Lázár, Olimpia
-6 °C
-1 °C

Húszmilliós bírságot kapott a Vodafone

2008.09.16. 14:50
Nem kapnak megfelelő kimutatást a Vodafone feltöltőkártyás ügyfelei, noha a jogszabályok világosan előírják, hogy minek kell szerepelnie a számlalevélen. A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) húszmillió forintos bírsággal sújtotta a szolgáltatót.

Az elektronikus hírközlési törvény szerint a mobilszolgáltatóknak olyan hívásrészletező számlát kell kiállítaniuk, amely tartalmazza a hívott számot, a hívás kezdő időpontját és időtartamát, a hívásegység díját és a hívás díját. A feltöltő kártyát használó (pre-paid) ügyfeleknek panasz esetén, a számlás fizetőknek pedig kérésére kell kiadniuk a forgalmazási és számlázási adatokra vonatkozó kimutatást.

Az NHH 2008 nyarán ellenőrizte, hogy a Vodafone betartja-e a jogszabályokban és a korábbi határozatokban előírtakat és megállapította, hogy a szolgáltató ugyan ad kimutatást a számlapanasszal élő előre fizető ügyfeleknek, de abban a korábbi felszólítás ellenére sem szerepel a hívás díja. A kimutatás azt igazolja, hogy a szolgáltató az egyes hívások esetében – a hívás időtartamának és a hívás egységdíjának szorzataként – milyen hívásdíjjal számolt. Az NHH ezért nem tudja elfogadni a Vodafone gyakorlatát, mellyel az előfizető feladatává teszi az egyes hívások díjának kiszámítását.

A bírság összegének megállapításakor az NHH azt is figyelembe vette, hogy a vizsgálat idején a Vodafone-nak 1,3 millió kártyás ügyfele volt, és hogy a kimutatás jogszabályoknak megfelelő kiállítása az előfizető szempontjából garanciális jelentőségű. A vásárló csak a tényleges kiadásait ismerve hozhat tudatos döntéseket, tehát a kimutatás a piaci verseny fenntartása miatt is fontos.

Műszaki akadályok

Az NHH először 2005-ben szólította fel Vodafone-t, hogy az előre fizető ügyfeleknek is adjon számlázási adatokat. 2007-ben az NHH megállapította, hogy a szolgáltató ugyan ad a kimutatást, de nem a jogszabálynak megfelelő tartalommal. Ekkor az NHH felszólította céget, hogy tegye gyakorlatát minden szempontból jogszerűvé. A Vodafone azonban 2007 decemberében közölte, hogy ehhez műszaki fejlesztésre van szüksége.

Idén nyáron az NHH tizenkét próbavásárló közreműködésével ellenőrizte a határozatainak betartását. A próbavásárlók pre-paid kártyát vettek, felhasználták a rendelkezésre álló összeget, majd felkeresték a szolgáltatót, reklamáltak és számlázási adatokat követeltek. A kimutatásokon nem voltak feltüntetve a hívások díjai, a hívásegységek díjai, de egyes esetekben Vodafone mellékelt egy díjszabási táblázatot, amely alapján az ügyfél maga számíthatta ki, hogy mennyibe került egy hívás.

Költséges nem fejlesztés

A Vodafone szerint jogszerű, hogy külön szerepelteti a hívásegység díját, mert a kimutatás így is világosan bemutatja a fontos információkat. A cég szerint a melléklet értelmezése az ésszerűen gondolkodó átlagos előfizető számára nem okoz gondot. A Vodafone egyben azzal érvelt, hogy az NHH korábbi határozatai alapján költséges fejlesztéseket hajtott végre, és a költségek további növelése indokolatlan és aránytalan terhet róna rá. Mindezek alapján kérte, hogy az NHH fogadja el a kimutatást a jelenlegi formában.

Az NHH a választ nem fogadta el, és megállapította, hogy a szolgáltató megsértette a jogszabályi rendelkezéseket és a hatóság határozatait. A hatóság a fokozatosság elvét követve a szolgáltatót 20 millió forint bírsággal sújtotta, és a hivatalból lefolytatott piacfelügyeleti eljárás 56 ezer forintos költségének megtérítésére kötelezte.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!