Pandora, Gabriella
-1 °C
4 °C

Szélessávra váltanak a magyar cégek

2002.11.19. 15:44
Az idei év harmadik negyedévében az ötnél több főt foglalkoztató hazai cégek körében az internetkapcsolattal rendelkezők aránya 76 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 72 százalékról - közölte a GKI Gazdaságkutató Rt. keddi budapesti sajtótájékoztatóján.
A GKI, a Westel Mobil Távközlési Rt. és a Sun Microsystems Magyarország közös kutatásából kiderül, hogy a szóban forgó cégek 39 százaléka épített ki saját honlapot, ez az arány azonban nem mutat jelentős változást a bázishoz képest.

Sikeres a szélessáv

Az elemzés szerint az elmúlt év az ADSL (digitális aszimmetrikus előfizetői vonal) típusú internetcsatlakozások sikerét hozta: míg 2001 harmadik negyedévében még csak a vállalatok 2 százaléka fizetett elő ilyen szolgáltatásra, jelenleg az 5 fő feletti cégek 13 százaléka éri el a világhálót ADSL-csatlakozáson.

Az ADSL elsősorban a modemes kapcsolódások, közülük is főkét az analóg vonali internet-hozzáférések rovására hódított, így a modemes analóg és ISDN csatlakozással rendelkező cégek aránya az egy évvel korábbi 93 százalékról 78 százalékra süllyedt. Növekedett viszont a bérelt vonallal rendelkező cégek aránya, hiszen ma már az interneteléréssel rendelkező cégek 14 százaléka választotta ezt a kapcsolódási típust.

A kutatás szerint szélessávú csatlakozások előretörése megállíthatatlannak tűnik, a várakozások szerint az ADSL kapcsolattal rendelkező cégek aránya ugyanis egy év múlva akár a 23 százalékot is elérheti, további piaci részt hódítva el a modemes csatlakozásoktól.

Kevés az interneten kereskedő cég

A felmérés alapján jelenleg a 10 fő feletti magyar cégek 4-5 százaléka értékesíti termékeit és szolgáltatásait az interneten, és hasonló azon vállalkozások aránya, amelyek a világhálón bonyolítják le beszerzéseik egy részét.

A kutatás szerint azonban ez az arány messze alulmúlja az Európai Unió tagországainak hasonló adatait, hiszen például az internetes kereskedelem területén a legelőrehaladottabb skandináv államok közül Svédországban 2000-ben a világhálós értékesítések részaránya elérte a 2 százalékot. Ezzel szemben Magyarországon az internetes értékesítések a vállalatok összes árbevételének 0,1 százalékát tették ki 2001-ben.

A felmérés szerint az internetes kereskedelem fejlődése előtt álló akadályok közül a legjelentősebb az internetes tranzakciók iránti bizalmatlanság, a hagyományos üzleti csatornákhoz és a személyes kapcsolatokhoz való ragaszkodás, az internethez otthon hozzáférők alacsony aránya, illetve a számítástechnikai és internetes ismeretek hiánya.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?