Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

A DoCoMo játszmája

2000.11.13. 12:27
Az America Online és az NTT DoCoMo együttműködése szakértők szerint lendületet adhat a formálódó mobilinternet-szektornak, és nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a harmadik generációs mobiltechnológiában úttörő japán cég riválisait megelőzve globális játékossá váljon.
Az Egyesült Államok és a világ legnagyobb internetszolgáltatója, az America Online és Japán legnagyobb mobiltelefon-társasága, az NTT DoCoMo, szeptember végén jelentették be, hogy statégiai szövetségre lépnek. Bár a szakértők fantáziáját a szövetség még nem mozgatta meg annyira, mint az AOL és a Time Warner tervezett fúziója, annyit azért megkockáztatnak, hogy az együttműködés mélyreható következményekkel járhat a még csak kialakulóban lévő mobilinternet-szektorban.

Tokióban indul a harmadik generációs mobilszolgáltatás
Ami a tényeket illeti. A DoCoMo 100 millió dollárt fizet az AOL Japan 42,3 százalékáért, s ezzel a vállalat legnagyobb, többségi tulajdonosává válik. Továbbá az AOL Japan a következő években 102 millió dolláros tőkeinjekciót kap a DoCoMotól és más befektetőktől. A világszerte összesen 26 millió előfizetővel rendelkező AOL 4 éve indult japán leányvállalata eddig nem volt valami sikeres a japán internetszolgáltatói piacon, melyet a nagy elektronikai vállalatok, az NEC, a Fujitsu és a Sony által alapított ISP-k uralnak. Az AOL Japan jelenleg mintegy 450 ezer előfizetővel rendelkezik, a DoCoMo reményei szerint azonban ez a szám egy éven belül 1 millió fölé emelkedik.

Az együttműködés legfontosabb része, hogy a DoCoMo biztosítani fogja az America Online e-mail és instant messenger szolgáltatását mobilinternet-előfizetői számára, kifejleszti és bevezeti a szolgáltatások I-mode változatát. Továbbá a két vállalat közös munkacsoportot állít fel, melynek feladatai közé tartozik majd a mobil- és a földi vonalas internet integrálási lehetőségeinek vizsgálata. Emellett beruházási céllal felkutatják azokat a vállalkozásokat, amelyek a harmadik generációs mobiltechnológiák fejlesztésével, a vezetékes és mobilinternet-szolgáltatások közelítésével és mobilmultimédiával foglalatoskodnak. (A DoCoMo egyébként egyedül is hatalmas összegeket költ fejlesztésre: kutatási részlege közel évi 1 milliárd dolláros költségvetéssel működik, és 900 mérnököt foglalkoztat.)

,,Bárhonnan, bármikor, bármilyen eszközzel"

I-mode mobilok
Mindkét társaság stratégiájába beleillik a szövetség. Az AOL kimondott célja, hogy szolgáltatásait bármikor, bárhonnan és bármilyen eszközzel igénybe lehessen venni. Az amerikai internetszolgáltató láthatóan már a kezdet kezdetén jelen akar lenni a mobilinternet-szektorban, ami érthető is, hiszen a cég vezetése szerint a mobilinternetezők száma néhány éven belül jelentősen meghaladja majd a vezetékes előfizetők számát. Ebből a szempontból az AOL jól választott, a DoCoMo ugyanis a mobilinternet terén minimum egy évvel megelőzte nemzetközi versenytársait.

A DoCoMo, mely minden más mobilcégnél korábban ismerte fel, hogy a kínált tartalom pörgetheti fel a mobilinternet-piacot, az együttműködésnek köszönhetően új tartalmat kap meglévő szolgáltatásához. A japán cég szempontjából azonban a szövetség csupán egy nagyobb játszma része. Az Egyesült Államokban piacvezető, de Európában is jelentős pozíciókal rendelkező America Online tartalmához való hozzáférésnek hála, a DoCoMo vonzóbb és erősebb alkupozícióban lévő partnerként tárgyalhat az amerikai és európai mobiltelefon-társaságokkal a lehetséges együttműködésről vagy résztulajdonszerzésről.

,,Ma Tokió, holnap az egész világ"

A több mint 32 millió előfizetővel rendelkező DoCoMo a japán mobiltelefon-piac 64 százalékát birtokolja, a japán mobilinternet-piacnak pedig körülbelül 80 százalékát tudhatja magáénak. (A DoCoMo név egyébként a ,,Do Communication over the Mobile Network" buzdítást rejti magában.)

A társaság alig két éve, 1999 februárjában indította el a szigetországban I-mode nevű szolgáltatását, melynek jelenleg 14 millió előfizetője van, év végére pedig már 17 millióra számítanak, ami az előfizetői szám eddig növekedése üteme alapján könnyen teljesülhet. A WAP-hívők bánatára a rendkívül sikeres szolgáltatás nem WAP-ra, hanem leegyszerűsített HTML nyelvre épül. A japán tartalomszolgáltatók is fellelkesedtek az I-mode fogadtatásán, jelenleg már több mint 18 ezer site biztosítja az előfizetőknek a legkülönfélébb tartalmat.

