A gépeltérítők és a bombával felszerelt, mindenre elszánt terroristák malmára hajthatja a vizet, ha a hatóságok engedélyezik a kereskedelmi járatokon a mobiltelefonok használatát, állították a múlt héten az Igazságügyi Minisztérium, a Belbiztonsági Minisztérium és a szövetségi nyomozóiroda, az FBI szakértői.
A légi mobilozás engedélyezését a szövetségi távközlési felügyelet, az FCC javasolta, miután kiderült, valószínűleg nem igaz, hogy a mobiltelefonok zavarják a repülőgépek kommunikációs berendezéseit és ezzel veszélyeztetik a repülés biztonságát. Ennek ellenére most az összes kereskedelmi járaton tilos mobilozni a fel- és leszállás, illetve a repülés alatt.
Nem a gépek veszélyesek, hanem a terroristák
Az FCC által a múlt héten megkérdezett szervezetek leginkább attól tartanak, hogy a mobiltelefonnal felszerelt terroristák egy a 2001. szeptember 11-ikihez hasonló esetleges merénylet során egyeztetnek egymással, földön maradt társaikkal vagy egy másik repülőgépen utazó terroristákkal, és ezzel megnő a tervezett merényletek végrehajtásának esélye.
A biztonsági szervek már amiatt is aggódnak, hogy a mobiltelefonálók irritálóan erős zajt keltenek a gépeken a csevegéssel, és ezzel zavarják a személyzetet és utastársaikat, de az igazi veszélyt az jelenti, hogy az egyes hívókat nehéz azonosítani. Ha feloldanák a mobiltilalmat a kereskedelmi járatokon, a bűnüldözők mindenképpen azt szeretnék, hogy telefonálás előtt mindenki jelezze, a repülőgép melyik részében tartózkodik pontosan, és olyan rendszerre is szükség van, amellyel a lehető leggyorsabban azonosítani lehet a hívások kezdeményezőit. Erre azért van szükség, mert a merényletek közben általában akad olyan időszak, amikor a hatóságok valamilyen módszerrel közbeléphetnek és esetleg megakadályozhatnak egy öngyilkos terrorakciót, áll az FCC-hez eljuttatott jelentésben.
Csetelés, légipánik, kész a baj
A három szervezet azt is a mobiltelefónia ártalmai közé sorolja, hogy a készülékekkel távirányítású bombák is működésbe hozhatók, bár elismerték, hogy rádióhullámokkal működő eszközök már jó ideje alkalmasak távrobbantásra, és hogy a repülőtéri biztonsági vizsgálat a legfontosabb a terrorizmus elleni harcban. A légikísérők képviselői azt állítják, vészhelyzetben megnehezítenék a dolgukat az egyfolytában mobilozó utasok, arról nem is beszélve, hogy a felelőtlen csetelés fokozza az ilyen esetekben eluralkodó légipánikot.
A légi mobilozást a változtatást sürgető FCC-n kívül egyébként a szövetségi légügyi hatóságnak, az FAA-nek is engedélyeznie kell.