Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mentőöv a mobilozóknak

2007.02.05. 10:00
Kábellopás, rongálás és illegálisan működő rádiós eszközök is ronthatják a mobilos telefonhívások minőségét. Bizonyos esetekben az ügyfél is tehet azért, hogy jobb legyen a vonal.

Korábbi cikkeinkből kiderült, hogy Magyarországon sok ezer embernek van gondja a mobilszolgáltatójával, mert állandóan akadozik a vonal, zavaros a vétel. Első körben nem sikerült valódi magyarázatot találni a problémára, ezért az erdei pajzsikára fogtunk mindent. Most azonban a T-Mobile szakértői segítségével bemutatjuk a minőségromlás néhány kézzel fogható okát, és néhány megoldást is.

Ki a fényre!

Bár a digitális jeltovábbítás jelentősen csökkenti a zavaró tényezők hatását, a vezeték nélküli rendszereknél a legkorszerűbb technológia ellenére sem lehet teljesen kizárni az átmeneti zavarokat. Szinte lehetetlen felsorolni az összes olyan tényezőt, amely miatt zavaros lehet a vétel, Egyrészt gond lehet, ha a lefedettség határán kolbászolunk, vagy ha rádiófrekvenciásan leárnyékolt helyekre, például pincékbe vagy mélygarázsokba vonulunk vissza a külvilág elől. Ilyenkor célszerű odébb állni.

Jól lefedett területeken is lehetnek gondok. Fontos például a megfelelő minőségű beszédkódolási módszer kiválasztása, ami viszont nem az előfizető, hanem a szolgáltató felelőssége. Eleinte az úgynevezett teljes sebességű (Full Rate, FR) beszédkódolás terjedt el, de már a kilencvenes évek végén a helyébe lépett az emelt szintű teljes sebességű (Enhanced Full Rate, EFR) kódolás. Ez főleg a magasabb frekvenciájú beszédtartományokban, például nő vagy gyerek hangok esetén javítja a beszédminőséget. Most a 2G és 3G hálózatok használnak EFR kódolást, amelyet a mobilok jelentős része támogatja. Van még félsebességű (Half Rate, HR) kódolás is, de ennek a minősége messze elmarad a fent említettekétől. Érdemes tehát megnézni a mobiltelefon leírásában, hogy milyen kódolást ismer, mert ebből lehet következtetni arra, hogy hol lehet gubanc.

Szintén a szolgáltató felelőssége, ha egy bázisállomás vagy a telefonközpont szoftvere vagy hardvere meghibásodik.

Erősítő

Van egyébként egy igen egzotikus kinézetű antennaerősítő lapka is, az SA3, amely állítólag javítja a hívások minőségét. A hazai forgalmazó weboldala szerint az SA3 egy passzív egység, amely összegyűjti a kóbor rádiójeleket, és azokat az antenna felé irányítja. Pont úgy néz ki, mint a bolti lopásgátlókban is használt passzív RFID-csipek, amelyek egyébként hasonló elven működnek: a leolvasó által kibocsátott rádiójel energiáját hasznosítva küldik vissza az információt. A forgalmazótól egyelőre nem tudtunk meg technológiai részleteket, de a parányi lapkát hamarosan kipróbáljuk. (Ezt nem a T-Mobile ajánlotta. Időközben kipróbáltuk a terméket, és kiderítettük, hogy átverés.)

Kilóra eladott térerő

A külső eredetű zavarokra elég extrém példák vannak, előfordul ugyanis, hogy ellopják vagy megrongálják az antennakábelt. Vagy esetleg a bázisállomás 230 voltos feszültség alatt lévő áramvezetékből visznek el tíz-húsz métert a színesfém-hulladékot fillérekre váltó telepekre. Ilyen esetben a hiba hárítása órákat vagy akár napokat is igénybe vehet. Előfordul, hogy GSM sávban illegálisan működő vezeték nélküli kamera, fejhallgató, riasztórendszer, vagy egy meghibásodás miatt rossz frekvenciatartományban működő antennaerősítő zavarja a jelet. Ezeknek a zavarforrásoknak a felkutatása és hatástalanítása szintén több napig eltarthat, és sok esetben a Nemzeti Hirközlési Hatóság segítségét is igénybe kell venni.

Bár a GSM és a 3G is szabványokra épül, a mobilok nem egészen egyformák, mert mindegyik készülékgyártó másképp értelmezi ezeket az előírásokat. Ráadásul néha a kivitelezéssel is vannak gondjaik, ezért szoftveres és hardveres hibák is előfordulnak, amelyek kihatnak a minőségre. Jó esetben szoftverfrissítéssel és javítással, rossz esetben csak készülékcserével megoldható a probléma.