődő videók miatt.
Az ügyek többsége arra hívja fel a figyelmet, hogy a Google tulajdonában lévő YouTube segítségével bárki megoszthat szerzői jog által védett tartalmakat. Egyes elemzők szerint a helyzet nagyon hasonlít arra, amin az 90-es években a Napster ment keresztül. Az akkor népszerű fájlcserélő hálózat hosszas pereskedés után bezárt, majd évek múltán legális online zeneboltként indult újra.
Védett szolgáltatás
Bár elég gyorsan nő a perek száma, egyelőre nem nyilvánvaló, hogy a YouTube felelősségre vonható-e a felhasználók által feltöltött tartalmak miatt, a szerzői jogok védelmével kapcsolatos Digital Millennium Copyright Act (DMCA) törvény ugyanis védelmet nyújt az online szolgáltatást működtető cégeknek. A Google képviselője szerint a felperesek félreértik ezt a törvényt, és a pereskedéssel a legális online információcserét fenyegetik.
Ezzel szemben az NBC és a Viacom azt állítja, hogy a DMCA ebben az esetben nem nyújt védelmet, mivel a videók a YouTube weboldalán és szerverein elérhetőek, így tehát a cég simán blokkolni tudná a kérdéses tartalmakat. A YouTube már tett lépéseket: április közepén bejelentette, hogy már készül a védett tartalmakat kiszűrő rendszere, amelynek az elindulása után minden további szerzői jogi vita értelmét veszítheti. Kérdés, hogy a majd elkészülő védelmi rendszerrel elcsitíthatók-e panaszkodók.
Más utak
A pereskedés részint erőfitogtatás, hiszen a YouTube egyébként jó kapcsolatot ápol a médiacégekkel. Az NBC, a CBS és a Universal Music Group megállapodást kötött a portállal, és a legnézettebb műsoraikról kedvcsináló videókat töltenek fel, a YouTube legmodernebb eszközeit használva.
E társaságból először Jeff Zucker, az NBC vezérigazgatója próbált kilépni. Februárban azt vágta a YouTube fejéhez, hogy miközben ügyesen blokkolja a pornográfiát és a gyűlöletbeszédet, nem igazán foglalkozik a tévécsatornák videoklipjeivel. Márciusban az NBC még tovább ment, beszállt a News Corp. kezdeményezésébe, amelynek keretében a YouTube riválisát próbálják létrehozni. Az új szájt várhatóan idén nyáron debütál, tucatnyi tévétársaság és két filmstúdió teljes kínálatával.