Erzsébet
1 °C
4 °C

Százezer háztartás használna szélessávú internetet

2002.10.29. 17:01
A szélessávú internethozzáférésre épülő alkalmazások az internetezők nagyobb tömegét mozdíthatják meg azáltal, hogy átformálják a társadalom információ- és tudásszerzési mintázatait, valamint szórakozási szokásait. A BellResearch és a Siemens közös, "A szélessávú internethozzáférésre épülő alkalmazások piacpotenciálja" című tanulmánya szerint legalább 100 ezer - jelenleg modemmel netező - háztartás váltana szélessávra, ha a nagyobb sebességen túl közvetlen előnyét is élvezhetné a multimédiára épülő információs szolgáltatásoknak, elektronikus távképzési formáknak vagy audiovizuális szórakoztató tartalmaknak.
Az otthoni internetezők kétharmada az áprilisi adatfelvétel időpontjában analóg modem segítségével érte el a világhálót, bár már minden ötödik válaszadó ISDN-en keresztül szörfölt. A nagyobb adatátvitelt lehetővé tevő, szélessávú hozzáférési megoldásokat - a háztartás részéről komolyabb beruházást igénylő ADSL-t, valamint a kábeltévés megoldást - a megkérdezettek közül mindössze minden tizedik vette igénybe az első negyedév végén.

1. ábra
Otthoni internetkapcsolatok típusa 2002. áprilisban

Bázis: otthoni internethozzáféréssel rendelkező háztartások, N=635 válaszadó

Gyors letöltés kell nekik

A modemes vagy ISDN kapcsolattal rendelkező hazai netezőket egyelőre természetes módon a szélessávú hozzáférés alapvető előnyei, a nagyobb sebességű letöltés és adattovábbítás érdekli leginkább, hiszen szeretnék eddigi szörfözésüket kényelmesebbé tenni. A BellResearch és a Siemens közös kutatásában arra keresett választ, hogy az otthoni netezőket a szélessávú hozzáférés triviális előnyei mellett milyen - fejlettebb országokban már megvalósított - alkalmazások hozhatnák lázba, vagyis a jelenleg modemes vagy ISDN kapcsolattal rendelkezőket mivel lehetne jelenlegi hozzáférésük modernizációjára ösztönözni. A kutatás 15 különböző szolgáltatás iránti érdeklődést és keresletet mért fel.

Igénylik az online oktatást és archívumot

A legnagyobb motiváló tényezőnek az információ- és tudásszerzéshez kapcsolódó szolgáltatások bizonyultak: tíz közül kilenc otthoni felhasználót érdekelné, hogy bizonyos szakterületekre vonatkozóan oktatási programokban vehessen részt, vagyis interneten keresztül férhetne hozzá egyetemi előadások anyagaihoz, vagy vehetne részt online nyelvtanfolyamon. Az "e-learning" során saját maga határozhatná meg a tanulás idejét, tempóját, módszerét, valamint a tananyag tartalmát, sőt elektronikus fórumokon vitathatná meg társaival az elhangzott anyagot, webes felületen keresztül tesztelhetné tudását, vagy az oktató a kijavított teszteket e-mailen küldhetné el a diákoknak.

Hasonlóan kedvező fogadtatásra számíthatnak az olyan online archívumok, amelyek segítségével egy virtuális könyvtárhoz hasonlóan online módon férhet hozzá a felhasználó az egyébként nehezen beszerezhető dokumentumokhoz (pl. szakfolyóiratok cikkeihez, fotóarchívumokhoz, statisztikai adatokhoz, stb.).

2. ábra
Szélessávú alkalmazások, melyekre igény mutatkozik [%=a szolgáltatásra igényt tartók aránya]

Bázis: otthoni internethozzáféréssel rendelkező háztartások, N=635 válaszadó

Amerikában filmeket néznek

A tengerentúlon a szélessávú kapcsolatok felhasználói körében a szórakozás-központú multimédiás alkalmazások dominálnak, vagyis az amerikai felhasználók háromnegyede online zenehallgatásra, minden második zenei fájlok letöltésére használja az internetet, 20-30 százalékuk a világhálón keresztül (is) néz mozifilmeket, vagy tölt le virtuális videotékából filmeket a DVD-k szélesebb kínálatának köszönhetően.

A szórakoztató célú alkalmazások iránt itthon is kiemelt érdeklődés mutatkozik, igénybevételi szándékuk jelentős lenne: a hazai netezők 70-80 százalékát lázba hoznák a virtuális videotéka-alkalmazások, amely segítségével a kiválasztott filmet akár a PC-n, akár a televízión is megnézheti egy vagy több alkalommal a szolgáltatás, illetve letöltés feltételeitől függően.

Kell a Quake

A passzív szórakozás mellett minden második netező fantáziáját mozgatják meg a szélessávú internet által multimédiás funkciókkal is felruházott virtuális "játszóterek", ahol akár egyedül, másokkal, vagy mások ellen játszhat interaktív multimédiás kalandjátékokat.

A lehetséges szélessávú alkalmazások ismertetése után az analóg vagy ISDN vonalon keresztül internetezők közül minden második (48%) úgy nyilatkozott, hogy érdekelné a szélessávú internetkapcsolat: a válaszadók 28 százaléka biztosan, további 20 százaléka valószínűleg igényelné a szélessávú internethozzáférést, amennyiben azon keresztül új szolgáltatásokhoz jutna hozzá. Az alkalmazások oldaláról közelítve, a szélessávú kapcsolatra valószínűleg vagy biztosan igényt tartók hozzávetőleg 100 ezer háztartás jelentenek a privát szférában.

A tartalom a fontos

A BellResearch és Siemens közös tanulmánya szerint nem biztos, hogy a szélessávú internethozzáférések elterjedéséhez csak a szolgáltatók közötti árversenyen keresztül vezet az út. Olyan érdekes, hasznos vagy szórakoztató tartalmak létrehozására van szükség, amelyek az internet új felhasználási területeit jelölik ki. A felmérés konklúziója szerint a jövőben az az internetszolgáltató lehet nagyobb eséllyel sikeres, amely tartalom- és alkalmazásfejlesztő partnereken keresztül már nem csupán a hozzáférés-szolgáltatásra összpontosít, hanem a fogyasztók tágabb értelemben vett jövedelméért száll ringbe a hagyományos információszerzési, oktatási és szórakozási szokások megreformálásán keresztül. A készítők rámutatnak: tartalmakban gazdag jövő megteremtéséhez azonban meg kell oldani az elektronikus tranzakciók biztonsága mellett a szerzői jogi védelem alá eső tartalmak felhasználásának és disztribúciójának elektronikus kezelését is.

A kutatás módszere és az adatok reprezentativitása
A kutatás célcsoportját az otthoni internethozzáféréssel rendelkező háztartások képezték, a megkérdezett az a 14 éves vagy idősebb személy volt, aki a PC és az internet legaktívabb felhasználója a háztartáson belül. Amennyiben egyes kérdéseknél (a háztartás jövedelme, távközlési kiadásai stb.) szükséges volt, a BellResearch a háztartásfőt is bevonta az interjúba. A 2002. márciusi adatfelvétel során 635 db 20-25 perces telefonos interjú készült, amelynek eredményei regionális elhelyezkedés és településtípus szerint reprezentatívnak tekinthetők az otthoni internethasználókra nézve.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?