A cégek – amelyek között megtaláljuk az IBM-et, a Linden Labet és a Multiverse-et is – egyelőre még csak közös gondolkodásra ültek össze, de a szándékuk világos: olyan standardokban szeretnének megegyezni, amelyeknek aztán megfeleltetnék az általuk fejlesztet virtuális világokat, metaverzumokat, lehetővé téve így a világok közti átjárást. A Second Life és a többi hasonló online világ között ugyanis jelenleg nem mozoghatnak át a felhasználók virtuális karaktereikkel, azaz avatárjaikkal. Ha valaki például a Second Life-ban és a Multiverse Network által gyártott online világokban is szeretne elmerülni, mindegyikhez külön kell készítenie egy avatárt.
A szabványok alkotói máris arról beszélnek, hogy a virtuális világokból végül egy "háromdimenziós internet" is formálódhat, vagyis elképzelésük szerint a jövő júzerei nem képes-szöveges honlapokon fognak navigálni, hanem térhatású virtuális világokban. Jaron Lanier, a Kaliforniai Egyetem tudósa szerint az online 3D-környezet fontos előrelépés lenne az embereknek. "Az emberi érzékelés három dimenzióhoz szokott, az agyunknak is kényelmesebb lenne egy háromdimenziós felület" – fogalmazott Lanier. Michael Rowe, az IBM intraverzumának (belső virtuális világának) vezetője szerint is a háromdimenziós internet a következő logikus lépés.
Tényleg kell ez?
A szabványoknak elsősorban a fejlesztői platformok között kell találniuk valamilyen közös nevezőt, hogy az avatárok mozoghassanak köztük, és hogy például az MTV Virtual Pimp My Ride című szolgáltatásában megbuherált pixelautókkal a Second Life világába is be lehessen hajtani. Jon Vatte, az OLIVE virtuálisvilág-platformot fejlesztő Forterra Systems vezetője már elkészített egy javaslatot a szabványokra. A Multiverse és a Linden Lab egy olyan alapprogramban gondolkodik, amire több virtuális világot lehetne építeni, amelyek között a közös alap miatt szabad az átjárás – ezt amolyan prototípusnak szánják.
Kérdés, mennyire elrugaszkodott a fenti elképzelés a valóságtól. A Second Life kapcsán egyre gyakrabban emlegetnek kipukkadó lufit, és tény, hogy a virtuális világ több mint 9 millió felhasználójából egyszerre csak néhány tízezer kószál az igencsak kihalt szervereken. Ezek alapján egyáltalán nem biztos, hogy az átjárhatóság továbbgondolása, a háromdimenziósnak nevezett internet kell majd az embereknek. Lanier szerint az egységesítés akadálya lehet az is, hogy a fejlesztők ódzkodni fognak az uniformizáló szabványoktól.