További Net cikkek
Ha valaki igazán komolyan veszi a networkölést, és regisztrált az összes népszerű közösségi szájton, naponta órákat tölthet az ismerősök bejelölgetésével és kirúgásával, üzengetéssel, helytelenkedéssel. Kész rémálom. Az ismerősök ráadásul mind más helyen vannak, a volt osztálytársak az iWiW-en tömörülnek, a külföldi haverok a Facebookon, a brazil külföldiek az Orkuton, esély sincs rá, hogy mindet egyben lássa az ember.
Erre a problémára nyújt megoldást a Power.com, a Rio De Janeiró-i székhelyű metaközösségi szájt, ami mostantól összesen négy helyről, az Orkutról, a MySpace-ről, a Hi5-ról és a Facebookról szívja egy helyre az ismerősöket. A projektet egy Szilícium-völgyben kikupálódott, majd Brazíliában letelepedő amerikai vállalkozó, Steve Vachani indította még augusztusban, de a Power.com az Egyesült Államokban és Európában egészen idáig jórészt ismeretlen volt annak ellenére, hogy Brazíliában és Indiában (ahol valami csoda folytán máig a Google-féle Orkut a legnépszerűbb közösségi szájt) összesen ötmillió regisztrált felhasználót gyűjtött össze. A Power.com mostanra integrált három másik közösségi szájtot, összeszedett ötmillió dollárt a Draper Fisher Jurvetsontól, és még hármat Esther Dysontól, a médiaelméleti nagyasszonyból lett kockázatitőke-befektetőtől.
Az összes ismerős összes üzenete
A Power.com-ra bárki beléphet, aki tagja a fenti közösségi szájtok valamelyikének (ha nem, akkor meg innen regisztrálhat), és ha az egységes felületen sorban megadja az összes szájthoz tartozó loginnevét és jelszavát, egyben látja üzeneteit, ismerőseit, a híreket és a közösségeket, amelyekhez csatlakozott, akár a MySpace-ről, akár a Hi5-ról származnak.
Nyilván megszokás és ízlés kérdése, de a Power.com kezelőfelülete bizonyos szempontból áttekinthetőbb, mint alapbeállításban a Facebooké vagy a MySpace-é: központi helyen az üzenetek és az ismerősök, alattuk a közösségek és a hírek, ráadásul úgy, hogy a biztonság kedvéért minden egyes elem mellett ott van annak a szájtnak a logója, ahonnan ered. És ha valaki kizárólag az orkutos üzeneteire kíváncsi, beállíthatja, hogy csak azok látszódjanak.
További szájtok, így a YouTube és a MetaCafe használhatók Power.com-ra bejelentkezve is, ami a felületet kicsit zavarossá teszi (a Power.com menüsora külön frame-ben jelenik meg az oldal tetején), cserébe minden ismerősünket értesíthetjük arról, hogy éppen megtekintettük a frenetikus Numa Numá-s videót, immár kilencszázadszor. Ha pedig valaki a Power.com-on is regisztrál, emailt küldhet vagy MSN-ezhet is ismerőseivel a szájton keresztül.
A Power.com-éhoz hasonló ötlettel, tehát a különböző közösségi szájtok egyesítésével vagy a netes tevékenység nyomon követésével több megközelítésben többen próbálkoztak már, ott a FriendFeed, a Ping.fm, vagy a Loopster, amit egy éve még nagyon sztároltak, de most nyoma sincs. A különböző üzenetküldőket egyesítő szolgáltatásból sem kevés van, az egyik legjobban sikerült a Meebo, ahol egyszerre használható az AIM, a Yahoo, a Google Talk és az MSN.
Azzal a módszerrel, hogy valaki bejelentkezik egy közösségi szájton, majd így látogat más oldalakra, a Facebook már kitalálta, de a Beacon a netezők felháborodásán megbukott. A Facebook most a májusban bejelentett Connect nevű szolgáltatással újra támad, partnernek megszerezte többek között a Discovery Channelt, a Digget és a Hulut. A napokban várható, hogy ezek a szájtok mind felajánlják a Facebookra való belépés lehetőségét. Ha a netező talál rajtuk valamit, news feedben értesítheti az ismerőseit, eközben a partnerszájtok demográfiai adatokat gyűjtenek róla, amivel legalábbis elvben személyre szabhatják a megjelenített hirdetéseket.
Jóindulatbiznisz
Az ilyesfajta integrációnak vannak hátulütői is: az egyik a magánszféra védelme, illetve annak hiánya - épp az, amin a Beacon annak idején megbukott. A Power.com-on létrehozott profil például a Facebook-on lévő olyan adatokat is megjeleníti, amelyeket a felhasználó eredetileg nem akart nyilvánosságra hozni, aki tehát regisztrál a szájton, az a már létező privát profilja mellé akaratlanul is készít egy publikusat. És az, hogy ki merre jár a neten, sokak szerint magánügy, ami nem tartozik senkire, legfőképpen nem a hirdetőkre.
A Power.com-hoz hasonló aggregátorokat a másik oldalról éppen azok a szájtok fenyegetik, amelyekre ráépültek. Ha a Facebooknak tetszik az élősdi, és hasznot remél belőle, nyilván hagyja működni a Power.com-ot, de ha kitalálná, hogy nem tetszik neki, akkor nem lenne nehéz jogi eszközökkel eltávolíttatnia magát a rendszerből. És ha megteszi, az egyben a Power.com halálát jelenti.