További Mobil cikkek
Kézzelfogható interfész
Egyre nagyobb szerep jut a számítógépes interfészek fejlődése során a kézzelfogható (tangible) kezelői felületeknek. Az MIT Kézzelfogható Média Csoportjának (Tangible Media Group) tevékenysége a kilencvenes évek közepére tekint vissza. Az azóta eltelt időben elsősorban gyorsulásmérő (accelerometer) szenzorokkal kísérleteztek a kutatók, melyeket egy tárgyra, vagy akár saját testünkre helyezve annak helyzetét és mozgását elég nagy pontossággal meg lehetett határozni. A Nintendo Wii konzol irányítója is ezen az elven működik, de a Nike és az iPod által közösen kifejlesztett zenelejátszó rendszer is gyorsulásmérővel regisztrálja a futás ritmusát.
EMG
A Nokia fejlesztői legújabb projektjükben egy a mozgás mérésére használható másik eljárásához fordultak. A fiziológiában régóta ismert módszer az elektromiográfia. Az EMG szenzorokkal az izomrostok elektromos tevékenységét lehet meghatározni, ami szoros összefüggésben van az izomműködéssel. Végtagokra helyezett szenzorok esetén könnyen azonosíthatjuk a végtag mozgását feltéve, hogy a szenzorok mindig ugyanarra az izomcsoportra kerülnek. Ezt a pontosságot a ruhába varrt érzékelőkkel lehet a legjobban garantálni.
Kabátujj
A Nokia találóan "Kabátujj" (Sleeve) névre keresztelt projektjében egy kabátujjhoz hasonló ruhadarabba varrtak négy darab EMG szenzort, melyek a külső- belső alkar, bicepsz illetve a tricepsz izomaktivitását mérték. Az Arto Holopainen és kutatótársai által fejlesztett eszköz segítéségével a kar mozgása pontosan meghatározhatóvá vált, ily módon a kezünk mozgatásával képesek vagyunk irányítani különböző alkalmazásokat. A kísérleti alkalmazásban a Kabátujj bluetooth segítségével kapcsolódik a Nokia N60-as okos-telefonhoz, amin a felhasználó egy játékot tud kézfeltartással, oldaltartással, stb. vezérelni. Az izomsérüléses betegek rehabilitációjánál az EMG adatok komolyabb szerephez jutnak. Az eszköz mobil alapú e-health rendszerként funkcionálva képes az elektromiogram görbék megjelenítésére is.
Exertainment
A Kabátujjat, akárcsak a Wii-t számítógépekhez is használhatjuk vezérlőeszközként. Azokat a játékokat, melyek irányításához testmozgás szükséges, így közvetve elősegítik az egészséges testmozgást a testgyakorlás és a szórakoztatás szavak összeolvasztásával Exertainment (Exercise + Entertainment) játékoknak nevezik. Az egész nap a monitort bámulók számának folyamatos növekedésének következtében az előrejelzések szerint ezeknek az alkalmazásoknak hatalmas piaca lesz hamarosan, így minden ehhez hasonló fejlesztés nagy érdeklődésre tarthat számot.