Dr. a hálón: netikett vagy etika

2000.02.09. 13:59
Az újságokban ritkák az orvosi vagy ügyvédi tevékenységet ismertető reklámok, és ha néha elvétve föl is bukkan egy-egy rendelő, vagy ügyvédi iroda elköltözéséről szólnak. A szakmai szervezetek tiltják ugyanis ezen szakmák művelőinek a harsány reklámot - így többen közülük az interneten próbálkoznak.

Az oldalas hirdetések, harsány fotók és szlogenek mellett csak elvétve bukkan fel a napilapokban, újságokban egy-egy ügyvédi, orvosi hirdetés. Ám ezek is kerülik a feltűnést: átlaghelyen, átlagbetűvel és átlagszöveggel szerepelnek.S mindez nem azért van, mert az orvosok vagy ügyvédek oly keveset keresnének, hogy még egy vékonykeretes reklámra sem telne. A szakmai kamarák etikai kódexe tiltja ezen tevékenységek reklámozását. Az internet viszont ügyes kibúvót jelent: több olyan honlapot is lehet találni a neten, ahol egy-egy orvos részletesen reklámozza tevékenységét. Fogorvostól a plasztikai sebészig, kézzel készített barkácsoldaltól a profi designnal rendelkezőig. Akad olyan honlap, amelyiket csak az egyik freeweb szerverre lógattak ki, de van már önálló domainnel rendelkező is.

Etikai kódex
Az orvosok reklámtevékenységét nagy mértékben a kamara etikai kódexe szabályozza. Az 1997-ben elfogadott reklámtörvény csupán a gyógyszerreklámozás mikéntjét írja elő. Törvény rendelkezik viszont arról, hogy az orvos milyen táblával hirdetheti rendelőjét. Az ügyvédek reklámtevékenységét is nagy mértékben az etikai kódex előírásai határozzák meg.
A Magyar Orvosi Kamara etikai kódexe kifejezetten tiltja az orvosi tevékenység reklámozását, hirdetés címén pedig csupán tárgyszerű adatközlést és tájékoztatás engedélyez. Az interneten pedig több, a választásban befolyásoló információt lehet - egyelőre következmény nélkül - közzétenni: a szakmai pályafutás hosszúra nyújtott ismertetése mellett elfér, a korszerűen berendezett rendelő/iroda fényképe, a használt felszerelések listája, a különleges szolgáltatások felsorolása.

Az interneten megjelenő reklámokkal külön szabályozásban nem foglalkoznak, azonban az aktuális etikai kódexet az online reklámokra is érvényesnek tekintik - mondta el dr. Ulbing István a Magyar Orvosi Kamara Etikai Kollégiumának elnöke. Úgy véli, hogy az elektronikus média - szavai szerint: "az információs közlés őrült formája" - alkalmas a kibúvóra, ezért szigorú, az internet szolgáltatók részéről jelentkező, (ön)kontrollra van szükség. Az orvosi kamara minden konkrét esetet egyedileg minősít, alapos gyanú esetén, feljelentés nélkül, hivatalból vizsgálja az ügyet a megyei etikai bizottság. Esetleges fellebbezéskor az országos etikai bizottság is megtárgyalja azt, de a törvényszékhez is fordulhatnak. Az etikai bizottság lehetséges szankciói: figyelmeztetés, megrovás, pénzbüntetés, kamarai tagság felfüggesztése, kizárás.

Részlet a Magyar Orvosi Kamara etikai kódexéből
4.1. Orvosi ténykedések hirdetése
131. Az orvosi tevékenység hirdetése etikai szempontból megengedett, de reklámozása tilos. Hirdetés a minősítés nélküli, tárgyszeru adatközlés és tájékoztatás.
132. Etikailag különösen helytelen az orvosi tevékenység reklámozása hírlapokban, szórólapon, reklámhordozókon, egyéb laikus sajtótermékben, vagy rádiós- televíziós közlésekben, kórtörténetek és műtétek ismertetésével, illetoleg orvosi szakkérdések, betegségek és gyógyítások, főleg még ki nem próbált, általánosan még el nem fogadott, vagy vita tárgyát képezo gyógyítási módok leírása, vagy nem tudományos szaklapban történo bemutatása, a megrendelt, vagy felajánlott és elfogadott köszönetnyilvánítások, reklámcikkek hírlapokban, vagy egyéb laikus sajtótermékben, illetve egyéb, elektronikus vagy írott sajtóban történő elhelyezése.
136. Az orvos magánrendelését indokolt esetben többször hirdetheti. Ugyanez érvényes a vállalkozás keretében működő intézményekre is. A hirdetés formája sem lehet reklám jellegu. A hirdetéshez is az adott újság közleményeihez használt normál betutípust alkalmazzák!
137. Az orvos orvosként hivatásával össze nem függő területen sem végezhet reklámtevékenységet.
Dr. Ulbing István értelmezésében adatközlésnek számít az, ami a beteget érdekli az orvossal kapcsolatosan, aminek viszont anyagi vonzata van és minősítő jellegű, az már reklámnak számít.

Az ügyvédek etikai kódexe is szabályozza a reklámlehetőségeket. Választások alkalmával számos ügyvéd éppen azért jelölteti magát, mert így próbálja tevékenységét reklámozni. Manapság azonban választás nélkül, az interneten is meg lehet kerülni a tiltásokat.

Dr. Horváth Jenő az Országos Ügyvédi Kamara elnöke tájékoztatása szerint a budapesti ügyvédi kamaránál már dolgoznak egy olyan alapszerződésen, mely szabályozná az ügyvédek interneten való megjelenését. Az elnök nem tudott még sok részletről beszámolni az alapszerződéssel kapcsolatban, ám az internet-reklám nagyjából a hagyományos újságban megjeleníthető reklám szabványainak fog megfelelni. Így tartalmazhatja az ügyvéd nevét, (hogy milyen területre szakosodott, azt már nem!), irodájának címét, telefonszámát, honlapját, e-mail címét.

A Fejér Megyei Ügyvédi Kamarának elnöke, dr. Mikó Péter szerint vidéken, nem időszerű a kérdés, mert szerintük az internet még nem bír akkora jelentőséggel. A reklámozás korlátozását indokoltnak tartja, de úgy véli olyan szabályozásra, amit Budapesten készülnek elfogadni, Fejér megyében egyelőre nincs szükség.



  • Tippek
  • Hírek