Rafael
17 °C
32 °C

Lábgombánkról is tudnak a webes cégek

2008.03.11. 10:40
Akármire keresünk az interneten, a webes cégek nyomban rögzítik a kulcsszavainkat, hogy később személyes hirdetéseket tudjanak megjeleníteni előttünk. Most kiderült, hogy e vállalatok mennyi mindent tudhatnak rólunk.

Átfogó elemzést készített decemberben a comScore a webes cégek adatgyűjtési szokásairól, így kiderült, hogy a legnagyobb cégek havonta több százszor gyűjtenek be rólunk információkat. A decemberi vizsgálatban tizenöt amerikai médiavállalat vett részt, és azokat az akciókat számolták meg, amelyek során a cégek új adathoz juthattak hozzá.

Milliárdok a szerveren

Az öt legnagyobb webes cég – Google, Microsoft, Yahoo, AOL és MySpace – több mint 336 milliárd eseményt rögzített egy hónap alatt. Ebbe nem számolták bele a hirdetőként más portálokon begyűjtött adatokat, sem az emberek által önként felajánlott adatokat, amelyeket például egy regisztrációnál adnak meg.

Adatgyűjtésben a Yahoo a legnagyobb a maga 110 milliárd rögzített eseményével, ami felhasználónként 811 adatcsomagot jelent. Persze a cégnek ennél jóval több adat áll a rendelkezésére, hiszen kiterjedt hirdetési hálózata van, és ezen keresztül további 1709 lehetősége van arra, hogy egy internetezőről még többet megtudjon. A többi versenyző sem maradt le nagyon a Yahoo mögött, írja a New York Times, ugyanakkor a fontosnak tartotta kihangsúlyozni, hogy ők nem annyira a múltbéli eseményekre koncentrálnak, hanem inkább az aktuális információkra, például a keresőkbe beírt kulcsszavakra.

Miért gyűjtenek adatot az online cégek? Az internetezési szokások alapján próbálják megjósolni, hogy a látogatójuk milyen tartalomra és milyen hirdetésre lehet kíváncsi. Ha jól eltalálják a látogató preferenciáját, akkor hatékonyabb a hirdetés, és ezért drágábban eladható. A webes cégek tehát az apró információmorzsákat követik, majd elemzéssel próbálják kirakni a teljes képet a júzerről. Aki a neten keres repülőjegyet, vagy gyógymódot a lábgombájára, ne csodálkozzon, ha a böngészőjében megjelenő reklámcsíkon találja meg a megoldást.

Nem félnek, nem tudják

A fogyasztók eddig nem panaszkodtak az adatgyűjtés miatt, de civil szakértők szerint csupán azért nem, mert semmit sem tudnak az adatgyűjtésről. A civil adatvédők szerint a helyzet igen rémisztő, mivel vágyainkat, aggodalmainkat és félelmeinket is rögzítik. A webes cégek persze tagadják, hogy ok lenne a félelemre, írja a New York Times, hiszen szigorú szabályokkal védik meg a személyes adatokat, ráadásul az emberek is jól járnak a releváns hirdetésekkel. Az amerikai lap ugyanakkora arra hívja fel a figyelmet, hogy a hagyományos médiacégek biztosan rosszul járnak a webes óriásokkal folytatott versenyben, mivel kevesebb adatot gyűjtenek be a látogatóikról.

A médiavállalatok rangsora a látogatók száma és a szájton eltöltött idő alapján alakul ki, noha az hirdetők nagy része inkább az alapján választ hirdetési felületet, hogy melyik szájt ismeri jobban a saját látogatóit. Korábban a webes cégek is csak a saját weboldalaikon tudtak adatokat gyűjteni, de az elmúlt években kiterjesztették a tevékenységüket több ezer más szájtra is: ők szervezik a hirdetéseket, így ezeken a szájtokon is nyomon tudják követni az internetezőket.

Mindet elárul a süti

Az internetezőket a szájtok úgynevezett sütik (angolul: cookie) segítségével követik. Ezek apró szöveges fájlok, és kizárólag az a szájt olvashatja, amelyik létrehozta. Bármi beleírható, például rögzíthető az összes látogatás időpontja, hogy a felhasználó milyen aloldalakon járt, mit keresett. A következő látogatáskor ezeket az adatokat beolvashatja a szerver.

Még személyesebbek ezen információk, ha regisztrált felhasználóként böngészünk, ilyenkor a felhasználónevünkhöz kapcsolódik minden egyes lépésünk. Szerencsére ezeket a sütiket egyszerű kitörölni, a személyes adatok törlése menüpontban.