Judit
3 °C
7 °C

Lábgombánkról is tudnak a webes cégek

2008.03.11. 10:40
Akármire keresünk az interneten, a webes cégek nyomban rögzítik a kulcsszavainkat, hogy később személyes hirdetéseket tudjanak megjeleníteni előttünk. Most kiderült, hogy e vállalatok mennyi mindent tudhatnak rólunk.

Átfogó elemzést készített decemberben a comScore a webes cégek adatgyűjtési szokásairól, így kiderült, hogy a legnagyobb cégek havonta több százszor gyűjtenek be rólunk információkat. A decemberi vizsgálatban tizenöt amerikai médiavállalat vett részt, és azokat az akciókat számolták meg, amelyek során a cégek új adathoz juthattak hozzá.

Milliárdok a szerveren

Az öt legnagyobb webes cég – Google, Microsoft, Yahoo, AOL és MySpace – több mint 336 milliárd eseményt rögzített egy hónap alatt. Ebbe nem számolták bele a hirdetőként más portálokon begyűjtött adatokat, sem az emberek által önként felajánlott adatokat, amelyeket például egy regisztrációnál adnak meg.

Adatgyűjtésben a Yahoo a legnagyobb a maga 110 milliárd rögzített eseményével, ami felhasználónként 811 adatcsomagot jelent. Persze a cégnek ennél jóval több adat áll a rendelkezésére, hiszen kiterjedt hirdetési hálózata van, és ezen keresztül további 1709 lehetősége van arra, hogy egy internetezőről még többet megtudjon. A többi versenyző sem maradt le nagyon a Yahoo mögött, írja a New York Times, ugyanakkor a fontosnak tartotta kihangsúlyozni, hogy ők nem annyira a múltbéli eseményekre koncentrálnak, hanem inkább az aktuális információkra, például a keresőkbe beírt kulcsszavakra.

Miért gyűjtenek adatot az online cégek? Az internetezési szokások alapján próbálják megjósolni, hogy a látogatójuk milyen tartalomra és milyen hirdetésre lehet kíváncsi. Ha jól eltalálják a látogató preferenciáját, akkor hatékonyabb a hirdetés, és ezért drágábban eladható. A webes cégek tehát az apró információmorzsákat követik, majd elemzéssel próbálják kirakni a teljes képet a júzerről. Aki a neten keres repülőjegyet, vagy gyógymódot a lábgombájára, ne csodálkozzon, ha a böngészőjében megjelenő reklámcsíkon találja meg a megoldást.

Nem félnek, nem tudják

A fogyasztók eddig nem panaszkodtak az adatgyűjtés miatt, de civil szakértők szerint csupán azért nem, mert semmit sem tudnak az adatgyűjtésről. A civil adatvédők szerint a helyzet igen rémisztő, mivel vágyainkat, aggodalmainkat és félelmeinket is rögzítik. A webes cégek persze tagadják, hogy ok lenne a félelemre, írja a New York Times, hiszen szigorú szabályokkal védik meg a személyes adatokat, ráadásul az emberek is jól járnak a releváns hirdetésekkel. Az amerikai lap ugyanakkora arra hívja fel a figyelmet, hogy a hagyományos médiacégek biztosan rosszul járnak a webes óriásokkal folytatott versenyben, mivel kevesebb adatot gyűjtenek be a látogatóikról.

A médiavállalatok rangsora a látogatók száma és a szájton eltöltött idő alapján alakul ki, noha az hirdetők nagy része inkább az alapján választ hirdetési felületet, hogy melyik szájt ismeri jobban a saját látogatóit. Korábban a webes cégek is csak a saját weboldalaikon tudtak adatokat gyűjteni, de az elmúlt években kiterjesztették a tevékenységüket több ezer más szájtra is: ők szervezik a hirdetéseket, így ezeken a szájtokon is nyomon tudják követni az internetezőket.

Mindet elárul a süti

Az internetezőket a szájtok úgynevezett sütik (angolul: cookie) segítségével követik. Ezek apró szöveges fájlok, és kizárólag az a szájt olvashatja, amelyik létrehozta. Bármi beleírható, például rögzíthető az összes látogatás időpontja, hogy a felhasználó milyen aloldalakon járt, mit keresett. A következő látogatáskor ezeket az adatokat beolvashatja a szerver.

Még személyesebbek ezen információk, ha regisztrált felhasználóként böngészünk, ilyenkor a felhasználónevünkhöz kapcsolódik minden egyes lépésünk. Szerencsére ezeket a sütiket egyszerű kitörölni, a személyes adatok törlése menüpontban.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?