Hortenzia, Gergő
8 °C
17 °C
Index - In English In English Eng

Eltűnik az IE előnye

2009.05.11. 17:05 Módosítva: 2009.05.11. 17:07
2007. májusa óta sokat vesztett erejéből az Explorer, szakértők szerint a folyamat megállíthatatlan.

Az elmúlt hónapokban tovább csökkent a Mictosoft böngészőjének a piaci részesedése. Bár mostanában jelent meg az Internet Explorer 8-as verziója, amit a redmondiak a leggyorsabbnak neveztek a világon (de csak ők), az átpártolás a rivális böngészőkhöz tovább folytatódik.

A Net Applications szerint a böngészőnek 66,1 százalékos részesedés jutott áprilisban, ami már önmagában jelentős zuhanást jelent az elmúlt évek adataihoz képest. A konkurensek együttes támadást intéztek az IE ellen, hiszen a Firefox 22,5 százalékos eredménye, a Safari 8,2 százaléka, a Google Chrome 1,4 százaléka, valamint a többiek 0,8 százaléka külön-külön nem jelentős, de együtt már csak kétharmados szerepet hagytak meg a Microsoftnak.

A változás mindenesetre óriási: az oldalon kattintgatva két évet tudunk visszautazni az időben, és az adatokból kiderült, hogy 2007. májusában még egészen más kép fogadta a statisztikusokat. Az online gépeket vizsgáló Net Applications szerint akkoriban még 79 százalék jutott az Explorernek, míg a Firefox csak 14,6 százalékon, a Safari meg 4,84 százalékon állt. Ezek a böngészők azóta 54-70 százalékkal növelték részesedésüket, és semmi jel nem utal arra, hogy a folyamat lassulna.

Sőt, a Net Applicationsnél az adatok átvizsgálása után arra jutottak, hogy a Firefox piaci részesedése november végére elérheti a 25 százalékot, míg a legnagyobb konkurens további gyengülésre van ítélve. A szakértők szerint legalábbis két éven belül ötven százalék alá csökkent az Explorer részesedése, bár kérdés, változtat-e a folyamaton, hogy a Windows 7 alapértelmezetté teszi a redmondi böngészőt.

Az európai és azon belül a skandináv, meg a kelet-európai térség egyébként messze megelőzi a világpiaci trendeket. A Firefox összesített részesedése Magyarországon például már meghaladja a 47,5 százalékot, és nagyjából hasonló méretű az Internet Explorer piaca is. A külföldi tapasztalatokhoz képest meglepő az Opera egész jó, 2,5 százalékos eredménye, ahogy a Safari jelentéktelen 0,4 százaléka is meglepő a külföldi adatok ismeretében.