További Net cikkek
Hetven kategória, több száz jelölt, száznegyven nyertes: végeláthatatlan listává duzzadt az először 1997-ben átadott Webby díj jelöltjeinek és nyerteseinek névsora. Viszont amennyire hosszú , annyira kiszámítható. Az ideiek közül rengeteg jelölt nyert már a korábbi években, új név kevés van, és míg régebben könnyen lehetett találni a díjazottak között viszonylag ismeretlen, de megismerésre méltó szájtokat (2000-ben például a Google, a Napster és a Stile Project nyert), mára az egész versenyt belengi a netre való meneküléssel próbálkozó mainstream izzadság- és a corporate bullshit szarszaga.
Ki gondolta volna például, hogy a világ összes webszájtja közül az Adidasnak van a legjobb kezdőlapja? Vagy hogy a funkció alapján a NIKE ID-é a legjobban megtervezett szájt? Hogy a legjobb szélessávú szolgáltatás épp az NBC neten megtekinthető Office-sorozata, amiről amúgy a világ jó része, így a magyar nézők is le vannak tiltva?
A humor kategóriát idén immár a megszámlálhatatlanadik alkalommal nyerte az amerikai egyetemisták kedvenc vicclapja, a The Onion online verziója. Ugyanitt a közönségszavazás győztese a FAIL blog, ami szintén nem mai gyerek, a további jelöltek között pedig szerepel még a Huffington Post és a Comedy Central két műsorának webes adaptációja, a South Park Studios és az Indecision.
Times vagy Guardian?
Annyi biztos, hogy jelen pillanatban a világ legeslegjobb szájtja a Webby díjakról döntő szervezet, az International Academy of Digital Arts and Sciences (IADAS) és a közönség szerint vagy a brit Guardiané, vagy az amerikai New York Timesé. A Guardian megnyerte a legjobb újság és a legjobb podcast díját, indult még a legjobb vallási szájt címért, és jelölték a legjobb minőségű írások kategóriában is. Ez utóbbit viszont a New York Times nyerte meg a „legjobb gyakorlat" (best practices) kategória mellett, és persze a közönségszavazatok szerint a Times lett az első számú webes napilap, megelőzve az online Observert, az Independentet és a londoni Timest.
A legjobb hírszájt az a BBC lett, amely 2007-ben három díjat is kapott, 2008-ban meg kettőt – idén viszont nem adták neki oda a legjobb online rádiónak járó díjat, mert azt amerikai megfelelője, az NPR kapta. Nyomtatott ős nélküli szájtok nyerték viszont a politika kategóriát, a zsűri a Huffington Postot, a közönség a FactCheck.org-ot ítélte a legjobbnak.
Az eddigi webes eredményeik alapján kiemelt díjazottak, az idei Webby húzónevei is jórészt a szórakoztatóiparból érkezett celebek, akik azzal vívták ki az elismerést, hogy a többieknél szorosabban ölelik magukhoz az online médiát.
2009 legkiemelkedőbb webkomikusa a Jóbarátok Phoebejeként ismert Lisa Kudrow lett a Web Therapy néven futó viccesvideó-sorozatban nyújtott teljesítményéért; a legjobb webszínésznő a Wired címlapját is megjárt Sarah Silverman, akinek az „I'm Fucking Matt Damon" című vicces videója egyesek szerint valóban vicces. Tekintsük is meg közösen:
Az év webfilmese-webvideósa Seth MacFarlane, a Family Guy alkotója lett, aki az indoklás szerint szájtjával, a sethcomedy.com-mal „bátran belépett az eredeti webes tartalom találkozása a hirdetéssel nevű arénába, és sikeresen kamatoztatta kreativitását és humorát egy bimbódzó iparágban". Az év webes személyisége Jimmy Fallon, aki NBC-s komikus létére (Late Night with Jimmy Fallon) ugyancsak bátran használja a webet.
Az idei Webby-ceremónia abszolút sztárját, az év webművészét előre sem volt nehéz megjósolni: ő Trent Reznor, a Ninch Inch Nails kalapácsa, a web hőse, aki nemcsak hogy ingyen letölthetővé tette tavalyi albumát, a The Slipet, de ahhoz képest, hogy ingyen volt, még jó nagyot is kaszált rajta, miután kiadta cd-n limitált, mindössze 250 000-es példányszámban.
És végül a 2009-es év áttörése a Webby zsűrije szerint a 2006-ban alapított Twitter, ahol mindenki beírhatja, mit csinál éppen, megannyi örömteli percet szerezve ezzel barátainak, ismerőseinek.