Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

A maffia sofőrje voltam

2002.06.28. 10:01
Amerikai kritikusai betiltatnák a Grand Theft Autót, mivel szerintük az antiszociális és törvényellenes viselkedést jutalmazza, rajongói szerint azonban ez az év legjobb játéka. A "Nagy Értékű Autólopás" főszereplőjeként egy maffia-sofőr szerepét játszhatjuk, aki bűnszövetkezetek tagjaitól kap feladatokat és fizetséget. Egy maffia-sofőr élete igen változatos. Leüthetjük a járókelőket. Elvehetjük mások kocsiját. Használhatunk különböző fegyvereket. Lőhetünk tulajdonképpen bármire és bárkire. Felrobbanthatjuk a kiérkező rendőrautókat. Az FBI-t már tankkal várjuk. De nem vagyunk elég agresszívak, ha a katonaság még nem jött ki.
A Grand Theft Auto első verziója 1996-ban jelent meg. A fent említett tematika mellett itt összesen három városban dolgozhattunk egy-egy csoportnak. A 3D gyorsítókártyák debütáló időszaka volt ez - egyetlen felülnézeti kép a játéktérről még nem volt nagyon ciki. A grafika tehát nem volt a játék erőssége, de a három, viszonylag nagy és jól kidolgozott város, valamint maga az alapötlet miatt nagy sikert aratott. Később kijött hozzá egy elég jól sikerült, londoni témájú kiegészítő csomag is.

A második rész azonban nem volt teljes értékű folytatása az elsőnek. Hiába kapott 3D motort, hiszen a kamera még itt is csak felülről mutatta a képet. A tematika viszont változott kicsit: itt már egyetlen város három negyedében folyt a játék, és egyszerre három gangnek is dolgozhattunk, de ügyelnünk kellett arra, hogy egyik csoport se haragudjon meg ránk túlságosan.

Fogd a pénzt és fuss

Kattintson a nagyításhoz!A harmadik rész - remek 3D motorja segítségével - filmszerű élményt nyújt. Az intro elmeséli, hogy barátnőnk egy jól sikerült bankrablást követően lelő minket, és lelép a pénzzel, a börtönbe menet azonban szerencsénkre támadás éri a rabszállítót - a Yakuzák valamiért elvisznek egy öregembert. Mi is kiszabadulunk, de Liberty Cityben kemény az élet, így hamarosan már a maffia osztja a lapokat.

Az első feladatokat Portlandban kapjuk. Portland proliváros, kínai és piros lámpás negyeddel, hatalmas teherkikötővel. Az utcákon grasszáló stricik, prostik, zsebesek és autótolvajok mellett komoly érdekeltségekkel rendelkezik az olasz Maffia, a mexikói Diablók és a kínai Triádok. Mint említettem, Portlandben a maffiának dolgozunk, végigkísérve egy háborút a kínaiakkal és megakadályozva a kolumbiaiak betörését a drogpiacra. Staunton Island, az üzleti negyed a következő állomás. Felhőkarcolói, óriási felüljárói, széles útjai, gyors kocsijai és jól fizető munkái vannak. De a leggyorsabb autók, a legszebb villák és a legzsírosabb melók Shoreside Vale-ben várnak minket.

Az autó fogyóeszköz

Kattintson a nagyításhoz!A város negyedei már önmagukban is elég nagyok és nagyon jól kidolgozottak. Az iránymutató 3D motor hűen visszadja az egyes témákat, Portlandben újságpapírt visz a szél, Staunton Islanden viszont megcsillan a neonfény a pocsolyák vizén. Az autók az idő előrehaladtával vérmérséklettől és ügyességtől függő mértékben ugyan, de kopnak. Egy-egy karambol során lemaradhat a lökhárító, a motorház vagy a csomagtér teteje, vagy akár valamelyik ajtó. A tárgyak fizikai modelljei is elég jók, remek látvány, mikor az ütközésben kinyíló és a kanyarban erősen lengő bal első ajtót hősünk menet közben magára vágja.

Az egyes autótípusok vezethetőség szempontjából is erősen különbözőek. Előfordulhat, hogy egy szerencsétlen kanyarvételt követően oldalra dőlve marad a nem sokkal korábban lopott fagylaltoskocsi. Úgy bizony, fagylaltoskocsi, hiszen ebben a részben több, mint ötven járművet vezethetünk, köztük motorcsónakot is. A városrészek között akár metróval is közlekedhetünk, de autózni is érdemes, hisz a tucatnyi rádióadó három órányi zenét nyom operaáriáktól a reggae-n és a nyolcvanas éveken keresztül a tört ütemig. Személyes hiányérzetem csak a motorokkal kapcsolatban van, de bízom benne, hogy egy következő részben már ismét találkozhatunk velük.

A játék menetét követhetjük az autós játékoknál megszokott nézőpontokból, vagy a régi, jól bevált felülnézeti képben is. Jó elképzelés a mozikamera, amely több kameraállás között váltogat, egészen jól eltalálva a megfelelő pillanatokat. Sajnos azonban fő kamerája a bal első kerék mögött, földmagasságban van, a kocsi orra pedig kitakarja szinte a látótér kétharmadát (jelentős balesetveszélyt okozva ezzel).

Naplemente és csilingelő töltények

Kattintson a nagyításhoz!Liberty Cityben egy nap fél óráig tart. A nap lemegy és feljön, van éjszaka és van nappal. Az időjárásról sem feledkeztek meg: néha eső, néha pedig köd zavarja a közlekedést. Ha viszont szép idő van, miért ne néznénk meg a naplementét? A várostól távol, csak annak halk moraját hallva? Simán, mert a hangok is igen jól sikerültek. Autózúgás, dudák hangja, fékcsikorgás, ütközés, csapódó ajtók, halk lövések az UZI-ból, majd töltények csengése a földön, kiabálás, szirénázás, felbőgő motor és kerékcsikorgás... Minden tökéletesen a helyén.

Tény, hogy ez a játék rendkívül agresszív viselkedésre is lehetőséget ad, de nem hagy büntetlenül semmilyen komoly durvulást. A gyorshajtást még elnézik a rendőrök, de ha beléjük hajtunk, ha túl sok gyalogost gázolunk el, vagy ha egyszerűen csak sorban lövöldözzük le a járókelőket, biztosan ránk fognak gerjedni. Nem hagynak megtorlatlanul olyan szintű erőszakot, mint mondjuk a kiadó csak Playstationön megjelent State of Emergency c. játékának rendőrei.

A halálnál csak a fogság rosszabb

Ha pedig üldöznek, nincs más megoldás, mint gyorsan kocsit váltani, enyhítő körülményként beszerezni pár seriffcsillag-alakú power-upot, vagy komolyabb esetben behajtani egy műhelybe, ahol átfényezik és újrarendszámozzák az autót. Persze odáig el is kell jutni, hiszen a rendőrök kellően súlyos helyzetben akár nekünk is hajtanak - akár a valóságban. Ha elkapnak vagy ha meghalunk, minden fegyverünk elvész, a játék pedig folytatódik a rendőrség vagy a kórház épülete előtt.

Remélem, hogy a GTA sorozat nem szakad meg ezzel a résszel. A filmszerű élmény, a remek cselekmény sikerre predesztinálja ezt a sorozatot, még ha kritikusai túlságosan agresszívnak is találják. Szeretném egy következő részben motorról lőni az olasz maffia tagjait, és nagy jövőt látok például abban, hogy a játékos be tudjon menni a város egyes épületeibe - hogyha másért nem, hát bankot rabolni.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?