Bár még csak néhány nemzetközi repülőjáraton lehet internetezni, az amerikai hatóságok máris betekintést követelnek a légiutasok e-mailjeibe. A szövetségi nyomozóiroda (FBI), illetve az igazságügyi és a belbiztonsági minisztérium egy múlt heti iratban azt követeli a légi internetezést felügyelő szövetségi kommunikációs bizottságtól, az FCC-től, hogy közvetlenül ellenőrizhesse az utasok netes adatforgalmát.
A három szervezet el akarja érni, hogy a vonatkozó bírósági határozat kézhez vételétől számított tíz percen belül hozzáférhessen egy-egy gyanús légiutas adataihoz, megtudja ülése számát és nyomon követhesse, milyen webszájtokat néz meg, milyen e-maileket küld és fogad, illetve miről társalog az olyan azonnali üzenetküldő szoftverekkel, mint az ICQ vagy az MSN Messenger. Ha az FCC igent mond, a nyomozók a mostaninál is jóval egyszerűbben mászhatnak bele a gyanúsnak ítélt utasok magánszférájába, ami több civil szervezet felháborodását is kiváltotta.
Sms-ben jön a terror?
Az aggodalmaskodó hatóságok azzal indokolják a követelést, hogy a repülőgépeken helyet foglaló terroristák e-mailben vagy cseten feltűnés nélkül össze tudják hangolni akciójukat az ugyanazon a gépen ülő társaikkal, egy másik gép utasaival vagy akár földön maradt segítőikkel. Korábban az is kiderült, hogy a légi mobiltelefon-használatnak sem az a legfőbb akadálya, hogy - mint sokan gondolták - a készülékek interferálnak a gépek navigációs berendezéseivel, hanem hogy a belbiztonság attól tart: a légiutasnak álcázott terroristák sms-ben koordinálják akciójukat, és az sem kizárt, hogy hagyományos eszközök helyett a mobillal detonálnak.
Az FCC azóta vizsgálja komolyan, hogyan terjeszthetné el a légi internetezést a repülőjáratokon, mióta kiderült, hogy az adatforgalmat bonyolító technika nem zavarja a repülőgépek navigációs rendszerét. A légi netezésre már van példa: a legnagyobb légi ISP maga a Boeing, amely a Connexion szolgáltatással óránként 20 dollárért, hat órásnál hosszabb utak esetén 30 dollárért kínál műholdas netelérést egyes nemzetközi járatok utasainak. A német Lufthansának például harmincnégy járatán lehet netezni a Boeing révén, többek között a Chicago és München, a Frankfurt és Teherán vagy a Frankfurt, Rijád és Abu Dabi között közlekedő gépeken.
A Boeingnek nemsokára európai versenytársa is lesz majd, hiszen az Airbus és a Siemens ezen a héten jelentette be, hogy közösen vág bele a légi netszolgáltatásba.