Emma
9 °C
26 °C

A Facebook az új vadnyugat

2010.11.03. 14:49
2010 a Facebook éve a magyar interneten, ezt már pár hónappal az év vége előtt is nyugodtan ki lehet jelenteni. Az oldal elérte a kétmillió regisztrált magyar felhasználót (ennek nagyjából a fele a napi látogatók száma), egy év alatt megduplázta a magyar látogatottságát, és utolérte a sokáig verhetetlennek tartott Iwiwet.

Az elsöprő népszerűség egyenes következménye, hogy a portál óriási lendülettel tör be a magyar online reklámpiacra is. Ezzel törvényszerűen együtt jár az ügyeskedők, spammerek és vírusterjesztők megjelenése, akik azt használják ki, hogy az egyszeri júzer a közösségi oldalon hirtelen mindent elfelejt, amit az internetről tanult, minden hülyeséget elhisz, minden trükknek bedől, mindenre ráklikkel amit lát, és minden szemetet boldogan ajánl tovább az ismerőseinek.

Vírus!

2010 elején több biztonságtechnikai cég is arra figyelmeztetett, hogy idén a Facebook válhat az adathalászok és rosszindulatú programok első számú vadászterületévé. Ez be is jött: szinte hetente érkeznek hírek félelmetes sebességgel terjedő új Facebook-vírusokról, amelyek ugyanarra a trükkre épülnek. Kiposztolják magukat a felhasználó üzenőfalára valami jól hangzó szöveg kíséretében, és arra várnak, hogy valaki, bízva az ismerősökben, kíváncsian rákattintson – és már meg is van a következő áldozat, akinél megint kikerül az üzenőfalra, és így tovább.

Hasonló láncreakcót lehet kiváltani a bármilyen weboldalba beszúrható like gomb kreatív használatával. Egy html-trükkel megoldható, hogy az egész oldalunk fölé egy hatalmas, láthatatlan like gombot rakjunk, így a látogatónk bárhová kattint, ha éppen be van jelentkezve a Facebookra, rögtön közhírré teszi az üzenőfalán, hogy mennyire tetszik neki az oldalunk, és ajánlja az ismerőseinek is, így turbózva fel a látogatottságunkat.

Reklám, ingyen

Mivel a Facebook óriási reklámfelület, sokan vannak, akik igyekeznek rajta úgy megjelenni, hogy lehetőleg ne kelljen fizetni érte. Ilyen trükk például belépni egy minél nagyobb csoportba, és ott, ha van jogosultságunk rá, akkor az üzenőfalra, ha nincs, az üzenetek alá, a kommentekbe pakolni a reklámunkat. Utálni fognak érte, de rengeteg emberhez jut el az üzenet.

Hasonló kerülőút, ha eseményként hirdetünk meg valami reklámfogást, hiszen az eseményeket nem lehet szűrni az üzenőfalunkról, és ha csak egy ismerősünk feliratkozott, meg fog jelenni nálunk is. Ezt azzal szokták még feldobni a reklámozók, hogy magukkal a résztvevőkkel hívatják meg a teljes ismerősi körüket a Nyerj wellnesshétvégét, lcd-tévét, okostelefont! típusú kamu eseményekre, akik boldogan és önként terjesztik a reklámüzenetet.

facebookvadnyugat

A jelenség elleni tiltakozásként született a Ne basztass, nem akarok nyerni Facebook-csoport, de sokat nem sikerült elérniük, leginkább csak  a tagok dühöngenek magukban. Mivel az eseményekről feljegyzi a Facebook, hogy hányan iratkoztak fel rá, láthatjuk, hány embert érnek el az ilyen reklámakciók: nem ritka az ötven–százezer feliratkozó.

A Facebook szerint egyébként ez a trükk kimondott hungarikum, más területről nem nagyon találkoztak ilyesmire érkező panaszokkal. Ez azt is jelenti, hogy a probléma valószínűleg elég alacsony prioritású a programozók falára kiakasztott listákon Palo Altóban. Azért van remény.Az üzenőfalakra spamelő alkalmazások jogait például simán lekorlátozták, amikor kezdtek nagyon idegesítők lenni.

Pénz, ingyen

A Facebook iwiwesedését és a tizenéves korosztály átvándorlását jelzi a néhány hónapja beindult trend, a lájkgyűjtőoldalak felfutása. Az alapötlet egyszerű: készítünk egy oldalt, amire kiteszünk egy Hahota-évfolyamra való régi viccet, egy idézetgyűjteményt, és minden bejegyzés mellé egy like gombot. Ha már megy a szekér, ezt meg lehet toldani azzal, hogy a látogatók is írhassanak fel rövid, jópofa szövegeket, amit a többiek lájkolhatnak a Facebookon.

facebookvadnyugat2

Bár ennek első látásra semmi értelme nincs, a Lajk.eu, a Likeabuzz, a DislikeDislike és a hasonló oldalak sikere azt mutatja, életképes az ötlet. És mivel külső oldalról működik, az oldal gazdája annyi hirdetést pakolhat ki, amennyi csak elfér, egy facebookos trend oldalvizén keresve pénzt gyakorlatilag a semmivel.

Spam, spam, wonderful spam

A közösségi oldalakon az összes trükkös reklám, adathalász-próbálkozás és vírus ugyanazt a jelenséget használja ki: azt, hogy szinte vakon megbízunk az ismerőseinkben (még akkor is, ha valójában nem is ismerjük őket, ahogy azt a tesztünk is megmutatta). Ha valóban a Facebook az új internet, a felhasználók elég rossz hatásfokkal hozták át ide azt a józan észt, netikettet és adatvédelmi tudatosságot, amit előtte magukra szedtek a net közösségi oldalon kívüli részén. Persze előbb-utóbb majd kialakulnak az íratlan szabályok itt is, de addig marad a Facebook-vadnyugat.

Furcsa módon a klasszikus spam, vagyis az oldal saját levelezőrendszerén tömegesen kiküldött reklámlevelek jelensége szinte teljesen ismeretlen a Facebookon (az Iwiw viszont valósággal fulladozik benne). A trükkösebb megoldásokat viszont a magyar spamtörvény nem is tekinti levélszemétnek – a miénknél jóval megengedőbb amerikai szabályozás pláne nem. Maradna a szűrés, azt azonban csak alkalmazásra, vagy emberre lehet beállítani, hogy ne lássuk az üzeneteit – kulcsszavas filterezésre nincs technikai lehetőség a Facebookon.

Nincs más megoldás, mint tűrni a spamet, vagy jól összeveszni miatta az ismerőseinkkel – alátámasztva vele annak az amerikai kutatásnak az eredményét, ami szerint a legtöbb megszakított facebookos kapcsolat oka a sok értelmetlen bejegyzés az üzenőfalakon.