Az I-mode már ma is csomagkapcsolt technológiára épül, de még csak 9600 bps adatátviteli sebességet biztosít, jövő áprilistól azonban a DoCoMo - először Tokióban - elindítja harmadik generációs mobilszolgáltatását, kezdetben 386 kbps adatátviteli sebességgel. A mobilcég tehát technológiai szempontból felkészülten fogja várni azt a szórakoztatóipari tartalmat, melyet az AOL és a Time Warner fúziójából létrejövő cég kínálhat majd a mobilinternetezőknek.

A DoCoMo lényegében kinőtte a japán piacot, és az év második felében nemzetközi hadjáratra indult. Az 1992 létrejött társaság azonban meglehetősen későn lépett be a piacra, és a többi nagy játékosétól eltérő stratégiát követ. Nem vett részt a cégfelvásárlási őrületben, sem pedig a nagy UMTS-tendereken, amelyek miatt a nagy távközlési cégek olyannyira eladósodtak, hogy a brókercégek és befektetési bankok sorra minősítették le részvényeiket.

A DoCoMo inkább 15-20 százalékos kisebbségi részesedéseket vásárol, hozza a készpénzt, melyre a partnereknek a harmadik generációs szolgáltatás kiépítéséhez vagy a sávszélesség vásárlásához szükségük van, valamint a technológiát, mely garantáltan a legmodernebb a világon. A kisebbségi részesedés megszerzése után a társaság arra törekszik, hogy 50-50 százalékos résztulajdonban lévő mobilinternet-szolgáltatót hozzon létre partnerével.

Az ígéret földje

A japán cég fő ambíciója, hogy megvesse lábát a jelenleg igencsak fejletlen, de potenciálisan hatalmas amerikai mobiltelefon-piacon. A DoCoMo olyan Egyesült Államok-beli partnereket keres, akik készek elfogadni az ő W-CDMA technológiáját, mely az amerikai Qualcomm CDMA2000 technológiája mellett jó eséllyel pályázhat arra, hogy világszabvány legyen.

A WAP-ra felesküdött amerikai mobiltelefon-szolgáltatóknak eddig nem sikerült olyan mobilinternet-tartalmat kínálniuk, amely felkeltette volna a fogyasztók tömegeinek érdeklődését. Ezért ha az AOL-DoCoMo párosnak és leendő amerikai partnerüknek sikerül az I-mode szolgáltatást bevezetni a piacra, akkor jó eséllyel kihasználhatják az amerikai cégek eddigi sikertelenséget.

A DoCoMo korábban a VoiceStreammel tárgyalt kisebbségi részesedés szerzéséről, de a nagyétvágyú Deutsche Telekom leütötte a kezéről, amikor a vállalat egészére ajánlatot tett. A cég azonban természetesen más amerikai mobilszolgáltatókkal is tárgyal, a legvalószínűbb jelöltnek sokáig az SBC Communication és a BellSouth közös leányvállalatát, a Cingulart tartották, október végén azonban felröppent, hogy az AT&T, illetve mobil leánya, az AT&T Wireless iránt is érdeklődik. Mindkét cégnek jól jönne egy kis készpénz a hamarosan induló spektrumaukciókon.

Európai partraszállás

Akárcsak az Egyesült Államokban, Európában is előnyös a DoCoMo számára az AOL-lal való együttműködés, az amerikai internetszolgáltató ugyanis Európában meglehetősen erős pozíciókkal rendelkezik. Az erőteljes európai terjeszkedés mellett szól, hogy az európai mobilszolgáltatók előreláthatóan a W-CDMA technológiát fogadják majd el.

A DoCoMo nemrégiben szerzett 15 százalékos részesedést a német UMTS-tenderen sikeresen szerepelt holland KPN Mobile-ban, és 20 százalékos tulajdonrészt vásárolt a brit Hutchison 3G UK Holdingban, mely Nagy-Britanniában szerzett harmadik generációs mobilszolgáltatási engedélyt. Továbbá a japán cég szeptember végén jelentette be, hogy brit leányvállalatot alapít, Németországban pedig novemberi indulással kutatóintézetet hoz létre, mely együttműködik majd a régió egyetemeivel és kutatóintézeteivel.

A KPN és a DoCoMo jövőre kívánja elindítani I-mode szolgáltatást biztosító mobilinternet-portálját - először Németországban, Hollandiában és Belgiumban. A mobilinternet szempontjából a holland-japán duó jelentős versenyelőnnyel indul az európai piacon, eddig az egyetlen komolyabb ellenfél a Vodafone és a Vivendi által indított mobilinternet-portál, a Vizzavi.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?