Salamon
12 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Eminem lemeze lesz a globális kísérleti nyúl

2002.05.05. 10:41
Az Universal Music zenekiadó, a francia Vivendi Universal médiakonszern leányvállalata tárgyalást folytat Eminemmel az amerikai rapsztár új, "The Eminem Show" címmel készülő CD-jének, és az ebből származó kislemezeknek másolásvédelem alá helyezéséről - értesült a Cnet. Eközben egy amerikai tanulmány a CD-eladások visszaesésének okát az egyre kevésbé igényes zenékben és a kritikusabbá vált vásárlókban látja.
Amennyiben megegyezik Eminem és az Universal Music, megvalósulhat az audio CD-k másolásvédelmének nagyszabású próbája. A zenei ipar a hagyományos CD-k eladási statisztikáiban bekövetkező visszaesést továbbra is a CD-írók terjedésére vezeti vissza.

Mindenekelőtt az amerikai kiadók helyezik egyre inkább a hangsúlyt a másolásvédelmi megoldásokra, melyek tökéletesítését az informatikai ipartól várják. Mostanáig a megfelelő eljárásokat csak részpiacokon, illetve országspecifikusan terítették. Az új Eminem CD-vel első alkalommal tesztelnék, hogy a másolásvédelem a tömeggyártás esetén is hatékony lehet-e.

Eminem, a vízválasztó

A rapper 2000-ben megjelent CD-jéből ("The Marshall Mathers LP") világszerte 17 millió darabot adtak el. Az új lemez az idén az előrejelzések szerint szintén igen kelendő lesz. Mindenesetre kritikusok arra is rámutatnak, hogy a védett hanghordozókat csak a CD-lejátszók képesek kezelni. Vagyis lehetetlen a használatuk a számítógépen vagy mobil készülékekben. Néhány esetben még az autóban való meghallgatásuk is akadályokba ütközik. Most az Eminem-lemez eladásai megmutathatják, hogy a fogyasztók elutasítják-e a másolásvédelmet, vagy sem.

Az informatikai ipar képviselői ismételten figyelmeztetnek arra, hogy minden másolásvédelmi eljárást fel lehet törni, és soha nem lesz lehetséges biztosítani az abszolút védelmet. Piaci elemzések ezen kívül a vásárlói szokások alapvető változását jelzik előre. A felhasználó mindenféle formátumba át akarja konvertálni a zenéjét, hogy annak élvezete flexibilis és mobil lehessen. Vagyis sokkal inkább egy új üzleti modellre volna szükség.

A rossz zene okozza a visszaesést?

A jelek szerint a zenefogyasztás területén messzire ható fordulat következett be. Míg korábban a hallgatók az ismert előadók lemezeit egyszerűen megvették, most a dalokba a pénzköltés előtt inkább belehallgatnak az interneten.

Amerikai egyetemi professzorok most nyilvánosságra hozott tanulmánya azt állítja: megtalálták a valódi okát annak, miért csökkennek a CD eladások és a zenei ipar forgalma. A szerzők szerint nem a Napster, KaZaA és más cserebörzék tehetnek erről, hanem maguk a kiadók, akik egyre rosszabb zenét dobnak piacra.

Meghallgatja, nem veszi

A zenei cserefórumok segítségével, és a CD-kbe való belehallgatás révén a fogyasztók sokkal hamarabb, ráadásul saját fülükkel kideríthetik, milyen jók vagy rosszak a lemez számai, és így sokszor kereskedelmi forgalomban pénzt sem költenek rájuk - állítja a tanulmány.

A büszke "Az internet és az ingyenes zene - hogyan fordíthatja hasznára a lemezipar ezt az aknamezőt" címet viselő elemzést a Connecticut egyetemen dolgozó Ram D. Gopal és Sudip Bhattacharjee, illetve a New York-i egyetemről Lawrence Sanders állította össze. A tanulmány a "Communications of the ACM" és a "Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce" című szaklapok következő számában jelenik meg.

A szakértők összegzése szerint nem a kalózmásolatok és a P2P hálózatok tehetők felelőssé a csökkenő eladási mutatókért, hanem az internetes korszak sokkal kritikusabbá vált fogyasztói. Míg korábban elegendő volt egy ismert név a magas darabszámokhoz, ma már belehallgatnak a vásárlás előtt az albumokba, hogy egyáltalán megéri-e pénzt kiadni rá.

A tanulmány szerint a zenei ipar a hosszú éveken át követett téves politika gyümölcseit szüreteli le. A múltban remek forgalmat bonyolíthattak olyan CD-k sorával, ahol egy valódi hit mellé másodosztályú töltelékzenét pakoltak. De ezek az idők a cserebörzék beindulása óta elmúltak.

Az internetes cserebere mellékhatásának nevezik a szerzők, hogy mindenekelőtt az új zenészek számára jelent hatalmas publicitást. Míg a kilencvenes évek elején 400 zenész tartotta megszállva a slágerlistákat, 2000-ben 600 előadót jegyeztek ugyanitt. Arról szintén az internet révén lehet szó, hogy az új médiumot a zenerajongók nem csak informálódásra, hanem digitális részletek letöltésére is használják.

Az MP3-cserélők több CD-t vesznek

Egy másik felmérésben a Jupiter Media Metrix kimutatta, hogy azok a felhasználók, akik az interneten gyakran cserélnek MP3-as számokat, több zenei CD-t vesznek, mint az átlagos zenerajongók.

Csak az online zenehallgatók 29 százalékánál módosultak a vásárlói szokások. Ezek közül 10 százalék ismerte el, hogy kevesebb CD-t vesz, mint korábban, 19 százalék pedig azt állította, hogy több pénzt fordít az ezüstlemezekre.

Az interneten gyakran fájlokat cserélgetők között a mezei zenerajongókhoz képest átlagosan 41 százalékkal magasabb azoknak az aránya, akik a korábbiakhoz képest többet költenek CD-re.

A zeneipar az adófizetők pénzéből üldözné a kalózokat

Az amerikai zenei kiadók szövetsége (RIAA) egy kongresszusi meghallgatáson újabb pénzeszközöket követelt a kormánytól a kalózmásolatok elleni harchoz. Ebből többek között a szellemi tulajdon védelmét zászlajára tűző kezdeményezés (CHIP) újabb sejtjeinek felállítását végeznék.

Frank Creighton, a RIAA alelnöke annak az aggodalmának adott hangot, hogy az egyes ügyészségek alá rendelt CHIP-ek sokkal inkább a számítógépes betörésekre fognak koncentrálni. Ez pedig egy szörnyű tragédia volna Amerika számára - fejtegette.

A zenei kalózkodással összefüggő letartóztatások és vádemelések száma a RIAA adatai szerint 2001-ben az előző évhez képest 113 százalékkal nőtt. Ugyanezen idő alatt 203 százalékkal több elmarasztaló ítéletet hoztak. Tavaly összesen 2,8 millió CD-R lemezt koboztak el, szemben a 2000-ben begyűjtött 1,6 millió darabbal. A RIAA szerint az illegális másolt zenék forgalma világszerte kereken 4,2 milliárd dollárra tehető.