Lebuknak a sunyi webszájtok
További Net cikkek
Nem maradnak ezentúl észrevétlenek azok a változtatások, amelyeket a webszájtok sokszor titokban írnak a szolgáltatásra (terms of service, TOS), vagy a személyes adatok kezelésére vonatkozó feltételekbe (privacy policy). Az amerikai Electronic Frontier Foundation (EFF) ezen változtatások nyomon követésére indította pénteken a TOSback nevű szolgáltatást, amely folyamatosan összehasonlítja az új, módosított feltételeket a korábbi verzióval, így nem kell mindig újranyálazni a kisregény méretű apró betűs részeket.
Egy átlagos netező évente 1200 webszájtot látogat meg, 10 percébe telik, hogy átolvassa az ott leírt adatvédelmi irányelveket, és további 6 perc, mire sikerül értelmeznie is azt, derül ki a Carnegie Mellon Egyetem tavalyi felméréséből. Ha valaki az összes apró betűs feltételt, kikötést és záradékot végig akarná olvasni, az 201 órájába, vagyis több mint 8 napjába telne.
Kékkel a régi, sárgával az új
Megesik, hogy egyes cégek vissza is élnek a helyzettel: a Facebook például idén februárban a feltételek közé csempészett egy olyan kitételt, miszerint a felhasználók összes feltöltött adatával a cég rendelkezik, még azután is, hogy törölték magukat a rendszerből. A Facebook a felháborodás hatására visszavonta ugyan a szóban forgó szakaszt, de a legtöbb szájt továbbra is változtatgatja a felhasználási feltételeket, és csak ritkán figyelmezteti a látogatókat az új szabályokról.
A TOSBack húsz szájtot követ, köztük a legnagyobbakat az Amazontól az eBayen át a YouTube-ig. A feltételekben bekövetkezett változtatásokról időrendben, blogszerű formátumban ad hírt, és RSS-feedben is tájékoztat róluk. A korábbi és a módosított szöveget két oszlopban, egymás mellett teszi közzé; kékkel jelöli, amit kitöröltek belőle, sárgával, ami belekerült.
A munkát láthatóan gép végzi, aminek az az előnye, hogy egy vesszőnyi változás sem maradhat észrevétlen. Hátránya viszont, hogy a rendszer minden vesszőnyi változást becsületesen lejelent, és nem tesz különbséget egy helyesírási hiba vagy egy milliókat érintő adatvédelmi változás között. A legfrissebb módosítások között például a Facebookról megtudjuk, hogy a postacíme 156 University Avenue-ról 1601 S California Avenure-ra változott; a YouTube-ról, hogy a magánszférára vonatkozó rendelkezései 2009. február 24. ás március 11. között változatlanok maradtak. Hasznos tudni viszont a GoDaddy internetszolgáltató doménregisztrációs feltételeiben beállt változásról: a május 22-én módosított szöveg szerint az ügyfél a szerződés aláírásával hozzájárul ahhoz, hogy adatait a WHOIS nyilvános adatbázisában is megjelenjenek.