Judit
2 °C
7 °C

Mobilt a fedélzetre

2000.07.26. 18:38
A hordozható számítógépek és mobiltelefonok repülőúti használatának engedélyezését követeli a Portable Life mobil készülékekkel foglalkozó weblap szerkesztője és a hasonló nevű cég tulajdonosa, Gerry Purdy. Az érvényes szabályok világszerte tiltják a mobiltelefonok és egyéb kommunikációs eszközök használatát a repülés teljes időtartalma alatt, a hordozható számítógépeket pedig 10 perccel felszállás illetve leszállás előtt ki kell kapcsolniuk az utasoknak.
A Portable Life szerint értelmetlen a tiltás
Purdy szerint a jelenlegi teljes tiltás értelmetlen: a Szövetségi Repülésügyi Hivatalnak (FAA) be kéne mérnie a készülékek által kibocsátott sugárzást, és csak azokat tiltani, melyek valóban megzavarhatják a fedélzeti műszereket vagy a pilóták kommunikációját.

Bocsát-e ki a laptop műszereket megzavaró jeleket?

A Portable Life szerkesztője szerint a laptopok egyáltalán nem bocsátanak ki rádiójeleket, elektromágneses sugárzásuk csekély és nincs arra bizonyíték, hogy bárhogyan is veszélyeztethetnék a repülés biztonságát.

Az FAA szerint Purdynak nincs igaza: a Repülési Rádiótechnikai Bizottság (RTCA) nevű nonprofit szervezet 1996-os tesztje szerint bizonyos elektronikus készülékek megzavarhatják egyes fedélzeti műszerek, például a magasságmérő működését.

A szerkesztő érvelése szerint az FAA jelenlegi gyakorlata több ponton is hibás, mivel a repülőgépeken nem szűrik ki műszerekkel a bekapcsolva maradt telefonokat vagy egyéb készülékeket. A szerkesztő szerint ezzel komolytalanná válik a teljes tiltás.

Bár már léteznek a bekapcsolt telefonok felderítésére szolgáló készülékek, használatuk egyelőre nem terjedt el. A Malév szóvivője, Kocsi Margit kérdésünkre elmondta, hogy a légitársaság gépein felszállás előtt megkérik az utasokat, hogy a repülés ideje alatt tartsák kikapcsolva mobiltelefonjaikat, a fel- és leszállás időtartamára pedig kapcsolják ki egyéb készülékeiket is.

Komoly igény mutatkozik a légi kommunikációs szolgáltatásra

A cikk azzal gyanúsítja a légitársaságokat, hogy azoknak érdekében áll a kommunikációs eszközök fedélzeti használatának betiltása, mivel egyre több bevételre számítanak az ülések hátába épített elektronikából.

A laptopokat is ki kell kapcsolni
Az American Airlines legtöbb gépén az ülések hátába épített AT&T telefont használhatják az utasok, melybe laptopjuk modemcsatlakozója is illeszthető. A szolgáltatás ára ugyancsak borsos: az Egyesült Államokon belül az adót leszámítva 3,28 dollárba kerülnek percenként a belföldi hívások, és további három dollár a kapcsolási díj. Amerika légterén kívül még ennél is drágább a telefon: a műholdak segítségével bonyolított hívások kapcsolási díja öt dollár, a beszélgetés pedig percenként tíz dollárba kerül.

A Boeing az év elején jelentette be, hogy néhány éven belül valamennyi gépét nagysebességű Internetkapcsolattal szereli fel. A letöltésnél 5 megabites, feltöltésnél 1,5 megabites sávszélességű percdíjas szolgáltatás tarifája hozzávetőleg megegyezik majd a mobiltelefonok tarifájával.

A statisztikák szerint komoly igény mutatkozik a légi kommunikációs szolgáltatásra: az Egyesült Államok légi utasainak 48 százaléka üzleti úton jár, 70 százalékuk magával viszi laptopját, 83 százalékuk pedig mobiltelefonját. A mobiltelefonokat azonban, mint tudjuk, nem szabad repülés közben használni.

A Wired magazin szerint még ha az FAA esetleg engedélyezné is, a Szövetségi Távközlési Hivatal (FCC) hasonló értelmű tiltása továbbra is érvényben marad. A több ezer méter magasan bekapcsolt telefonok rádiójelei ugyanis egyszerre több bázisállomáshoz is eljuthatnak, megzavarva ezzel a mobilhálózatot.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?